Mun lähihoitajaksi opiskeleva 16-vuotias sai kesätöitä!
Että sanokaa mitä sanotte, kyllä se lähihoitajaksi opiskelu vaan kannattaa.
Ja siis ihan alaltaan sai töitä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko tuota. Eka vuoden opiskelijat eivät pääse vielä lähärin hommiin, ja ei kyllä ikänsä puolesta ole vielä paria vuotta voinut opiskella. Ei mene läpi.
Pääsee kyllä kesätöihin, mutta ei voi olla yksin työvuorossa.
Tuo on harjoittelua, ei töitä. Töissä ollessa pystytään tekemään töitä myös yksin, ilman vahtia.
Ihan oikeasti töissä. Ei tarvitse vahtia, mutta samassa vuorossa täytyy tietenkin olla jo valmistunut hoitaja. Nuori kesätyöntekijä ei voi jakaa lääkkeitä tai muutenkaan olla yksin vastuussa. Koskee tosin kaiken ikäisiä vielä opiskelevia.
Juttele sen tyttösi kanssa tarkemmin sen kesätyön jälkeen että mitkä on fiilikset. Keskimäärin raskas työ ja huono palkka, mutta toivottavasti tytöllesi osuu kiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vitonen ihanasta viestistä, mulla tuli ihan tippa linssiin ja muutenkin nyt on niin hyvä mieli!
-ap
Oikein hienoa, onnittelut sinulle vanhempana. Kiva, kun kannustat lastasi opiskeluun. Työssä sitä oppiikin parhaiten, tapaa eri ikäisiä ihmisiä ja saa aivan erilaista näkökulmaa teinin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Juttele sen tyttösi kanssa tarkemmin sen kesätyön jälkeen että mitkä on fiilikset. Keskimäärin raskas työ ja huono palkka, mutta toivottavasti tytöllesi osuu kiva paikka.
Minusta on turhaa puhua huonosta palkasta. Kuitenkin se pienikin palkka on iso summa nuorelle, joka ei ole saanut vielä koskaan kuukausipalkkaa. Jostainhan sitä on aloitettava ja harvassa paikassa nuorelle vielä maksetaan mitään huippupalkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole väittänyt, etteikö lähihoitajaksi opiskelu kannata, jos haluaa takuuvarman työn? Se on eri kysymys, että kannattaako jo alaikäisenä kouluttautua alalle, jossa palkka on pieni, vaihtuvuus valtavaa, arvostus olematonta, työ raskasta ja ajoittain jopa vaarallista ja etenemismahdollisuudet heikot.
Jos viihtyy, niin hienoa, mutta monet haluavat elämältään enemmän.
No justhan noin nuorella on hyvin helppoa vaihtaa alaa, tai jatkaa opiskelua sairaanhoitajaksi tai tervydenhoitajaksi. Tai vaihtotehtoisesti vaihtaa kokonaan pois sote-puolelta, vaikkapa it-hommiin tai kaupalliselle alalle.
Hyvä että tämä tyttö on saanut töitä, nuorilla on avoin mieli, innostusta ja voimia ja jaksamista tehdä kaikenlaisia vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Noin nuoria kiusataan aika paljon työpaikoilla.
Ei pidä paikkaansa. Mihin väittämäsi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole väittänyt, etteikö lähihoitajaksi opiskelu kannata, jos haluaa takuuvarman työn? Se on eri kysymys, että kannattaako jo alaikäisenä kouluttautua alalle, jossa palkka on pieni, vaihtuvuus valtavaa, arvostus olematonta, työ raskasta ja ajoittain jopa vaarallista ja etenemismahdollisuudet heikot.
Jos viihtyy, niin hienoa, mutta monet haluavat elämältään enemmän.
No justhan noin nuorella on hyvin helppoa vaihtaa alaa, tai jatkaa opiskelua sairaanhoitajaksi tai tervydenhoitajaksi. Tai vaihtotehtoisesti vaihtaa kokonaan pois sote-puolelta, vaikkapa it-hommiin tai kaupalliselle alalle.
Hyvä että tämä tyttö on saanut töitä, nuorilla on avoin mieli, innostusta ja voimia ja jaksamista tehdä kaikenlaisia vuoroja.
Ja se on tärkeintä, että saa työkokemusta. Se on jo iso näyttö, jos jaksaa tehdä sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta työtä. Selviytyä siitä. Sittenpä onkin aivan erilaisessa tilanteessa jatkamaan hoitajan opintojaan, kun on saanut olla ihan oikeissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. päiväkodissa teistä olis kiva olla töissä, vai olisiko se teille liian raskasta? Tai vaikka kouluavustajana? Minusta molemmat kuulostaisi aivan ihanilta ammateilta! Ja ainakin itse arvostan molempia ammatteja hyvinkin paljon.
Ei, ei olisi kiva olla päiväkodissa töissä. Se olisi aivan kamalaa. Mulla on itsellä lapsi ja haluan toisen lapsen, mutta en halua hoitaa toisten lapsia työkseni. Se ei vain ole mun juttu. Mä teen paljon mielummin töitä vanhusten parissa ja se vasta raskasta onkin, niin fyysisesti kuin henkisesti.
Voisin mäkin ottaa lähihoitajaharjoittelijaksi tuollaisen. Joskus se on ajankohtaista kuitenkin joten olisi hyvä harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko tuota. Eka vuoden opiskelijat eivät pääse vielä lähärin hommiin, ja ei kyllä ikänsä puolesta ole vielä paria vuotta voinut opiskella. Ei mene läpi.
Pääsee kyllä kesätöihin, mutta ei voi olla yksin työvuorossa.
Tuo on harjoittelua, ei töitä. Töissä ollessa pystytään tekemään töitä myös yksin, ilman vahtia.
Tottakai on työtä! Hän tekee niitä töitä, mitä on oppinut tähänastisissa opinnoissaan.
Itse tienasin bruttona viime vuonna vanhuspuolella kolmivuorotyössä yksityisellä puolella vähän yli 38 000€. Sisältää ylitöitä ja edellisen vuoden ylitöiden ansiosta isommista tuloista lasketut paremmat lomarahat. Nyt olen vähän himmannut tahtia koska ei sitä loputtomiin ylitöitä jaksa, mutta tällekin vuodelle on ylitöitä jo kertynyt. Ilman ylitöitä tienaisin bruttona n.30 000€/vuosi.
Onnea ap. Itse 58v. työttömänä lähärinä, en kelpaa töihin.
Onneksi olkoon kesätyöpaikasta!
Siitä se ura urkenee, tosi hienoa,
halaus tulevalle hoitajalle.
Minusta tähän ketjuun ei kuulu hoitajien mollaaminen, eikä nuorten opiskelijoiden.
Ihan selvä asiahan on, että nuori opiskelija ehtii elämänsä aikana opiskella vielä muita tutkintoja ja tehdä monia erilaisia töitä.
Mutta juuri nyt ollaan tosi iloisia kesätyöpaikan saaneen opiskelijan puolesta.
Voihan myös olla tämä nuori on just nyt toiveidensa alalla ja tekee sitä mitä haluaakin.
T. Sh ( kuka tietää, ehkä olemme työkavereita ensi kesänä)
Vierailija kirjoitti:
Tosi hieno homma, onnittelut tytölle! Mahtavaa, kun nuoret pääsevät nopeasti työnsyrjästä kiinni. Työnantajat arvostavat sitä, että hyvissä ajoin on opittu työntekemisen taito. Urasuunnitelmia, lisäkoulutusta ja alanvaihtoa ehtii tuon ikäinen miettiä vielä monta kertaa.
Ihan totta, moni saa kesätyön harjoitttelupaikastaan jos on näyttänyt ett on oikea asenne.
Muuten, mistä tiedät että ap:n 16 vuotias on tyttö....?
Lähikontaktiin ilman rokotetta henkensä uhalla.
Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaopiskelija voi valita seuraavista osaamisaloista
ikääntyvien hoito ja kuntoutuminen
jalkojenhoito
lasten ja nuorten kasvatus ja hoito
mielenterveys- ja päihdetyö
sairaanhoito ja huolenpito
suunhoito
vammaistyö.
Lasten ja nuorten parissa ehkä 1% työpaikoista. Sosionomeja 99%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaopiskelija voi valita seuraavista osaamisaloista
ikääntyvien hoito ja kuntoutuminen
jalkojenhoito
lasten ja nuorten kasvatus ja hoito
mielenterveys- ja päihdetyö
sairaanhoito ja huolenpito
suunhoito
vammaistyö.
Lasten ja nuorten parissa ehkä 1% työpaikoista. Sosionomeja 99%.
Eli mihin noista pääsee käytännössä muualle merkittävissä määrin töihin kuin vanhustenhuoltoon?
Eli mihin noista pääsee käytännössä muualle merkittävissä määrin töihin kuin vanhustenhuoltoon?
-Sairaaloihin pääsee. On monenlaisia osastoja joissa on paljon perushoitoa, tarvitaan myös omahoitajia ym. Kyllä erittäin hyvin tuntuu töitä nykyisin löytyvän ja lomakaudet varsinkin sellaista aikaa että työntekijöitä ei tunnuta edes saavan nykyisin tarpeeksi, koskee koko alaa.
Vammaistyössä on myös työpaikkoja ihan merkittävästi.
Jalkojenhoito vaatii oman yrityksen, se on käytännössä ainoa keino työllistyä.
Lasten ja nuorten työ on käytännössä eniten päiväkodissa. Lastensuojelussa myös oli ennen mutta nykyisin sosionomeja ottavat.
Mielenterveystyötä on ehkä vähemmän. Esimerkiksi psykiatrisille osastoille ottavat melko pitkälti sairaanhoitajia. Kaikenlaiset päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut ovat sellaisia missä töitä on.
Kyllä suunhoitoonkin tuntuvat työllistyvän ne joita se kiinnostaa. En tiedä onko merkittävästi mutta julkisella ja yksityisellä puolella on töitä. Kotihoidossa myös jatkuvasti töitä. On tosi vähän ylipäätään sellaista hoitotyötä missään, joka ei sisältäisi ihan perustyötä myöskin joten lähihoitajia tarvitaan hyvin laajalla alueella.
Hoitoalalla ja varsinkin lähäreille on aina varma työpaikka. Pitäisin ennemmin uutisena jos lähäri tai alan opiskelija EI saisi töitä.
Mun naapuri jäi työttömäksi yt:n jälkeen joskus 2011 tai 2012, oli ennen toimittaja. Oli vuoden verran työttömänä ja sit opiskeli työllisyyskoulutuksessa 1,5 vuodessa lähihoitajaksi. Sai heti valmistuttuaan vakipaikan ja painaa 3-vuorotyössä oikein tyytyväisenä. Joskus juteltiin niin sanoi että tienaa vuodessa melkein 8000 euroa enemmän kuin toimittajana.