Onko lehtipihvi suomalainen ruoka vai saako sitä yleisesti muuallakin ravintoloissa
Tiedän ettei sitä arvosteta av:lla eikä muuallakaan mutta kun se on ainoa pihvi härästä mitä haluan syödä, ja haluan käydä oikeassa pihviravintolassa ainakin kerran matkan aikana.
Onko teillä kokemuksia lehtipihveistä Keski-Euroopassa tai ihan Euroopan ulkopuolella?
Kommentit (20)
Miks edes matkustella jos ei aio syödä paikallista ruokaa?
Jauhelihalehtipihvi taitaa olla ihan suomalainen keksintö. Ala ABC.
Vierailija kirjoitti:
Miks edes matkustella jos ei aio syödä paikallista ruokaa?
Jotkut matkustavat työnsä takia (en minä).
Ei ainakaan leaf steak. Saat hirveän ison kasan medium-rare lihaa kun tuon tilaat!
Vierailija kirjoitti:
AInakin Espanjassa ja Saksassa olen saanut tilattua sen nimellä Magazine Beef.
Leaf beef!
Hieman vaihtelee, mutta periaatteessa muissa pohjoismaissa on sama. Amerikassa sanotaan cube steakiksi ja Britanniassa on minute steak. Mutta erojakin on, esim. brittiversio ei välttämättä ole mureaksi hakattu.
Kyllä sitä muissakin pohjoismaissa syödään. Muusta euroopasta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Zeitung Steak?
Vierailija kirjoitti:
Xd
Ei varmaan hirveän yleinen.
Ulkomailla ei hirveästi harrasteta tuota pihvin käristämistä kengänpohjaksi, niinkuin suomessa.
Lehtipihvin tarkoitus on kuitenkin että lopputulos mahdollisimman kengänpohja.
Saako jauhelihapihviä muualla kuin Pohjoismaissa?
Ulkomailla lehtipihviä lähimmäksi pääsee wienerschnitzelillä. Muut pihvit ovat paksuja oikeita pihvejä.
Kannattaa katsoa ulkomailla myös sanomalehtiä. Niissä ei mainosteta, että tänään Aldissa broileri 1,95. Ruoka ei ole mitään bensaa, jonka kilohintojen perässä juostaan.
No , ulkomailla kannattaa syödä muuta kuin kotomaassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan hirveän yleinen.
Ulkomailla ei hirveästi harrasteta tuota pihvin käristämistä kengänpohjaksi, niinkuin suomessa.
Lehtipihvin tarkoitus on kuitenkin että lopputulos mahdollisimman kengänpohja.
Nyrkkisääntö oli muistaakseni 40 per puoli, että älä käristä minuuttikaupalla.
Muistelisin joskus hamassa nuoruudessani syöneeni lehtipihviä ja ranskalaisia Tukholmassa. En kyllä muista, millä nimellä se oli ruokalistalla, ei kuitenkaan bladbiff. Wieninleiketta se ei muistuttanut missään tapauksessa. Leikehän on leivitetty, nykyään possua, mutta alunperin tietääksen vasikkaa.
16 jatkaa: Lisätäänpä edelliseen, kun muistista pulpahti yhtäkkiä mieleen, millä sanalla ruotsalaiset lehtipihviä kutsuvat: lövbiff.
Jenkkien steakhouseissa varmasti saa
Ei muuten tunneta Usassa yleisesti. Steak houseissa siellä saa paksuja pihvejä jotka maksaa hirveästi.
Turistipaikkojen ulkopuolella tuntematon