Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkään ponnistusvaihe voi kestää?

12.08.2006 |

Onko olemassa joitakin kriittisiä rajoja? Kommentteja ja kokemuksia :)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ponnistusvaihe kesti kaiken kaikkiaan kolme tuntia siitä, kun kätilö antoi luvan alkaa pikkuhiljaa ponnistamaan. Papereissa aktiiviseksi ponnistusajaksi merkitty 2h 20min. Vauva oli tulossa kasvot edellä ja lopulta autettiinkin imukupilla...

Vierailija
22/27 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen tuli maailmaan 13 minuutin ponnistuksen jälkeen. Oksitosiinia virtasi suoneen koko synnytyken ajan ja sen ansiosta (?) supistuksen tuli 1 min välein. Tiheät supistukset ehkä nopeuttivat ponnistusvaihetta vaikka vauva syntyikin hartiat poikittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys kesti kaiken kaikkiaan 17,5 tuntia, josta ponnistusvaihe 1,5 tuntia. JKriittistä rajaa en tiedä mutta siihen vaikuttaa varmaankin äidin jaksaminen ja vauva sydänäänet yms. asiat.

Omassa synnytyksessä vauvan pää oli juuri syntynyt ja muistan, että lääkäri tuli juuri silloin ovesta sisään ja sanoi, että " jaaha, ei täällä lääkäriä enää tarvitakaan kun vauva on jo syntynyt" . Itse en kyllä muista, että kätilö olisi missään vaiheessa käynyt lääkäriä synnytyssaliin pyytämässä tai pyytänyt jotakuta hakemaan (vai onkohan heillä jokin kutsunappi olemassa, jolla lekuria pyydetään paikalle?). Olen vain näin jälkikäteen miettinyt, että olikohan siinä imukuppisynnytys tms. jo lähellä? Lääkärin sanat kyllä antavat sellaisen kuvan, että ei ihan sattumalta osunut paikalle.

Itse olin 1,5 tunnin jälkeen jo melko väsynyt omasta mielestäni vaikka kätilö kyllä kannusti, että voimaa on vielä kuin pienessä kylässä ja nyt vain ponnistat vauvan ulos. Sydänäänet pysyivät hyvinä koko synnytyksen ajan eikä epparia tarvinnut leikata. Tikkejäkin ommeltiin vain viitisen kappaletta. En tiedä kuinka kauan vielä olisivat odottaneet syntymää ennen kuin olivat puuttuneet synnytyksen kulkuun imukupilla tms.

Vierailija
24/27 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäessä ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia! Olin saanut tupla-epiduraalit jne mutta en olisi uskonut että kesti niin kauan.

Toista synnyttäessä kesti 9 minuuttia, kolmas ja neljäs jotain siltä väliltä.

Vierailija
25/27 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h 39min ja päättyi imukuppiin. Toivottavasti nyt lähestyvässä synnytyksessä menisi vähän helpommin :)

Vierailija
26/27 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni syntyi tuossa pari viikkoa sitten. Ponnistusvaihe tosiaan kesti 11 minuuttia. Muutenkin kerkisin olla synnytyssalissa vajaat 2 ja puoli tuntia, että melko nopeasti neiti tuli maailmaan. Synnytystä tosin yritettiin käynnistää kolme päivää, neljäntenä päivänä vasta saatiin tulosta aikaan :)

Vierailija
27/27 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kesti 50 minuuttia, mutta täällä näkyy monilla olleen tosi pitkät. Huh!

Mulle puhuivat sairaalassa jälkikäteen, että olipa pitkä ponnistusvaihe. Jo 30 minuutin ponnistuksen jälkeen kutsuivat lääkärin ja 50 minsan jälkeen auttoivat imukupilla pojan pois. Isopäinen ja vielä tulossa vähän väärässä tarjonnassa, joten juuttui kiinni ja sydänäänetkin alkoi heikentyä. Ihan rupeaa puistattamaan, kun muistelee, vaikka tuosta jo 10kk.