Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaskiven poisto-järjettömän kivuliasta!

EiEnääIkinä
30.03.2021 |

Oli pahempaa kuin poraaminen.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just hyvä ketju, kun aamulla vedettiin 2 viisaudenhammasta ja oli ronskit otteet, pää vaan paukkui tuolia vasten. Selkä oli ihan hikinen, kun siitä piinasta pääsin.

Nyt jyskyttää leukaperiä ja on tosi surkee olo. Hampaanpoiston jälkeen pitäis olla joku kunnan järjestämä halaus- ja lohduttelupalvelu siinä ulko-ovella meille hyvin yksinäisille henkilöille.

Minä halaan Sinua!!!

Vierailija
22/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraäänellä ihan siedettävää. Tottahan toki se vähän tuntuu mutta ei läheskään niin paljoa kuin manuaalisesti veret roiskuen kaivamalla.

Käsipelillä mulla ei onnistu, en anna tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just hyvä ketju, kun aamulla vedettiin 2 viisaudenhammasta ja oli ronskit otteet, pää vaan paukkui tuolia vasten. Selkä oli ihan hikinen, kun siitä piinasta pääsin.

Nyt jyskyttää leukaperiä ja on tosi surkee olo. Hampaanpoiston jälkeen pitäis olla joku kunnan järjestämä halaus- ja lohduttelupalvelu siinä ulko-ovella meille hyvin yksinäisille henkilöille.

Ihana toivomus! Virtuaalihalit minulta!🙌💖

Vierailija
24/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä, puuduttamatta. Käyn vuosittain hammaskiven poistossa, ja jo vuosien ajan on hammashoitaja laittanut ikeniin / hampaiden tyveen pintapuudutetta, jonka jälkeen homma on lähestulkoon kivutonta. Viimeisellä parilla kerralla on käytetty ultraääntä hammaskiven poistoon, ja se on kivutonta ilman puudutustakin.

Munkin hammaslääkäri toimii näin. Tietää mun olevan herkkäsuinen, niin on laittanut tietoihin ylös pintapuudutteen käytön.

Ja tuo ultraääni on herkille kyllä pelastus.

Yksi mikä auttaa vähän, jos ei halua puudutteita, niin perus särkylääke tuntia ennen piinapenkkiä.

Ihmiset vaatikaa kivunlievitystä, kun kerran sellainen on keksitty. Toki maksaa hieman ekstraa, mutta eipä ainakaan kivun takia jää hammaslääkärikäynnit väliin.

Vierailija
25/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yksityisellä. Täysin kivutonta ja otan valkaisun samalla. On hoitanut myös vihlovat hampaani mitä ei osattu hammaslääkärissä hoitaa.

Vierailija
26/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitaja ei hammaskiveä poista, vaan suuhygienisti. Kaksi eri koulutusta ja työnkuvaa.

Ultraäänilaitteen käyttö on nyt koronan takia pannassa, THL:n ja Hammaslääkäriliiton suosituksesta. Se tuottaa niin paljon aerosolia hengitysilmaan. Tämän takia nyt korona-aikaan käytetään lähes pelkästään käsi-instrumentteja eli näitä monen parjaamia "piikkejä".

Kipuun ja muihin tuntemuksiin vaikuttaa tietenkin tekijän käsiala, mutta myös ikenien kunto (onko ientulehdusta, onko hammaskiveä ikenen alla vai pelkästään ikenen päällä)... Asiakkaan kannalta mukavinta on tietysti hyvin helläkätinen ja varovainen hammaskivenpoisto, mutta joskus valitettavasti hyvin helläkätiset kollegat eivät putsaa kunnolla ikenenalaista eli subgingivaalista kiveä. Koska sen poistaminen vaatii ikenen alle menemistä, joka voi olla haastavaa ja kivi on usein tiukassa.

Hööpsis. Kävin kuukausi sitten hygienistillä ja ultraäänellä poisti.

Ei sattunut yhtään.

Suora lainaus THL:n sivulta:

"Aerosolia tuottavien laitteiden käyttöä tulisi välttää. Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi ultraäänilaitteet, turbiiniporat, kulmakappale ilma- ja vesijäähdytyksellä ja kolmitoimiruisku."

Lähde:

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…

Monessa paikassa varmasti jätetään noudattamatta ainakin osaa ohjeista, omassa työpaikassani esimies on näistä tarkka ja velvoittanut välttämään ultran käyttöä. Jos ultraa käyttää, pitää olla FFP2-tyypin maski. Muuten riittää IIR-maski.

Mullakin viikko sitten putsattiin ultraäänellä ja sen jälkeen käsipelillä. Asun ja tämä vastaanottokin on Helsingin korona-alueella. Ennen tuoliin istumista purskuteltiin desinfioivalla nesteellä. En tiennyt, ettei ole suosituksissa ultra. Muuten kyllä arvostan paljon, että ihmiset tekevät näitä hommia myös nyt.

Eri ihmisillä varmaan on erilainen tuo kokemus. Mulla on kyllä ikenissä vetäytymiä vanhastaan, mutta hammaskiveä ei kerry paljon ja poistokaan ei tunnu pahalta, jonkin verran nipistelee se ultra.

Vierailija
27/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella vaihtelevaa miten hammaskiven poisto tuntuu. Mä en ole tarvinut puudutusta ja sitä on tarjottu. On otettu ultralla ja vanhanaikaisesti. Tunnen ihmisiä jotka ottaa aina puudutuksen hammaskivien poistoon. 

Vierailija
28/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla pintapuudutetta, niin ei tunnu juuri missään.

Ongelma on että kaikilla hammaslääkäreillä tai hammashygienisteillä ei välttämättä pintapuudutetta ole (eri asia kuin tavallinen hammaslääkärin käyttämä puudutus), joten kannattaa varmistaa etukäteen että heillä on pintapuudutetta.

Vierailija
29/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran muistan, että hammaskiven poisto oli tuskallista, veri myös maistui koko toimenpiteen ajan suussa.

Posket oli aivan tulessa ja arat viikon tuon jälkeen, otin ihan särkylääkettäkin vaikka yleensä niitä vältän.

Tuon kivenpoiston tekijöissä on varmasti eroa.

Vuoden päästä kävin uudestaan ja oli eri hoitaja. Ei tullut viikon kestävää kipua. Vihloi kyllä, mutta ei ollut mitään verrattuna tuohon edelliseen käyntiin.

Vierailija
30/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatteko te kunnallisella suuhygienistillä puudutusta ikeniin? Mulle ei ole ikinä tarjottu enkä siten ole tajunnut kysyäkään (Helsingissä käynyt). Ja juu sattuu ihan pirusti.

Kyllä Helsingissä sain kun pyysin.

Vierailija
31/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty manuaalisesti ja ultralla, kumpikaan ei sattunut. Poraamiseen haluan aina puudutuksen.

Vierailija
32/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kyllä mikään nautinto ole, mutta aika pientä verrattuna esim. migreeniin. Ei ole siksi koskaan käynyt mielessäkään pyytää puudutusta. Saiskohan migreeniinkin jostain koko pään puudutuksen, kun migreenilääkkeet ei tehoa?

Vierailija
33/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattuu ihan helvetisti sillä ultralaitteella. Sanoin tästä jo silloin kun aikaa varasin, antoivat ajan hammashygienistille joka teki sen käsin niillä raaputtimilla. Ei sattunut.

Vierailija
34/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poistettu hammaskiveä useammankin kerran. 

Vain kerran oli todella kivulias toimenpide enkä sen jälkeen pystynyt pesemään hampaita viikkoon. Aivan käsittämättömän arkana olivat ikenet.

Seuraavalle kerralle vaadin toisen suuhygienistin, jolle kerroin edellisen kokemukseni ja pyysin pintapuudutusta. Siinä jutellessamme se unohtui. Tämä uusi tuttavuus totesi, että mulla oli aiemmalla kerralla menty ientaskuihin ja se oli kipuilun syynä. Kertoi  myös, ettei minun suussani ole mitään tarvetta niihin mennä rönkkimään.

En siis koe "normaalia" käsittelyä pahana, mutta tuo ientaskujen raapiminen oli yhtä hel vet tiä. Toivottavasti ei tule tarpeelliseksi mulla jatkossakaan eikä kukaan toinen torvelo niihin tarpeettomasti kajoa.

35/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa kissoja ja koiria, kuinka niihin sattuu. Se rauhoitus on niin kevyt, että eivät vaan pääse rassukat karkuun, mutta täydet kivut kyllä tuntevat. Ja eläimethän vielä pelkäävät vihlovia ääniä.

Vierailija
36/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pintapuudutusainetta ikeniin voi laittaa? Ei kai Emlaa sentään?

Esim. Lidocain geeli.

Vierailija
37/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä olen lopettanut hammaslääkärillä käynnin kokonaan. Hammaslääkäri on inhottava paikka, jossa tehdään kaikki toimenpiteet ilman puudutusta ja halutaan tuottaa kärsimystä. En saanut puudutusta poraamiseen, enkä toimivaa puudutetta juurihoitoon. Sen jälkeen tähän suuhun ei ole kajonnut yksikään hammaslääkäri eikä tule tämän elämän aikana kajoamaankaan. Hyi hitto.

Vierailija
38/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta aina poistetaan kun käyn hammaslääkärissä eikä tunnu yhtään missään? Siis ei oikeasti satu ollenkaan yhtään mihinkään. Mulla tosin hammaskivi on aina pinnassa? Onko teillä syvällä?

Vierailija
39/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultran tehoja voi säätää. Suurella teholla nopeasti ottaa kipeää. Vaihdoin suuhygienistin toiseen, siihen loppui kivut.

Vierailija
40/63 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sattuus sivan hirveästi. Onneksi ei kestä kauaa.