Miehen epäterveet elämäntavat ja ikäero
Toisesta keskustelusta sain kimmokkeen tehdä oman aloituksen eli minulle on nyt vasta ruvennut selviämään todellisuus tapailemani miehen elämäntapojen suhteen. On minua 10 vuotta vanhempi (nyt 55) ja elänyt viimeiset 20 vuotta kaikilla mittapuilla todella epäterveesti. Polttanut tupakkaa 2 askia päivässä, juonut viinaa 0,5-3 isoa pulloa PÄIVÄSSÄ (keskimäärin 1 pullo/pvä), syönyt epäterveellisesti ja liikaa (lihaa, makkaraa). Ylipaino on ehkä pienin murehtimani asia. On kertonut näistä ihan avoimesti ja kertoo haluavansa muuttaa näitä asioita voidakseen nauttia seurastani. Tyyppinä on ihana ja mukava mutta minua mietityttää, mitä ihmettä olen oikein tekemässä jos jatkan suhdetta. Miehellä on nyt jo mm. verenpainelääkitys ja erektiokin on heikko. Millä aikataululla tulee sydänkohtaus? Missä vaiheessa iskee syöpä tai diabetes? Olen hyvässä kunnossa oleva ja terveellisesti elävä 45-vuotias nainen.
Olen ihastunut mutta nyt vasta ruvennut tarkemmin miettimään asioita. Mies haluaisi kanssani yhteisen tulevaisuuden mutta minä en halua tieten tahtoen nostaa riskiäni joutua esim. omaishoitajaksi. Koen, että minulla on hyvin todennäköisesti vähintään 20 vuotta hyvää elämää edessäni. Haluaisin harrastaa (tulevaisuudessa myös matkustaa) yhdessä ja haluaisin myös vanheta yhdessä kumppanini kanssa. Tällä hetkellä mies jaksaa kävellä muutaman kilometrin ja minä olen tottunut juoksemaan 20 kilometriä.
Millä todennäköisyydellä mies pysyy terveenä yhtä kauan? Millä tavalla aiheesta voisi puhua loukkaamatta? En ole itsekäs ihminen mutta kieltämättä miehen terveys hirvittää kuten myös syyt, miksei mies ole kokenut tarpeelliseksi huolehtia itsestään. Minusta hänen elämäntapavalintansa ovat pohjimmiltaan aika itsetuhoisia.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako minun asettaa miehelle jokin ehto seurustelulle? Esim. jatkan, jos mies lupaa muuttaa ruokavaliotaan, lopettaa tupakanpolton, lopettaa alkoholilla läträämisen, aloittaa kuntoilun? Voiko näin suuri muutos onnistua? Tunteeko joku esimerkkejä onnistuneesti kelkkaa kääntämistä?
Ap
Ei kannata. Suhdetta ei koskaan saisi perustaa vaatimuksille tai toisen muokkaamiselle, oli tämä sitten toisen parhaaksi tai ei. Ylipäätään ihmetyttää miten olet sekaantunut tuollaiseen tapaukseen.
Turn-off:
- 10 vuotta vanhempi
- tupakoi
- lihava
- alkoholin suurkuluttaja
- erektio-ongelmat
- elämäntavatToisaalta hyvä todistus palstan uleille, että heilläkin mahdollisuuksia..[/quote
Mihinkä? Tuohan on samanikäinen ei mikään nuori nainen. Tavoitteissa on <30v.
.arttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin epäterveellisesti elävä jaksaa kävellä useita kilometrejä?
Kyllähän siinä on miehellä muutoksen paikka mutta on kyllä aloittajalta kohtuuton vaatimus se että pitäisi 55 vuotiaana juosta 20 kilometrin lenkkejä.
Ei kai ap sellaista vaatinut?
No ei tule infarkti eikö diabetes, kunhan muuttaa ne elintapansa. Sitähän hän haluaa.
Hyppää siihen mukaan ja tulette toisianne.
Riskitekijät pois ja terveys sieltä alkaa loistaa.
Monet ei tarvitse elämäntaparemontin jälkeen lääkkeitä. Diabetes ja sv-taudit on useimmiten ihan ruuasta, unesta ja liikunnasta riippuvaisia.
Miksi sä haluat olla juopon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äijähän on alkoholisti, miksi edes harkitset? Onko onnistunut säilyttämään työpaikkansa?
On, ihme kyllä. On ihan hyvä siinä, mitä tekee. En todellakaan katselisi jos olisi joku yhteiskunnan huollettava.
Ap
Miten jaksat katsoa päivittäistä juomista? Juotko itsekin paljon? Mä kyllästyin exäni viinan kanssa läträilyyn jo siinä vaiheessa, kun se oli muuttunut joka viikonloppuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako minun asettaa miehelle jokin ehto seurustelulle? Esim. jatkan, jos mies lupaa muuttaa ruokavaliotaan, lopettaa tupakanpolton, lopettaa alkoholilla läträämisen, aloittaa kuntoilun? Voiko näin suuri muutos onnistua? Tunteeko joku esimerkkejä onnistuneesti kelkkaa kääntämistä?
Ap
Ei kannata. Suhdetta ei koskaan saisi perustaa vaatimuksille tai toisen muokkaamiselle, oli tämä sitten toisen parhaaksi tai ei. Ylipäätään ihmetyttää miten olet sekaantunut tuollaiseen tapaukseen.
Turn-off:
- 10 vuotta vanhempi
- tupakoi
- lihava
- alkoholin suurkuluttaja
- erektio-ongelmat
- elämäntavatToisaalta hyvä todistus palstan uleille, että heilläkin mahdollisuuksia..[/quote
Mihinkä? Tuohan on samanikäinen ei mikään nuori nainen. Tavoitteissa on <30v.
.arttu
Trollille ei pidä vastata mutta vastaan silti:
Ihmisissä on muitakin ulottuvuuksia kuin terveys sekä ulkonäkö. Aloittajan tapauksessa kyse lienee tästä?Naisia saamattomille nuorille miehille toteaisin vain sen, että historia usein toistaa itseään ja siten paras keino ennustaa tulevaa on katsoa menneisyyteen.
Ymmärrän huolesi asiasta. Koska onhan noi miehen elämäntavat todella tuhoisia. En sano etteikö hän kykenisi muutokseen, mutta ennen niitä tai edes jotain muutoksia arkeen, en laittaisi hynttyitä yhteen. Asiasta voisi keskustella, sanot että oot huolissasi hänen elämäntavoistaan, koska välität, pelkäät että jos hän sairastuu pahasti. Voit kertoa sun unelmista matkustaa yms. Jos hän kokee ettei pysty muutokseen rakkaudesta, niin sitten ehkä en itse jäisi suhteeseen.
En sano että toinen pitäisi muuttaa kokonaa eri ihmiseksi, mutta itse olen esim. absolutisti, enkä halua kumppaninkaan käyttävät päihteitä (väkivaltainen alkoholisti isä taustana), en voi saada lapsia jne, joten tein heti miehelleni selväksi että jos hän ei toivo raitista elämää, en ole hänelle se oikea, ja jos perheen perustus on tärkeää, niin en myöskään halua siinä olla esteenä.
Löysin kuitenkin kumppanin joka luopui mielellään päihteistä, ja vaikka kaikki unelmat ei ollut identtisiä niin olemme saaneet arjen toimimaan, hän rakastaa samoilua, niimpä mennään yhdessä luontoon, kalastamaan yms, ja sitten tehdään asioita joista itse nautin eniten.
Mutta molempien pitää voida joustaa jostain asioista, että parisuhde toimii. <3
Enkä sano ettei tää sun mies olisi hyvä mies, mutta on se silti rankkaa aina olla huolissaan ja pelätä tulevaa, silloin ei pysty elämään täysillä ja luottamaan toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pullo viinaa päivässä? Eihän se ole selvänä koskaan!
Kun toleranssi kasvaa, voi juoda pullollisen illalla ja olla aamupäivällä ajokunnossa. Krapula on normaali olotila alkoholistille.
Ei se promilleihin vaikuta.
Ihan alkometrillä voi ajokunnon todeta.
Onko joku muuta väittänyt? Promillet voi olla suuret, vaikka kuinka olisi tottunut käyttäjä.
Kyllähän siinä on miehellä muutoksen paikka mutta on kyllä aloittajalta kohtuuton vaatimus se että pitäisi 55 vuotiaana juosta 20 kilometrin lenkkejä.