Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästät rahaa?

Vierailija
29.03.2021 |

Miten saisi rahaa säästymään?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä osteleminen. Hanki vain tarvittavaa. Tee itse ruokasi.

Vierailija
2/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta tupakkaa enkä juo alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain oikeasti tarpeellisen, eli ruokaa.

Vierailija
4/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän rahaa, kun en käytä sitä.

Vierailija
5/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trokaan. Sillä oikeasti tienaa. En kerro mitkä on takuuvarmat menekit.

Vierailija
6/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita säästötilille tietty summa heti palkkapäivänä, niin että käyttötilille jää kuukausittain vain normaaleihin menoihin riittävä summa tai korkeintaan yhteen ylimääräiseen hankintaan/kk riittävä summa. Joutuu sitten päättämään mihin yhteen ylimääräiseen asiaan käyttää sinä kuukautena summan. Näin teen itse ja säästötilillä mukava summa.

Vierailija
7/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele ruokaostokset, sillä tapaa itse säästän paljon koska jokainen ylimääräinen kaupassakäynti lisää rahanmenoa huomattavasti. Mieti vaikka viikon aamiaiset/lounaat/päivälliset etukäteen ettei tarvi kuin kerran viikossa käydä.

Itsellä tuo vähentää huomattavasti turhan asian ostamista kauppareissulla.

Vierailija
8/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitä pitäisi jotenkin vasiten 'säästää'...sitähän säästyy ihan itsestään, kun ei käytä kaikkea ennen seuraavaa tiliä.

Vierailija
9/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut kampaajalla, kosmetologilla ym palveluissa käymisen ja todennut pärjääväni hyvin ilmankin.

Ostan edullisia raaka-aineita joista teen itse ruokaa.

Vaatteiden ym ostaminen vain silloin kuin pakko eikä kuten ennen ostelin kaikkea hetken mielijohteesta.

Sinänsä jännää, mutta sitä rahaa ei ole yhtään enempää käytettävissä eli näyttää sille jotta tulot tippunut.

Vierailija
10/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tuloja suurentamalla tai menoja pienentämällä. Asumalla halvemmalla, ostamalla halvempaa ruokaa, suosimalla kirppareita ja alennusmyyntejä, pyöräilemällä autoilun sijaan jne. Mikä nyt itsekullekin on sopiva säästömuoto.

Itse säästin aikoinaan opiskeluaikana pitkän pennin tekemällä kotiviinini ja -olueni itse. En ikinä ostanut eineksiä tai puolivalmisteita, enkä ostanut vaatteita kuin viimeisessä hädässä.

Vierailija
11/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen budjetin ja seuraan kuluja excelissä. Tilipäivän jälkeen tililtä lähtee automaattisesti säästöön rahaa. Lopuilla elän ja jos joudun lainaamaan säästöstä, laitan 10% enemmän maksaessani summan takaisin. Pankissa on mahdollista tehdä niin, että pankkikortilla maksaessa summa pyöristyy tietyn verran ylöspäin ja erotus siirtyy säästötilille, itse en ole vielä kokeillut tuota. Sen voi tehdä itsekin eli käy siirtämässä sentit tai eurot säästöön niin, että käyttötilillä on aina tasasumma.

Vierailija
12/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskeja.

Vierailija
13/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän rahaa kun asun ulkomailla miljoonakaupungissa. Saan Suomeen verrattuna vähän yli suomalaisen keskipalkan, mutta maksan veroja paljon vähemmän, 160 m2 kämpän lainamaksut pankkiin 300 euroa kuussa (maksettu kesäkuuhun mennessä). Vuokra samanlaisesta kämpästä olisi noin 350 euroa kuussa. Samalla ruoka on kaksi kertaa halvempaa kuin Suomessa. Kahdelle hengelle ulkona syöminen hyvässä ravintolassa kustantaa viineineen (2x2 lasillista) n. 30 euroa. Oluttuoppi pubissa 3-4 euroa paikasta riippuen.

Vierailija
14/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä huono vastaamaan, kun en aktiivisesti säästä rahaa.

Sitä vain säästyy, joka kuukausi.

Taustalla on se, että en ikinä osta mitään, mitä en aivan välttämättä tarvitse. En säästösyistä enkä oikeastaan ympäristösyistäkään, vaan siksi, että inhoan ostoksilla käymistä, puhumattakaan ns. shoppailusta.

Kuukausittaiset menoni ovat siis yhtiövastike ja ruoka. Laskut (sähkölasku, lehtimaksut, vakuutusmaksut jne.) tietysti maksan sitä mukaa kuin niitä tulee.

Vierailija
15/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Joko tuloja suurentamalla tai menoja pienentämällä. Asumalla halvemmalla, ostamalla halvempaa ruokaa, suosimalla kirppareita ja alennusmyyntejä, pyöräilemällä autoilun sijaan jne. Mikä nyt itsekullekin on sopiva säästömuoto.

Itse säästin aikoinaan opiskeluaikana pitkän pennin tekemällä kotiviinini ja -olueni itse. En ikinä ostanut eineksiä tai puolivalmisteita, enkä ostanut vaatteita kuin viimeisessä hädässä.

Hyviä neuvoja, mutta eikö ole vähän outoa asua maailman parhaiten koulutetussa maassa, jossa kuitenkin järkyttävien verojen jälkeen ostovoima EU:n keskiarvon alapuolella? Kaikki on sairaan kallista ja ihmiset vapaaehtoisesti kituuttavat kuukaudesta toiseen ja vieläpä nöyränä sanovat, että "Suomi on paras maa".

Suomessa pärjää hyvin vain, jos on parisuhteessa jakamassa kulut, jos ei ole "johtajatasoa". Suurin osa yksinäisistä suomalaisista saa nettona verojen jälkeen käteen noin 2000 euroa kuussa ja siitä maksetaan asuminen, muut laskut ja ruoat. Viikkoa kohden jää laskujen jälkeen korkeintaan 200 euroa käytettäväksi. Mahtavaa? Siitä pitäisi sitten säästää vielä? Tuntuuko olo kovinkin arvostetulta?

Vierailija
16/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on monia. Varsinkin jos tulot ovat pienet, menojen budjetointi helpottaa säästämistä. Aivan ensimmäinen askel on selvittää kuukausittaiset pakolliset menot. Huomioi myös laskut, joita ei tule kuukausittain esim. vakuutukset. 

Olen huono budjetoimaan, mutta sen sijaan seuraan menoja verkkopankista tiiviisti. Tiedän paljonko kuukaudessa/viikossa/päivässä voin käyttää pakollisten menojen jälkeen. Menot pysyvät kurissa, kun koko ajan on tieto taloudellisesta tilanteesta.

Säästän rahastoihin heti palkkapäivänä. Säästäminen on ns. pakollinen meno. Muu tulee sen jälkeen. 

Vierailija
17/18 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Hyviä neuvoja, mutta eikö ole vähän outoa asua maailman parhaiten koulutetussa maassa, jossa kuitenkin järkyttävien verojen jälkeen ostovoima EU:n keskiarvon alapuolella? Kaikki on sairaan kallista ja ihmiset vapaaehtoisesti kituuttavat kuukaudesta toiseen ja vieläpä nöyränä sanovat, että "Suomi on paras maa".

Suomessa pärjää hyvin vain, jos on parisuhteessa jakamassa kulut, jos ei ole "johtajatasoa". Suurin osa yksinäisistä suomalaisista saa nettona verojen jälkeen käteen noin 2000 euroa kuussa ja siitä maksetaan asuminen, muut laskut ja ruoat. Viikkoa kohden jää laskujen jälkeen korkeintaan 200 euroa käytettäväksi. Mahtavaa? Siitä pitäisi sitten säästää vielä? Tuntuuko olo kovinkin arvostetulta?

Miten asiaa halutaan katsoa. Ostovoimakorjattu BKT ei Suomessa ole alle EU:n keskiarvon. Ensinnäkin Suomessa on kylmä ilmasto, mikä tulee kalliiksi. Lisäksi etäisyydet ovat pitkiä, mikä aiheuttaa monenlaisia kuluja.

Luin joskus vertailun yhdysvaltalaisesta ja suomalaisesta perheestä, joiden isä oli paperimies ja nainen toimistotyöläinen. Palkat olivat suurin piirtein samaa tasoa, Jenkeissä jäi enemmän käteen, mutta menot olivat vastaavasti suuremmat. Terveydenhoito, vakuutukset, lasten koulutus jne. Lopputulema oli, että elintaso samalla bruttopalkalla oli sama. Menot vain jakautuivat eri tavoin.

Vierailija
18/18 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään talteen tölkit/pullot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi