Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaskiven poisto-järjettömän kivuliasta!

EiEnääIkinä
30.03.2021 |

Oli pahempaa kuin poraaminen.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just hyvä ketju, kun aamulla vedettiin 2 viisaudenhammasta ja oli ronskit otteet, pää vaan paukkui tuolia vasten. Selkä oli ihan hikinen, kun siitä piinasta pääsin.

Nyt jyskyttää leukaperiä ja on tosi surkee olo. Hampaanpoiston jälkeen pitäis olla joku kunnan järjestämä halaus- ja lohduttelupalvelu siinä ulko-ovella meille hyvin yksinäisille henkilöille.

Voi ei, kyllä se siitä. Nyt se on ohi, ja saat aikaa parantua rankasta operaatiosta. Täältä lähtee myötätuntohali myös! :)

Vierailija
42/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraääni sattuu minulla paljon enemmän kuin vanha koukkumetodi. Puudutuksesta huolimatta ja sen vaadin julkisellakin, muuten ei tulisi mitään. Kaksi päivää on leuat kipeänä ja joudun syömään lähinnä keittoa tms. mitä ei tarvi pureskella. Olen siellä paikan päällä toivonut koukkua mutta hygienisti vain totesi käyttävänsä ultraääntä ja se siitä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta aina poistetaan kun käyn hammaslääkärissä eikä tunnu yhtään missään?

Miks sä sitä meiltä muilta kysyt? Kai nyt itse tiedät tuntuuko vai ei.

Vierailija
44/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 2v sitten vantaalla, lehtikuusen koululla hygienistillä. Oli niin outo tapaus, että ei tottakaan. Miespuolinen, joka tuijotti suutani ja ei tehnyt mitään. Saman koulun hammaslääkäri myös tarkistuksen jälkeen sanoi hampaideni olevan hyvässä kunnossa. 2 vk käynnin jälkeen jouduin lähtemään Haartmannin päivystykseen, jossa todettiin paha tulehdus ja 2 hammasta poistettiin, lisäksi antibioottikuuri.

Vierailija
45/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just hyvä ketju, kun aamulla vedettiin 2 viisaudenhammasta ja oli ronskit otteet, pää vaan paukkui tuolia vasten. Selkä oli ihan hikinen, kun siitä piinasta pääsin.

Nyt jyskyttää leukaperiä ja on tosi surkee olo. Hampaanpoiston jälkeen pitäis olla joku kunnan järjestämä halaus- ja lohduttelupalvelu siinä ulko-ovella meille hyvin yksinäisille henkilöille.

Ymmärrän sua, juuri värttinäluuni murtaneena. Lohduttelu ei näytä kuuluvan terveydenhuollon palveluvalikoimaan, vaikka sille olis tarvetta.

Hemmottele itse tseäsi jotenkin! Särkylääkettä kunnon annos ja Netflix? Virtuaalihali täältä!

Vierailija
46/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poistettu hammaskiveä useammankin kerran. 

Vain kerran oli todella kivulias toimenpide enkä sen jälkeen pystynyt pesemään hampaita viikkoon. Aivan käsittämättömän arkana olivat ikenet.

Seuraavalle kerralle vaadin toisen suuhygienistin, jolle kerroin edellisen kokemukseni ja pyysin pintapuudutusta. Siinä jutellessamme se unohtui. Tämä uusi tuttavuus totesi, että mulla oli aiemmalla kerralla menty ientaskuihin ja se oli kipuilun syynä. Kertoi  myös, ettei minun suussani ole mitään tarvetta niihin mennä rönkkimään.

En siis koe "normaalia" käsittelyä pahana, mutta tuo ientaskujen raapiminen oli yhtä hel vet tiä. Toivottavasti ei tule tarpeelliseksi mulla jatkossakaan eikä kukaan toinen torvelo niihin tarpeettomasti kajoa.

Jos on syventyneitä ientaskuja, todellakin niitä pitää käydä ronkkimassa. Ientaskuun muodostuu bakteeribiofilmiä ja sinne kertyy hammaskiveä. Ientaskut rassaamalla saa pöpöt sun muut pois, se on parodontiitin hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Ei ollut torvelo se hygienisti joka niitä putsasi vaan se joka sanoi ettei ikenen alla tarvitse käydä. Suosittelen lukemaan parodontiitin Käypä hoito -suosituksen.

Vierailija
47/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin poistattamassa kaksi viisaudenhammasta. Lekuri pisti hammaskiven poistoon suuhygienistille. Se sanoi että voi laittaa ikeniin puuduttavaa geeliä, en ottanut. Olisi pitänyt. Hampaiden irrotus ei sattunut puudutuksesta johtuen yhtään, mutta hammaskiven poistossa olin kyyneleet silmissä. Olin lähdössä kun oli valmista, hoitaja sanoi että katso peiliin. Koko suunympärystä veressä.

Vierailija
48/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajissa on eroja, käyn yksityisellä hammaslääkäriasemalla ja yhden hoitajan tekemän hammaskiven poiston jälkeen suu on hellänä viikon. Hoitajan bravuuri on ientaskujen mittaus, jonka hän tekee niin kovakouraisesti, että tekisi mieli ulvoa suoraa huutoa jo tuolissa.

Vierailija
49/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä hoitakaa hampaat. Ei jatkuvaa syömistä, makean lopettaminen, hampaiden pesut ja välien puhdistaminen säännöllisesti. Sähköhammasharja.

Vierailija
50/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos hygienisti kyseli tehdessään ultraäänipuhdistusta, että sattuuko, entäs nyt, onko kaikki hyvin...

Mulla ei tuntunut missään.

Vierailija
51/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tunnu miltään koko juttu. Hoitakaa ienrajanne kuntoon, käyttäkää jokapäivä hammasväliharjaa, niin suukko pysyy kunnossa.

N68v.

Vierailija
52/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin poistattamassa kaksi viisaudenhammasta. Lekuri pisti hammaskiven poistoon suuhygienistille. Se sanoi että voi laittaa ikeniin puuduttavaa geeliä, en ottanut. Olisi pitänyt. Hampaiden irrotus ei sattunut puudutuksesta johtuen yhtään, mutta hammaskiven poistossa olin kyyneleet silmissä. Olin lähdössä kun oli valmista, hoitaja sanoi että katso peiliin. Koko suunympärystä veressä.

Ei verta tule jos on ienrajat kunnossa.

Vierailija
53/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitaja ei hammaskiveä poista, vaan suuhygienisti. Kaksi eri koulutusta ja työnkuvaa.

Ultraäänilaitteen käyttö on nyt koronan takia pannassa, THL:n ja Hammaslääkäriliiton suosituksesta. Se tuottaa niin paljon aerosolia hengitysilmaan. Tämän takia nyt korona-aikaan käytetään lähes pelkästään käsi-instrumentteja eli näitä monen parjaamia "piikkejä".

Kipuun ja muihin tuntemuksiin vaikuttaa tietenkin tekijän käsiala, mutta myös ikenien kunto (onko ientulehdusta, onko hammaskiveä ikenen alla vai pelkästään ikenen päällä)... Asiakkaan kannalta mukavinta on tietysti hyvin helläkätinen ja varovainen hammaskivenpoisto, mutta joskus valitettavasti hyvin helläkätiset kollegat eivät putsaa kunnolla ikenenalaista eli subgingivaalista kiveä. Koska sen poistaminen vaatii ikenen alle menemistä, joka voi olla haastavaa ja kivi on usein tiukassa.

Höpö höpö. Eilen kävin hammaskiven poistossa ja käytettiin ultraäänilaitetta. 

Vierailija
54/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei verta tule jos on ienrajat kunnossa.

Jos on hammaskiveä, harvoin ienrajatkaan ovat kunnossa. 

Vierailija
55/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitaja ei hammaskiveä poista, vaan suuhygienisti. Kaksi eri koulutusta ja työnkuvaa.

Ultraäänilaitteen käyttö on nyt koronan takia pannassa, THL:n ja Hammaslääkäriliiton suosituksesta. Se tuottaa niin paljon aerosolia hengitysilmaan. Tämän takia nyt korona-aikaan käytetään lähes pelkästään käsi-instrumentteja eli näitä monen parjaamia "piikkejä".

Kipuun ja muihin tuntemuksiin vaikuttaa tietenkin tekijän käsiala, mutta myös ikenien kunto (onko ientulehdusta, onko hammaskiveä ikenen alla vai pelkästään ikenen päällä)... Asiakkaan kannalta mukavinta on tietysti hyvin helläkätinen ja varovainen hammaskivenpoisto, mutta joskus valitettavasti hyvin helläkätiset kollegat eivät putsaa kunnolla ikenenalaista eli subgingivaalista kiveä. Koska sen poistaminen vaatii ikenen alle menemistä, joka voi olla haastavaa ja kivi on usein tiukassa.

Lue viesti nro 16

Vierailija
56/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei tunnu miltään koko juttu. Hoitakaa ienrajanne kuntoon, käyttäkää jokapäivä hammasväliharjaa, niin suukko pysyy kunnossa.

N68v.

Miksi sinulla sitten on hammaskiveä? 

Vierailija
57/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tekijästä. Jonkun sirppisankarin jälkeen on ollut suu tulessa yli viikon, mutta hellävaraisen ultraajan jäljiltä ei tarvii kärvistellä kivuissa ja toimenpidekin tuntuu vain hieman epämiellyttävältä.

Näin on. Meillä terveyskeskuksessa on semmoinen suuhygienisti että suu veressä ja ikenet turvoksissa saa hänen käsittelynsä jälkeen itku silmässä kulkea n. viikon verran. Päätin että siihen rääkkiin en enää suostu ja menin yksityiselle ja kerroin kauhukokemukseni tuosta tk:n suuhygienistä. Hän ymmärsi ja oli mahdollisimman hellävarainen, ei ottanut yhtään kipeää ja miellyttävä tunne toimenpiteestä. Menen uudelleenkin hänelle.

Vierailija
58/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue viesti nro 16

Okei, vastasinpas hätäisesti. Eilen suuhygienistillä kyllä oli tuo ffp2-maski ja sen lisäksi vielä visiiri. Eihän tuossa thl:kään sano, että olisi kokonaan kielletty vaan että pyrittäisiin välttämään. IHmettelin, miksi tuo kommentti oli saanut pelkkiä yläpeukkuja, kun tuohan ei ole totta. 

Vierailija
59/63 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette päässeet hammashoitoon, siis kunnalliseen? Mulla piti olla vuosi sitten suuhygienisti, mutta kutsua ei ole kuulunut. Johtuu varmaankin koronasta, mutta jos muut käy, niin miksi täällä Lahdessa ei homma toimi?

Vierailija
60/63 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä, puuduttamatta. Käyn vuosittain hammaskiven poistossa, ja jo vuosien ajan on hammashoitaja laittanut ikeniin / hampaiden tyveen pintapuudutetta, jonka jälkeen homma on lähestulkoon kivutonta. Viimeisellä parilla kerralla on käytetty ultraääntä hammaskiven poistoon, ja se on kivutonta ilman puudutustakin.

Munkin hammaslääkäri toimii näin. Tietää mun olevan herkkäsuinen, niin on laittanut tietoihin ylös pintapuudutteen käytön.

Ja tuo ultraääni on herkille kyllä pelastus.

Yksi mikä auttaa vähän, jos ei halua puudutteita, niin perus särkylääke tuntia ennen piinapenkkiä.

Ihmiset vaatikaa kivunlievitystä, kun kerran sellainen on keksitty. Toki maksaa hieman ekstraa, mutta eipä ainakaan kivun takia jää hammaslääkärikäynnit väliin.

Sinun suusi ei ole herkkä. Sinun mielesi on. Sinä olet heikko.