Oon yhdessä Facebook ryhmässä missä avauduin koulukiusaamisestani.
Ryhmä on ulkomaalainen. Nyt eräs ryhmän jäsen (nainen) laittoi viestiä että haluaa maksaa minulle imagokurssin ja auttaa minua. En ole suostumassa koska rahallisesti kyse isosta summasta (400€)
Jätänkö vaan vastaamatta hänelle vai mitä teen?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vielä kalliiksi tuollainen kurssi.
Voisitko selventää? Minulle kalliiksi vai?
Ap
Niin. Kyllä se sen rahan takaisin haluaa, tavalla tai toisella, mielellään vähintään tuplana.
Hassu ajatus. Olen elämäni aikana auttanut monia ihmisiä mm. Joulupuun avulla, hakemalla ruokaa kaupasta, viemällä lahjoja tai lähettämällä paketteja tuntemattomille merimiehille tai sosiaalityön kautta saamiini osoitteisiin.
En tietenkään ole koskaan halunnut mitään takaisin.
Ihmiset ovat erilaisia ja olen kasvanut äidin kanssa, joka auttoi muita.
No kannattaa kuitenkin olla uskomatta kaikkea netissä. Kaikki eivät ole hyväntahtoisia, vaikka itse olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä hänet.
Miten? Oon vähän huono tekniikassa.
Ap
Mene hänen fb-sivuille ja etsi "estä profiili"- kohta. Googlesta tarkemmat ohjeet jos ei onnistu.
Neljänsadan euron imagokurssi. Haiskahtaa skientologialta.
Siis jalo ajatushan tuo on. Häntä varmaan kosketti kertomukseni, en kuitenkaan kaipaa sääliä keneltäkään. Oma menneisyyteeni on minun. En todellakaan ole mikään rikas ja siksi houkuttaisi ajatus suostua tuohon. Mutta pelottaa että mitä siitä seuraa, jäänkö kiitollisuuden velkaan. Pitääkö minun liittyä johonkin uskontoon? Olen tyytyväinen luterilainen. En itse kuitenkaan miellä itseäni kovin uskonnolliseksi koska en käy muuten vaan kirkossa. Joskus kyllä rukoilen läheisten puolesta. Oon ihan kahden vaiheilla..siis haluaisin ehkä suostua mutta en halua olla mikään hyväuskoisen ihmisen hyväksikäyttäjä. Toisaalta taas en halua jäädä kenellekään velkaa mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet kuulostanut ryhmässä niin säälittävältä, että joku on päättänyt, että tärkeämpää auttaa sinua kuin vaikka kehitysmaiden lapsia.
Pitäisikö sun miettiä kärsimääsi vääryyttä suhteessa mitä kaikkea muuta maailmassa tapahtuu?
Tai sitten hänen tarjouksensa ei ole niin jalo kuin miltä se kuulostaa, eikä hän edes ole se, kuka väittää olevansa.
Kannattaisiko tehtä muutakin kuin netissä rypeä menneissä?
Vastaus kysynykseen: älä vastaa tai vastaa ei kiitos. Ja vaihda muihin aiheisiin ja ryhmiin.
Maailman lasten hätä ei poista tosiasiaa, että rikkaissakin maissa on kärsimystä. Niitä ei voi samalla tasolla verrata toisiin, mutta lopetatko pliis tuollaisen piikittelyn. Vastaavaa voisin kuvitella omien koulukiusaajieni suusta, mutta he ovat nyt aikuisia, eivätkä tietenkään alentuisi piikittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Siis jalo ajatushan tuo on. Häntä varmaan kosketti kertomukseni, en kuitenkaan kaipaa sääliä keneltäkään. Oma menneisyyteeni on minun. En todellakaan ole mikään rikas ja siksi houkuttaisi ajatus suostua tuohon. Mutta pelottaa että mitä siitä seuraa, jäänkö kiitollisuuden velkaan. Pitääkö minun liittyä johonkin uskontoon? Olen tyytyväinen luterilainen. En itse kuitenkaan miellä itseäni kovin uskonnolliseksi koska en käy muuten vaan kirkossa. Joskus kyllä rukoilen läheisten puolesta. Oon ihan kahden vaiheilla..siis haluaisin ehkä suostua mutta en halua olla mikään hyväuskoisen ihmisen hyväksikäyttäjä. Toisaalta taas en halua jäädä kenellekään velkaa mitään.
Ap
Älä suostu, ihan oikeasti. Hän voi toteuttaa kristillistä kutsumustaan omassa yhteisössään auttamalla vaikka kodittomia tai järjestämällä harrastuskerhoja vähävaraisten perheiden lapsille. Ei tarjoamalla Facebookin kautta tuntemattomalle ulkomaalaiselle monen sadan euron hintaista "imagokurssia" (kertoiko hän edes, mitä tällainen kurssi pitää sisällään?).
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet kuulostanut ryhmässä niin säälittävältä, että joku on päättänyt, että tärkeämpää auttaa sinua kuin vaikka kehitysmaiden lapsia.
Pitäisikö sun miettiä kärsimääsi vääryyttä suhteessa mitä kaikkea muuta maailmassa tapahtuu?
Tai sitten hänen tarjouksensa ei ole niin jalo kuin miltä se kuulostaa, eikä hän edes ole se, kuka väittää olevansa.
Kannattaisiko tehtä muutakin kuin netissä rypeä menneissä?
Vastaus kysynykseen: älä vastaa tai vastaa ei kiitos. Ja vaihda muihin aiheisiin ja ryhmiin.
Millainen ihminen kirjoittaa tällaista roskaa kiusatulle? Tiedän millainen, mutta herättelen kirjoittajaakin miettimään. Taitaa olla kyllä turhaa.
Kerro vaikka että kiität tarjouksesta ja että koet rahan menevän parempaan tarkoitukseen vaikka Unicefille lahjoitettuna. Haluaisin kyllä tietää mikä on imagokurssi...?
Somehuijaamisen idea on tarttua sinun tyyppisiin ihmisiin. Lähde siitä ajatuksesta, että kurssia tarjoava on nigerialainen tai aasialainen parikymppinen henkilö valeprofiililla ja joka kerää rahaa työnantajalleen eri keinoin. Hän etsii myös ryhmästä, jonka jäsen olet, helppoja tapauksia maksamaan
Et tule saamaan vastinetta rahoillesi.
Tarjoukseen ei tarvitse vastata enempää. Jos vastaat hän ei tule jättämään sinua rauhaan, sillä olet jo antanut periksi huomiomalla hänet sekä vastaamalla hänelle.
Yleensä tuollaiset tarjoukset pitäisi osta estää heti ja ilmoittaa Facebookin ylläpitoon. Jos et muuta osaa, niin ota yhteys ryhmän ylläpitoon. Jos on asiansa osaava yp neuvoo kyllä sinua sekä poistaa kurssia kaupittelevan tyypin.
Ole hyvin varovainen yhteydenottoihin. Älä ikinä suostu tarjouksiin ja rahapyyntöihin tuntuipa yhteydenottaja sinusta kuinka herttaiselta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Somehuijaamisen idea on tarttua sinun tyyppisiin ihmisiin. Lähde siitä ajatuksesta, että kurssia tarjoava on nigerialainen tai aasialainen parikymppinen henkilö valeprofiililla ja joka kerää rahaa työnantajalleen eri keinoin. Hän etsii myös ryhmästä, jonka jäsen olet, helppoja tapauksia maksamaan
Tarjoukseen ei tarvitse vastata enempää. Jos vastaat hän ei tule jättämään sinua rauhaan, sillä olet jo antanut periksi huomiomalla hänet sekä vastaamalla hänelle.
Yleensä tuollaiset tarjoukset pitäisi osta estää heti ja ilmoittaa Facebookin ylläpitoon. Jos et muuta osaa, niin ota yhteys ryhmän ylläpitoon. Jos on asiansa osaava yp neuvoo kyllä sinua sekä poistaa kurssia kaupittelevan tyypin.
Ole hyvin varovainen yhteydenottoihin. Älä ikinä suostu tarjouksiin ja rahapyyntöihin tuntuipa yhteydenottaja sinusta kuinka herttaiselta tahansa.
Mä ihmettelen vaan että miten voi huijata jos en anna mitään pankkitilinumeroita. Osoite, nimi ja Puh numero tarvii. Eikö messengerissä näy puh.num jo muutenkin? Tää "imagokurssi" liittyy tähän Facebook ryhmään missä olen. Siis tiedän mitä pitää sisällään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä minkä kurssin hän olisi maksamassa vaan kyse on siitä että mitä vastaan hänelle? Tää tuntuu itsestänikin hyvin absurdilta että toiselta puolelta maapalloa joku haluaa maksaa usean sadan tuotteen itselleni.
Ap
Varo omaa varjoasikin.Katso taakse kun olet illalla ulkona.
Taas häipyi minun vastaus. Kohta laitetaan tänne.
Eik tämä riitä todistamaan että et saa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen vaan että miten voi huijata jos en anna mitään pankkitilinumeroita. Osoite, nimi ja Puh numero tarvii. Eikö messengerissä näy puh.num jo muutenkin? Tää "imagokurssi" liittyy tähän Facebook ryhmään missä olen. Siis tiedän mitä pitää sisällään.
Ap
Se kurssi on vain koukku. Sen jälkeen alkaa laskua tulla. Liityt johonkin, joka maksaa x euroa kuussa, eikä siitä pysty eroamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se kurssi on vain koukku. Sen jälkeen alkaa laskua tulla. Liityt johonkin, joka maksaa x euroa kuussa, eikä siitä pysty eroamaan.
Häh? Siis kurssi on tuon Facebook ryhmän. Kyseessä enemminkin palvelu, ei kurssi. Miten hän voi minut koukuttaa maksamaan jos en anna pankkitilinumeroita? Siis haluan vain ymmärtää miten nuo "nigerialaiset" toimii.
Aiemmin samasta Facebook ryhmästä eri henkilö lainasi minulle yhtä juttua ja lähetti eri maasta sen ja palautin sen jo hänelle.
En halua paljastaa ryhmää koska siellä on suomalaisiakin.
Tämä nainen vastikään liittyi ryhmään ja kävi itse tuon vastaavan "imogokurssin"
Ap
Ap, nyt kuulostaa siltä, että väkisin haluat selittää itsellesi parhain päin tämän naisen motiivit. Eikö sinulla soita yhtään hälytyskelloja se, että nainen on vasta liittynyt ryhmään ja jo nyt on pommittamassa "lahjalla" täysin vierasta ulkomaalaista? Mistä voit olla varma, että hän tosiaan on käynyt tämän kurssin? Saako siitä jonkin todistuksen, josta hän on laittanut kuvan ryhmään?
Ei kukaan huijari ruinaa heti alussa mitään tilinumeroa ym., se olisi liian epäilyttävää ja karkottaisi suurimman osan potentiaalisista huijattavista. Vasta sitten, kun olet ilmaissut sitoumuksesi, ts. hyväksynyt naisen tarjouksen tästä kurssista, alkaa tulla enemmän pyyntöjä ja vaatimuksia. Jäitä hattuun nyt. En tiedä, millainen Facebook-ryhmä on kyseessä mutta jos siellä on enemmänkin kiusattuja ja hyväksikäytettyjä ihmisiä, niin sehän on napakymppiapaja kaiken sortin koijareille. Valmiiksi nitistetty ja huonoitsetuntoinen ihminen kun on valmis uskomaan ihan mitä tahansa kauniita sanoja ja lupauksia.
Minäkin sain viestin joltain kuntotyypiltä, joka pyysi ottamaan yhteyttä ja lupasi saada minusta alfauroksen taas esiin ja alkaisin saamaan naista. Vaikka niin houkuttelevalta kuulostikin, jätin silti vastaamatta. Tiedä, uskomatonta mutta totta.
Mihin tarvitaan uutta imagoa? Mikä ryhmä se oikein on?
Siis olet jossain fb-ryhmässä, jossa on myös/enimmäkseen(?) ulkomaalaisia. Ja kyselet täältä, miten voi englanniksi kieltäytyä kohteliaasti yms.? Millä kielellä kirjoittelet siihen ryhmään?
Tuo on ilmiselvä huijausyritys ap, nyt järki käteen!
En muutenkaan ymmärrrä, miksi ihmeessä ihmiset antavat puhelinnumeroaan Facebookin tietoon jne. Sen kun joku huijari nappaa, niin eiköhän ala viestiä ja soittoa tulla yötäpäivää. (Hieman off topic: muistakaa, että nuo palvelut (Facebook, Insta jne.) eivät ole ilmaisia, vaan maksatte niistä omilla tiedoillanne.)
Epäilyttävältä. Näitä "uuskristittyjä" on nähty, jotka huijaavat hyväuskoisia ja epätoivoisia ihmisiä kalliilla lahjoilla ym. "hyvillä teoilla". Tuossa kurssissa on todennäköisesti jokin koira haudattuna, esimerkiksi sinulle saattaa langeta maksettavaksi joitain kuluja, joita ei kurssihintaan ole sisällytetty. Tai sinut saatetaan liittää johonkin ryhmittymään vastoin suostumustasi. Ei siis FB-ryhmään, vaan jonkin liikkeen tai peräti lahkon listoille.