Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistossa opiskelu

Vierailija
31.03.2021 |

Olen nyt vanhemmalla iällä ruvennut haaveilemaan työn ohella opiskelevani yliopistossa. Osaako kukaan kertoa kuinka paljon normaaleissa olosuhteissa on läsnäolopakkoa eli onnistuuko opiskelu toiselta paikkakunnalta käsin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä läsnäolopakkoa on lisätty alalla kuin alalla ihan yliopiston johdon puolesta. Olen humanisti, jonka alalla on ennen melkein kaiken voinut suorittaa käymättä paikalla, mutta nykyään meillä on kaikilla kursseilla 80-100% läsnäolopakko. Poissaolojaan ei aina voi edes korvata, vaan se on sitten ensi vuonna uudestaan.

Minulla normaali viikko on maanantaina yksi luento, tiistaina 3, keskiviikkona 2, torstaina ja perjantaina kumpanakin 1.

Muiden yliopistojen käytännöistä en tiedä mutta riippunee alastakin.

Vierailija
2/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu yliopistosta, laitoksesta ja koulutusohjelmasta. Lääketiedettä esimerkiksi ei voi opiskella etänä mutta teoreettisia aineita (yhteiskuntatieteet yms.) yleensä voi. Lue sinua kiinnostavan aineen opinto-ohjelmaa sekä laitoksen opinto-opasta, näet millaiset suoritusvaatimukset eri opintojaksoilla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on myös lisätty läsnäolovaatimuksia.

Vierailija
4/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä nyt mitään luentoja ole, kaikki etänä.

Paitsi tentit turvajärjestelyin.

Vierailija
5/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta paikkakunnalta käsin on melko venyvä käsite. Onko sinun ja tavoittelemasi yliopiston välillä 20, 200 vai 400 km etäisyys. Lyhyet ja lyhyehköt matkat ajelee sujuvasti autolla tai bussilla tai junalla. Eräs tuttavani asui vakituisesti Jyväskylässä ja opiskeli tutkinnon Tampereella (kävi siellä vain tarvittaessa) eli onnistuuhan tuo. 

Vierailija
6/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen 100km päässä yliopistolta. Tarvittaessa ajan sinne autolla, alkuun enemmän, maisterivaiheessa vähemmän.

Tosin nyt vuoden kaikki on ollut 100% etänä.

Kandivaiheessa koululla piti käydä n. 2-3krt/vko

Vierailija
7/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen Lapin yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä, ja meillä ainakin on hyvin suoritettavissa suurin osa opinnoista etänä ilman poikkeusaikaakin. Kieliopinnot ovat normaalisti läsnäolopakolliset (nyt nekin etänä) ja pari seminaaria vuodessa, mutta muuten kaiken voi tehdä kotoa käsin. Minunkin alalla on monia, jotka asuvat Etelä-Suomessa ja opiskelevat etänä.

Vierailija
8/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opintovapaata edes vuodeksi jos voit, on meinaan vaativa kombinaatio tehdä kandi- ja maisteriopinnot nollapisteestä (jos sinulla ei ole avoimessa suoritettuja opintoja alla) päivätyön ohella. Jaksatko painaa kahta duunia viisi-kuusi vuotta putkeen? Korkea-asteen opinnot vievät yllättävän ison siivun ajasta, koska niitä ei voi eikä kannata tehdä vasemmalla kädellä hutaisten. Etäopintojaksojen kurssivaatimukset ovat jopa olleet työläämmät kuin lähiopetuksessa suoritettujen. Eli ei kannata kuvitella pääsevänsä helpolla etäopiskellen.

Vierailija
9/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, miten on hienoa ja mukavaa kun ilm. nykyään voi hyvin paljon suorittaa yliopisto-opintoja(kin) etänä, netin kautta.  Mutta en pidä kehityksestä, jossa luodaan mielikuvaa, että yliopisto-opinnot voisi käytännössä suorittaa 90% kirjekurssina. 

Vierailija
10/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksais enää yhtään tätä etänä opiskelua.

Vierailija
11/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koulutusohjelmasta ja yliopistosta. Avoimen  kautta voi suorittaa etänä kursseja vaikka olisi yliopistossa kirjoilla. Itse olen nyt tehnyt näin kun asun toisella paikkakunnalla ja käyn kokopäiväisesti töissä. Opinnot etenevät kyllä hitaammin. Jos on kokopäivä töissä niin opinnot etenee 50% hitaammin kuin ilman töitä. Ainakin minulla on näin. Riippuu tietysti myös yksilöstä, mutta itse en jaksa töiden päälle painaa toista työpäivää kotona opiskellen. Palaan ensi vuodeksi opiskelemaan kokopäiväisesti.

Vierailija
12/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ohessa opiskelu voi onnistua tai sitten ei, riippuen toimenkuvastasi ja työajoistasi ja tavoittelemastasi koulutusohjelmasta. Teetkö osa-aikatyötä vai kokoaikaista, suorittavaa vai asiantuntijatyötä jne; ja saatko vapaata tarvittaessa. Muutaman avoin yliopisto -kurssin tekaisee suht helposti, mutta koko tutkinto alusta loppuun on eri asia. Not so simple.

Vierailija
13/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla aloilla taitaa olla, että opintojen loppuvaihe sujuu toiselta paikkakunnalta käsin, mutta alussa joutuisi matkustamaan harva se päivä.

Vierailija
14/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä läsnäolopakkoa on lisätty alalla kuin alalla ihan yliopiston johdon puolesta. Olen humanisti, jonka alalla on ennen melkein kaiken voinut suorittaa käymättä paikalla, mutta nykyään meillä on kaikilla kursseilla 80-100% läsnäolopakko. Poissaolojaan ei aina voi edes korvata, vaan se on sitten ensi vuonna uudestaan.

Minulla normaali viikko on maanantaina yksi luento, tiistaina 3, keskiviikkona 2, torstaina ja perjantaina kumpanakin 1.

Onkohan tässäkin ideana saada paikat nuorille, jotka voivat muuttaa helposti paikkakunnalle?

Vierailija
15/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae opintovapaata edes vuodeksi jos voit, on meinaan vaativa kombinaatio tehdä kandi- ja maisteriopinnot nollapisteestä (jos sinulla ei ole avoimessa suoritettuja opintoja alla) päivätyön ohella. Jaksatko painaa kahta duunia viisi-kuusi vuotta putkeen? Korkea-asteen opinnot vievät yllättävän ison siivun ajasta, koska niitä ei voi eikä kannata tehdä vasemmalla kädellä hutaisten. Etäopintojaksojen kurssivaatimukset ovat jopa olleet työläämmät kuin lähiopetuksessa suoritettujen. Eli ei kannata kuvitella pääsevänsä helpolla etäopiskellen.

Tämäpä tosiaan. Minulla menee arkena 10 tuntia päivässä opiskeluun, minkä ansiosta voin pitää lauantain ja sunnuntain vapaina. Viime kesänä opiskelin esseiden ja kirjatenttien muodossa. Tenttiin oli luettavaa noin 1200 sivua per kurssi ja esseiden pituus taas oli 12-15 sivua opintopisteiden määrästä riippuen.

Vierailija
16/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässäkin ideana saada paikat nuorille, jotka voivat muuttaa helposti paikkakunnalle?

Epäilen että ei. Syynä taitaa olla lisääntynyt halu painottaa sosiaalisia taitoja, koska suuri osa opetuksestakin tapahtuu ryhmätöiden muodossa. Esseet kirjoitetaan porukalla, kaikkea pohditaan yhdessä, esitelmät pidetään pareittain jne.

Vierailija
17/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandiseminaaria, graduseminaaria ja tiettyjä pakollisia kursseja (tyyliin puheilmaisu) ei voi tehdä etänä. Myös pakolliset kielten kurssit on helpompi suorittaa paikan päällä. Muuten voi suunnilleen kaiken tehdä etänä, jotkut kurssit on vaan helpompi käydä kuin suorittaa se kirjatenttikirja:)

Vierailija
18/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että ei. Syynä taitaa olla lisääntynyt halu painottaa sosiaalisia taitoja, koska suuri osa opetuksestakin tapahtuu ryhmätöiden muodossa. Esseet kirjoitetaan porukalla, kaikkea pohditaan yhdessä, esitelmät pidetään pareittain jne.

Toihan kuulostaa joltain ala-astemeiningiltä. Mikä idea tuossa on? Eihän työelämässäkään kaikkea voi tehdä kaverin kanssa, vaan pitää myös ottaa itse vastuu töistään. Ja moni työ tehdäänkin täysin itsenäisesti.

Vierailija
19/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilaa todistus ranskasta ei läsnä olo pakkoa. huu haa taide opinnoilla pääset suomessa virka paskaksi 12000e/kk liksalle ja rajaton valtion visa käyttöön jonka käyttöä ei kukaan valvo.

Vierailija
20/24 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon, että kursseja voi suorittaa mahdollisimman paljon etänä. Vaikka etäyhteydellä olla paikan päällä. Olen työelämässä ja yliopistooni on 400 km matka. Joudun hakemaan siirtoa, jos läsnäolopakkoa lisätään. Näin jo yli 20 vuotta työelämässä olleena oman alani jatko-opiskelijana en tarvitse lähiopetusta mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä