Ajatukset kiertävät noidankehää, mikä avuksi?
Olen yksinäinen ja pyörittelen varmaan osittain siksikin mielessäni ihmisten loukkaavia kommentteja, useiden vuosienkin takaa. Takerrun myös nyt kaikkiin pienimpiinkin sanomisiin, jopa täällä keskustelupalstalla, vaikka tajuan toki että ne tulevat tuntemattomalta ihmiseltä, jotka eivät edes tiedä asioiden kaikkia taustoja, eivät tunne minua eivätkä tilanteisiin liittyviä ihmisiä.
Tekisi mieli ravistaa päästä nämä pakkoajatukset pois.
Pitäisikö hakeutua ammattiauttajalle? Rasittaa meinaan psyykettä aika pahasti ja heikentää mielialaa.
Kommentit (16)
Auttaisin jos osaisin :(
Tarvitset jotain muutosta elämään. Arvatenkin jokainen päivä on enemmän tai vähemmän samanlainen kuin edellinen. Tämän seurauksena myös ajattelu noudattaa samoja kaavoja. Kokeile tehdä huomisesta erilainen... lähde vaikka kävelylle aikaisin aamupäivällä. Pysähdy istumaan jonnekin ja katsomaan maisemaa, kuuntelemaan luonnon ääniä ja sen sellaista :)
Katso elokuvaa tai sarjaa, lue kirjaa, vie ajatukset muualle, ne huonot ajatukset loppuu kun et anna niille tilaa.
Kannattaa kokeilla mindfullnes harjoituksia. Siinä hyväksytään ajatukset, mutta saa myös ymmärrystä, että ajatukset ovat vain sinun ajatuksia, ei totuuksia tai oikeita. Tämä helpottaa monia.
Ihan you tubessa on monia mindfullnes harjoituksia.
Sen lisäksi voi lukea jotain ajatteluun kohdistuvia kirjoja. Esimerkiksi ratkaisu: Ajattele toisin. Kirjoja on monia myös Bookbeat yms. Palveluissa.
Anna tilaa ajatuksille, jossain vaiheessa on muut ajatukset päällimmäisenä.
Jos et anna tilaa, ne pyörii entistä enemmän mielessä.
Pahat ajatukset kun tulee mieleen , ala laskea vaikka numeroita , auttaa välillä vaikka vaikeeta on .
Olet ottanut jo yhden tärkeän askeleen, koska tunnistat ajatustesi pyörivän tuollaista turhaa kehää. Se, mitä itse asialle voi tehdä on istua alas ja miettiä mikä itsellä on hyvin. Älä jää vertailemaan tilannettasi muihin, sillä maailma on täynnä niitä joilla äkkiseltään näyttäisi menevän paremmin.
Yritä asettua vieraan kenkiin ja miettiä mitä ihan vieras ihminen voisi nähdä sussa ja tilanteessasi hyvää ja kadehdittavaa. Palikassa on kuusi sivua. Eli yritä löytää uusia näkökulmia vanhojen sijaan.
Etsi ilonaiheita ja tyytyväisyyttä pienistä asioista. Ja mieti, mitä asioita voit muuttaa jotta ne olisivat vielä paremmin. Positiivista ajattelua mukaan. Tämä toki vaatii harjoittelua.
Englanninkielinen linkki, joka valitettavasti voisi olla ehkä selkeämminkin kirjoitettu, jos haluat tietää, mitä asiasta on psykologian piirissä yleisesti ajateltu: https://en.wikipedia.org/wiki/Rumination_(psychology)
Suomenkielinen, ja huomattavasti käytännönläheisempi linkki: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Olisi kiva kuulla, mitä mieltä olet jälkimmäisestä.
Googlaa HOT terapia (englanniksi ACT)
Se antaa konsteja päästää irti menneistä. Jos nämä itsehoitokonstit eivät riitä, hakeudu ammattiavun piiriin.
Ihmisessä on tällainen valuvika. Elämässä on ollut tarpeellisempaa oppia virheistä. Siksi ne jäävät paremmin mieleen kuin onnistuneet jutut. Nykypäivän elämä on toista ja nyt virheet ja negatiiviset kommentit eivät ole henkeä uhkaavia. Siksi niistä pitäisi päästä eroon.
Meditaatio. Monta vuotta sen opetteluun meni, mutta kannatti.
S.B. kirjoitti:
Englanninkielinen linkki, joka valitettavasti voisi olla ehkä selkeämminkin kirjoitettu, jos haluat tietää, mitä asiasta on psykologian piirissä yleisesti ajateltu: https://en.wikipedia.org/wiki/Rumination_(psychology)
Suomenkielinen, ja huomattavasti käytännönläheisempi linkki: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Kiitti linkeistä, käyn tutustumassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Auttaisin jos osaisin :(
Tarvitset jotain muutosta elämään. Arvatenkin jokainen päivä on enemmän tai vähemmän samanlainen kuin edellinen. Tämän seurauksena myös ajattelu noudattaa samoja kaavoja. Kokeile tehdä huomisesta erilainen... lähde vaikka kävelylle aikaisin aamupäivällä. Pysähdy istumaan jonnekin ja katsomaan maisemaa, kuuntelemaan luonnon ääniä ja sen sellaista :)
Tänään ainakin aion mennä kävelylle, nyt on aurinkoinen, keväinen ilma. Se oikeasti piristää kummasti mielialaa. Vielä enemmän sitten, kun purot suorastaan solisevat. Enkä tarkoita että tällaisilla asioilla saisi "oikeita" mielenterveysongelmia ratkaistua, mutta iloa ne tuottavat silti joskus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla mindfullnes harjoituksia. Siinä hyväksytään ajatukset, mutta saa myös ymmärrystä, että ajatukset ovat vain sinun ajatuksia, ei totuuksia tai oikeita. Tämä helpottaa monia.
Ihan you tubessa on monia mindfullnes harjoituksia.
Sen lisäksi voi lukea jotain ajatteluun kohdistuvia kirjoja. Esimerkiksi ratkaisu: Ajattele toisin. Kirjoja on monia myös Bookbeat yms. Palveluissa.
Minulla on pari kirjaa, joissa on molemmissa 50 erilaista mindulness-tyyppisiä harjoituksi. Kokeilen niitä, ei siinä ainakaan mitään menetä.
Ap
Minulla on samaa ongelmaa masennuksen takia. On hyvä kun tuon haitallisen kehän tiedostaa; silloin sen voi myös tietoisesti katkaista. Kun ajatuksia toistaa mielessään, se vahvistaa aivoissa tiettyjä hermoyhteyksiä niin, että ko. ajatus tulee mieleen aina vain helpommin. Lisäksi keho reagoi negatiivisiin ajatuksiin stressireaktiolla erittämällä mm. kortisolia. Siksi kannattaa pyrkiä katkaisemaan haitalliset, kielteiset ajatusmallit, jotka aiheuttavat vain ahdistusta. On eri asia pohtia aktiivisesti jotakin ongelmaa ja etsiä siihen ratkaisumalleja, kuin märehtiä mielessään vuosien takaisia loukkauksia, noloja tilanteita tai epäonnistumisia.
Nuo kiitollisuusharjoitukset ja mindfulnessin olen myös itse kokenut hyviksi. Luonnossa liikkuminen parantaa mielialaa ja vähentää stressiä. Suosittelen lisäksi Thich Nhat Hanhin kirjaa Tämä hetki, ihmeellinen hetki.
S.B. kirjoitti:
Ainakin toi anteeksianto itselle ja muille on asia, jota minulle on toitotettu. Minun on vain vaikea sisäistää sitä. Se kyllä saattaisi auttaa vatvomiseen ja katkeroitumiseen.
Ap
Sulla on vaan liikaa aikaa. Tee enemmän juttuja, niin et ehdi kelata turhia.