Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen epäterveet elämäntavat ja ikäero

Vierailija
30.03.2021 |

Toisesta keskustelusta sain kimmokkeen tehdä oman aloituksen eli minulle on nyt vasta ruvennut selviämään todellisuus tapailemani miehen elämäntapojen suhteen. On minua 10 vuotta vanhempi (nyt 55) ja elänyt viimeiset 20 vuotta kaikilla mittapuilla todella epäterveesti. Polttanut tupakkaa 2 askia päivässä, juonut viinaa 0,5-3 isoa pulloa PÄIVÄSSÄ (keskimäärin 1 pullo/pvä), syönyt epäterveellisesti ja liikaa (lihaa, makkaraa). Ylipaino on ehkä pienin murehtimani asia. On kertonut näistä ihan avoimesti ja kertoo haluavansa muuttaa näitä asioita voidakseen nauttia seurastani. Tyyppinä on ihana ja mukava mutta minua mietityttää, mitä ihmettä olen oikein tekemässä jos jatkan suhdetta. Miehellä on nyt jo mm. verenpainelääkitys ja erektiokin on heikko. Millä aikataululla tulee sydänkohtaus? Missä vaiheessa iskee syöpä tai diabetes? Olen hyvässä kunnossa oleva ja terveellisesti elävä 45-vuotias nainen.

Olen ihastunut mutta nyt vasta ruvennut tarkemmin miettimään asioita. Mies haluaisi kanssani yhteisen tulevaisuuden mutta minä en halua tieten tahtoen nostaa riskiäni joutua esim. omaishoitajaksi. Koen, että minulla on hyvin todennäköisesti vähintään 20 vuotta hyvää elämää edessäni. Haluaisin harrastaa (tulevaisuudessa myös matkustaa) yhdessä ja haluaisin myös vanheta yhdessä kumppanini kanssa. Tällä hetkellä mies jaksaa kävellä muutaman kilometrin ja minä olen tottunut juoksemaan 20 kilometriä.

Millä todennäköisyydellä mies pysyy terveenä yhtä kauan? Millä tavalla aiheesta voisi puhua loukkaamatta? En ole itsekäs ihminen mutta kieltämättä miehen terveys hirvittää kuten myös syyt, miksei mies ole kokenut tarpeelliseksi huolehtia itsestään. Minusta hänen elämäntapavalintansa ovat pohjimmiltaan aika itsetuhoisia.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin epäterveellisesti elävä jaksaa kävellä useita kilometrejä?

Vierailija
2/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin epäterveellisesti elävä jaksaa kävellä useita kilometrejä?

Muutama olisi ollut parempi määre. 3 km on miehestä jo todella pitkä lenkki kävellä tasaisella.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei parranna elintapojaan noutaja saapuu kun mies on noin 60.

Vierailija
4/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako minun asettaa miehelle jokin ehto seurustelulle? Esim. jatkan, jos mies lupaa muuttaa ruokavaliotaan, lopettaa tupakanpolton, lopettaa alkoholilla läträämisen, aloittaa kuntoilun? Voiko näin suuri muutos onnistua? Tunteeko joku esimerkkejä onnistuneesti kelkkaa kääntämistä?

Ap

Vierailija
5/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kokemuksella, alkuhuuman lähdettyä mies jatkaa omia, haitallisia elämäntapoja.

Ja jos jo nyt on erektio ongelmaa, niin mieti mikä on tilanne 5-10 vuoden kuluttua? Entä kun parisuhde on vakiintunut?

Jos jo nyt alkuhuuman aikana ongelmat herättävät huolta, juokse. Ei nimittäin tule tilanne parantumaan.

T N45 (urheilee 5-6 krt viikossa, syö terveellisesti, ei tupakoi, ei liikakiloja) M 60 (tupakoi, lihava, ei liiku)

Vierailija
6/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelymatkan lyhyys kertoo jo olemassaolevasta diabeettisesta hermovauriosta ennemmin kuin pelkästään 'huonosta kunnosta' tuon ikäisellä. Vaikkei olisi vielä diagnosoitu. Tuon alkoholimäärän kittaaminen päivässä on puhdasta alkoholismia, joten oikeasti mitä vielä mietit?

Juokse ja pakene, kun vielä voit.

Vierailija
7/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijähän on alkoholisti, miksi edes harkitset? Onko onnistunut säilyttämään työpaikkansa?

Vierailija
8/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on elänyt noin ainakin 40 vuotta, nyt ikää 75 ja vielä porskuttaa hyvinkin... Ihan geeneistä ja tuurista riippuu, kuoleeko jo nuorena johonkin, alkoholidementoituuko tms, vai elääkö vanhaksi. Mun vanhemmista juoppo isä on se terveempi, terveellisesti elänyt äiti taas kärsii monista perussairauksista.

Vierailija
9/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äijähän on alkoholisti, miksi edes harkitset? Onko onnistunut säilyttämään työpaikkansa?

On, ihme kyllä. On ihan hyvä siinä, mitä tekee. En todellakaan katselisi jos olisi joku yhteiskunnan huollettava.

Ap

Vierailija
10/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on elänyt noin ainakin 40 vuotta, nyt ikää 75 ja vielä porskuttaa hyvinkin... Ihan geeneistä ja tuurista riippuu, kuoleeko jo nuorena johonkin, alkoholidementoituuko tms, vai elääkö vanhaksi. Mun vanhemmista juoppo isä on se terveempi, terveellisesti elänyt äiti taas kärsii monista perussairauksista.

Vaikuttaa ne elintavatkin.

Vierailija
11/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako minun asettaa miehelle jokin ehto seurustelulle? Esim. jatkan, jos mies lupaa muuttaa ruokavaliotaan, lopettaa tupakanpolton, lopettaa alkoholilla läträämisen, aloittaa kuntoilun? Voiko näin suuri muutos onnistua? Tunteeko joku esimerkkejä onnistuneesti kelkkaa kääntämistä?

Ap

Mä olen itse tehnyt tällaisen kelkankäänön 45-vuotiaana. Ihan ilmann mitään parisuhteita tai ehtoja keltään. Vain koska olin itse loppuun kyllästynyt närästykseen, sairaalloiseen ylipainoon, väsymykseen jne. Eli voi se onnistua, jos on itsellä motivaatio muuttua. Todennäköisyys ei ole kovin korkea että muutos on pysyvä, mutta on se mahdollista. 

Jos taas mies ei koe mitään muuta tarvetta muuttaa elämäntapojaan kuin sinun saaminen suhteeseen, sitten muutos loppunee lyhyeen. 

Vierailija
12/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei voi, varsinkaan ihan alla. Ja jos hetkeksi muuttaiskin niin ne tavat tulee pian takaisin.

Miksi kiusaat miestä ja itseäsi? Onko sillä oikeutta sanoa että lopeta se hullu juoksentelu ja opettele relaamaan?

Teistä kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä eikä kumpikaan toista parempi (vaikka sinä itseä ja omia tapojasi pidätkin oikeana), olette vaan erilaisia.

Tietenkin inhottavaa että mies ilmeisesti on pitänyt tapojaan piilossa mutta nyt tiedät ja voit lähteä etsimään seuraa, jota et halua muuttaa.

Ja "kertoo haluavansa muuttaa tapojaan". Jos se oikeasti haluaisi sitä, niin se olisi sanomatta tehnyt jo niin eikä jossittelisi.

Mullakin on ollut miehiä joille alko on maistunut. Itse elän terveellisesti. Ne on aina jaksaneet suurieleisesti sen parin viikon ryhtiliikkeen kun on ollut suhde pelissä ja alottavat taas.

Vierailija
13/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan ap, että säkin voit jäädä huomenna vaikka rekan alle ja kuolla. Ei porkkanan syönti ja liikunta estä äkillistä kuolemaa.

Vierailija
14/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pullo viinaa päivässä? Eihän se ole selvänä koskaan!

15/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajuus odottaa.

Vierailija
16/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun toleranssi kasvaa, voi juoda pullollisen illalla ja olla aamupäivällä ajokunnossa. Krapula on normaali olotila alkoholistille.

Vierailija
17/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun toleranssi kasvaa, voi juoda pullollisen illalla ja olla aamupäivällä ajokunnossa. Krapula on normaali olotila alkoholistille.

Ei se promilleihin vaikuta.

Vierailija
18/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei voi, varsinkaan ihan alla. Ja jos hetkeksi muuttaiskin niin ne tavat tulee pian takaisin.

Miksi kiusaat miestä ja itseäsi? Onko sillä oikeutta sanoa että lopeta se hullu juoksentelu ja opettele relaamaan?

Teistä kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä eikä kumpikaan toista parempi (vaikka sinä itseä ja omia tapojasi pidätkin oikeana), olette vaan erilaisia.

Tietenkin inhottavaa että mies ilmeisesti on pitänyt tapojaan piilossa mutta nyt tiedät ja voit lähteä etsimään seuraa, jota et halua muuttaa.

Ja "kertoo haluavansa muuttaa tapojaan". Jos se oikeasti haluaisi sitä, niin se olisi sanomatta tehnyt jo niin eikä jossittelisi.

Mullakin on ollut miehiä joille alko on maistunut. Itse elän terveellisesti. Ne on aina jaksaneet suurieleisesti sen parin viikon ryhtiliikkeen kun on ollut suhde pelissä ja alottavat taas.

Aloittajana tajuan tämän erittäin hyvin. Ei minulla olekaan oikeutta kritisoida miehen elämäntapoja. Toivoisin vain, että mies ymmärtäisi asian myös minun puoleltani. Että minä haluan kaverin liikuntaharrastuksiin. Että minä en halua katsoa viinaa juovaa ja sammaltavaa miestä. Että minä haluan laadullisesti hyvää seksiä myös tulevaisuudessa. Jos mies haluaa olla kanssani, kumman siis pitää muuttua?

Vierailija
19/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se promilleihin vaikuta.

Ihan alkometrillä voi ajokunnon todeta.

Vierailija
20/29 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätäänsä ap on miehen kanssa, jos elämäntavat ja kiinnostuksen kohteet eivät täsmää? Juoppo sanoi pari kaunista sanaa pitkään sinkkuna olleelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä