Pärjäisittekö äiti ja yksi esiteini
3200 € nettotuloilla? Sisältää äidin palkan, elatusavun ja lapsilisän.
Kommentit (28)
No näillä harrastusilla ja elämämisen tasolla ei, mutta jos karsii kaiken mitä nyt kuuluu elämään niin kyllä toki. Mutta ei se kivaa olisi.
No ei, elämäntaso tuppaa jo tässä iässä olla sellainen että jos haluaa kaikki ne asiat tehdä mitä nytkin tekee ei riitä tuo summa.
1800e pärjätään ja 400e menee säästöönkin joka kuukausi.
Kiitos vastauksista. Ap:n tilanne siis tämä.
Asumme Helsingissä, asunto on pieni ja velkaa siitä jäljellä vielä rutkasti. Autoa ei ole ja lapsi harrastaa melko kalliita harrastuksia.
Omasta mielestäni siis tuolla summalla pitäisi pärjätä, mutta niin se vaan joka kuukausi mennä humpsahtaa ja aloin miettiä, olemmeko erityisen tuhlaavaista sorttia. Mutta hyvä kuulla, että tuo summa ei kaikkien korvan kovin isolta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
1800e pärjätään ja 400e menee säästöönkin joka kuukausi.
Maksatteko tuosta summasta asumisenkin? Asunto varmasti velaton? Tai sitten ette asu pk-seudulla?
Huoh, meillä 4-hengen perhe on pärjännyt yli 10v 1500-2000e nettotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ap:n tilanne siis tämä.
Asumme Helsingissä, asunto on pieni ja velkaa siitä jäljellä vielä rutkasti. Autoa ei ole ja lapsi harrastaa melko kalliita harrastuksia.
Omasta mielestäni siis tuolla summalla pitäisi pärjätä, mutta niin se vaan joka kuukausi mennä humpsahtaa ja aloin miettiä, olemmeko erityisen tuhlaavaista sorttia. Mutta hyvä kuulla, että tuo summa ei kaikkien korvan kovin isolta kuulosta.
Jos sinä et tiedä, minne se raha menee, niin sinun pitää selvittää asia. Kulujen seuranta käyttöön ja sieltä se pikkuhiljaa selviää, onko teillä sellaisia menoja, joista ei ole mitään iloa ja joista voi luopua. Ainakin jonkinlainen pahanpäivänvara on hyvä saada säästöön.
3200 NETTOtuloilla, eli jää käteen 3200 kuussa? Tajuatko edes miten hyväosainen olet, tuollaisiin tuloihin vaaditaan liki viiden tonnin bruttotulot eli kuulut selvästi parhaaseen tulodesiiliin.
Ei helvetti näitä juttuja täällä palstalla taas. Vaikka trollihan sinä olet.
Paljon on kuulkaas yksinhuoltajia jollain 2200 bruttotuloilla, siihen minimielarit ja lapsilisä päälle. Joo-o.
Meillä minä yh ja 1 lapsi. Kuukausitulot alle 1400 sisältäen lapsilisät ja elarit. Hyvin tullaan toimeen, vaikka asuinkulut on noin 800 kuussa. Itse joutuu monesta luopumaan, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa. Mutta eipä se omaa elämänlaatua huononna
Tuota, meidän viisihenkinen perhe pärjää 2300 euron kuukausituloilla....
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä yh ja 1 lapsi. Kuukausitulot alle 1400 sisältäen lapsilisät ja elarit. Hyvin tullaan toimeen, vaikka asuinkulut on noin 800 kuussa. Itse joutuu monesta luopumaan, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa. Mutta eipä se omaa elämänlaatua huononna
Saat asumistukea myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat asumistukea myös.
Kyllä... sen sisällytin jo tuohon 1400 euroon
Kiitos kommenteista. Ymmärrän, että monet joutuvat elämään paljon vähemmillä tuloilla. Tuloni sisältävät siis lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella sekä lapsen isän maksaman elatusmaksun. Bruttopalkkani ei siis ole lähellä viittä tonnia.
Sepä kysymykseni olikin, että pitäisikö näillä tuloilla elää ihan mukavasti Helsingissäkin, omasta mielestäni pitäisi ja halusin tähän asiaan kommentteja ja perspektiiviä.
Tämä palsta on avannut minulle ihan uusia käsityksiä raha-asioista. Ennen ajattelin, että asumiskulujen jälkeen 2000 €/2 henk. on todella hyvin rahaa kuukaudeksi, mutta täällä lueskellessa tuntuu, että se ei ole mitään.
Tuo on kaksi kertaa sen, millä itse elän esiteinin kanssa :D
Todennäköisesti en lyhennä yhtä suurta asuntolainaa kuitenkaan mutta kyllähän se pitää elää tulojen mukaan. Jos tuntuu ettei riitä niin jotain karsimaan.
Mun nettotulot varmaan tulee olemaan tuota luokkaa kunhan elatusmaksuista sovitaan, ja oletan pärjääväni ihan hyvin kahdestaan teinin kanssa. Tosin en asu Pääkaupunkiseudulla ja tarkoitus on hankkia oma asunto kunhan on talo myyty ja omaisuus jaettu. Mutta siis nyt asun vuokralla teinin kanssa enkä vielä saa elatusmaksuja, nettotulot 3000 pintaan (lapsilisä + palkka).
Riippuu siitä, onko jälkilapsella esinahka.