Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää "erityisherkät"

Vierailija
30.03.2021 |

Erityisherkkyys on ihan oikea juttu.
Mut sitten on näitä "erityisherkkiä", joiden maailma romahtaa, kun annat ihan vaikka vaan neutraalisti palautetta töissä tai kahvikone onkin rikki. Nyt ihan oikeesti se järki käteen ja opettelemaan tunnehallintataitoja ihan joka ikinen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmrätääkseni (voin olla väärässä) erityisherkkyys on aistien yliherkkyyttä joten esim meluisa ympäristö rasittaa. Se että ei kestä arvostelua ilman hermoromahdusta on sitten ihan jotain muuta. 

Vierailija
2/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä.

Olen itse erityisherkkä mutta häpeän sitä hiukan enkä puhu asiasta kuin miehelleni. Erityisherkkyyteni ei tarkoita sitä että olen joku halvatun mimosa vaan minulla on synnynnäinen keskushermoston häiriö jonka vuoksi esim kovat äänet ovat hankalia ja tuntoaisti niin herkkä että vaatteet aiheuttavat usein fyysistä kipua. Minusta tämä on noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on myös vähän toisten ihmisten ihmisyyden väheksymistä, kun jotkut sanovat, että heillä on niin paljon tunteita. Kai kaikilla ihmisillä on paljon tunteita. 

Vierailija
4/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene muualle huutamaan. Olen herkkä koville äänille.

Vierailija
5/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on myös vähän toisten ihmisten ihmisyyden väheksymistä, kun jotkut sanovat, että heillä on niin paljon tunteita. Kai kaikilla ihmisillä on paljon tunteita. 

Olen kai useammankin kerran törmännyt netissä "Olenko erityisherkkä" -testiin tmv., jossa ruksitaan itseen sopivia väittämiä, ja yksi erityisherkkyyteen testin mukaan viittaavista väittämistä on "Minulla on rikas sisäinen elämä". Ei yhtään ole itsensä jalustalle asettamista vastata tuohon väittämään myönteisesti, ei siis mitenkään ole. Teki heti mieli vastata tyyliin "Ei. Sisäinen elämäni on käsittämättömän köyhää, vaikkei sentään niin köyhää, että rupeaisin vastaamaan tuohon väittämään myönteisesti LOL" 

Vierailija
6/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vain kuvittelet, että annat neutraalia palautetta, vaikka olet itse joka asiasta motkottaja. Et vaan kestä sitä, että joku uskaltaa sanoa joskus takaisinkin.

Vierailija
7/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi aloitus on kyllä niin puutaheinää puppua että kannattaisi aloittajan lopettaa uusien sanojen käyttö kun ei niistä mitään ymmärrä eikä tiedä, 

taitaa itse saada sen hermoromahduksen toisten ihmisten "virheellisestä" käytöksestä

Vierailija
8/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 3:sta. Mä "tunnen" todella paljon, eli toisin sanoen koen kaikki tunteet ehkä hieman keskivertoa voimakkaampana (PELÄSTYN myös kovia ääniä): ne vie multa voimia. En kuitenkaan ole erityisherkkä, en tunne kipua eri tekstuureista tai äänistä.

Tein erityisherkkyys"testin" ja 9/10 kysymystä pätee kaikkiin ihmisiin...

9/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailemasi asiat eivät kuulu erityisherkkyyteen. Itselläni kovat/rapisevat/toistuvat äänet aiheuttavat ongelmia. Heräilen pitkin yötä, jollen pidä nukkuessani korvatulppia, olen myös herkkä valolle ja valosaaste valvottaa, jollei makuuhuoneesern ole asrnnettu pimennysverhojs. Monet vaatteet sattuu ja käytän sen vuoksi liian suuria kokoja, jotka on tehty hyvin pehmeästä materiaalista. Myös makuaistini on raivostuttavan herkkä. Sipulia ei saa leikata samalla leikkuulaudalla, jolla leikkaan hedelmiä, koska sipulin maku siirtyy hedelmiin vaikka leikkuulauta olisi pesty pariin otteeseen astianpesukoneessa sipulinleikkuun jälkeen. Kuten joku jo aiemmin sanoi, myös minä häpeän tätä ongelmaa ja se vaikeuttaa valtavasti normaalia elämää. Kerron siitä ihmisille vain, jos on pakko. Mieheni ja lapseni tietävät tästä ja jouduin kertomaan asunnonvälittäjälle tilanteesta, koska hän yritti toistuvasti kaupata asuntoja, jotka ei erityisherkälle sovi.

Vierailija
10/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kai useammankin kerran törmännyt netissä "Olenko erityisherkkä" -testiin tmv., jossa ruksitaan itseen sopivia väittämiä, ja yksi erityisherkkyyteen testin mukaan viittaavista väittämistä on "Minulla on rikas sisäinen elämä". Ei yhtään ole itsensä jalustalle asettamista vastata tuohon väittämään myönteisesti, ei siis mitenkään ole. Teki heti mieli vastata tyyliin "Ei. Sisäinen elämäni on käsittämättömän köyhää, vaikkei sentään niin köyhää, että rupeaisin vastaamaan tuohon väittämään myönteisesti LOL" 

Mitä muuten edes tarkoittaa rikas sisäinen elämä? Eikös ajatusten rikkaus ole täysin suhteellista ja pitäisi tietää miten muut ajattelevat, ennen kuin voi sanoa omien ajatustensa rikkaudesta mitään suuntaan tai toiseen?

Vierailija
11/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Kuvailemasi asiat eivät kuulu erityisherkkyyteen. Itselläni kovat/rapisevat/toistuvat äänet aiheuttavat ongelmia. Heräilen pitkin yötä, jollen pidä nukkuessani korvatulppia, olen myös herkkä valolle ja valosaaste valvottaa, jollei makuuhuoneesern ole asrnnettu pimennysverhojs. Monet vaatteet sattuu ja käytän sen vuoksi liian suuria kokoja, jotka on tehty hyvin pehmeästä materiaalista. Myös makuaistini on raivostuttavan herkkä. Sipulia ei saa leikata samalla leikkuulaudalla, jolla leikkaan hedelmiä, koska sipulin maku siirtyy hedelmiin vaikka leikkuulauta olisi pesty pariin otteeseen astianpesukoneessa sipulinleikkuun jälkeen. Kuten joku jo aiemmin sanoi, myös minä häpeän tätä ongelmaa ja se vaikeuttaa valtavasti normaalia elämää. Kerron siitä ihmisille vain, jos on pakko. Mieheni ja lapseni tietävät tästä ja jouduin kertomaan asunnonvälittäjälle tilanteesta, koska hän yritti toistuvasti kaupata asuntoja, jotka ei erityisherkälle sovi.

Juuri sinunlaisten ihmisten vuoksi, jotka oikeasti ovat erityisherkkiä, laitoin lainausmerkit. Minua nimenomaan häiritsee he, jotka ratsastavat "erityisherkkyydellä" ja eivät hallitse tunteitaan. Itse olen monisairas ja kärsin vaikeasta paniikkihäiriöstä, mutta ei tulisi ikinä mieleenkään kutsua itseäni erityisherkäksi tunnetaitoja opettelemalla hallittavalla tilalla. Tsemppiä arjen haasteiden ja asunnon metsästyksen kanssa!

- Aloittaja

Vierailija
12/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite huomannut, että masennus lisää erityisherkkyyttä. Ihmettelin kun exä oli hirveän herkkä kaikille äänille masentuneena. Noh masennuin itsekin, ja rupesin vihaamaan television ääntä yms.

Vierailija
13/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet erityisherkiksi itsensä määrittelevät liittävät eritysherkkyydeksi monenlaisia piirteitään joita osaa ei ehkä pitäisi. Esimerkiksi ujouden, ahdistuneisuushäiriön tai mahdolliset autismin kirjon ominaisuudet. Voisin kuvitella että tämä voi johtaa siihen että moni selittää kaiken hankalan käytöksensä sillä että on erityisherkkä. No, mistä sitä tietää mikä on mitäkin.

Omalla kohdalla laitan erityisherkkyyden piikkiin ääniherkkyyden sekä tunnetilojen ja ilmapiirin mekon herkän aistimisen sosiaalisissa tilanteissa.

Voihan olla että erityisherkkyyteni on osaltaan vaikuttanut moniin muihin asioihin kuten huonoon itseluottamukseen, jatkuviin huonommuuden ja häpeän tunteisiin ja negatiivisen palautteen pelkäämiseen sekä masennukseen. En silti vetäisi aivan suoraa yhteyttä näiden välille.

Vierailija
14/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sisäisen elämänsä kokee rikkaaksi varmaan vähän kaikki paitsi jotkut masentuneet. Jotka hyvinkin voi olla sitten herkkiä. Mutta nää testit onkin minäminäminä tyyppejä varten.

15/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ValoPallo kirjoitti:

Juuri sinunlaisten ihmisten vuoksi, jotka oikeasti ovat erityisherkkiä, laitoin lainausmerkit. Minua nimenomaan häiritsee he, jotka ratsastavat "erityisherkkyydellä" ja eivät hallitse tunteitaan. Itse olen monisairas ja kärsin vaikeasta paniikkihäiriöstä, mutta ei tulisi ikinä mieleenkään kutsua itseäni erityisherkäksi tunnetaitoja opettelemalla hallittavalla tilalla. Tsemppiä arjen haasteiden ja asunnon metsästyksen kanssa!

- Aloittaja

Kiitos! Löytyi onneksi välittäjä, joka ymmärsi tilanteen ja asunto löytyi! :)

Vierailija
16/16 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää se, että erityisherkkyyden piikkiin laitetaan sitten kaikki mikä ei miellytä itseä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän