Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?
Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.
Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?
Kommentit (149)
Aivosumu tuskin johtuu matalista rauta-arvoista. Väsymys ja voimattomuus ovat yleensä olleet itsellä matalan ferritiinin oireita.
Vierailija kirjoitti:
Levottomat jalat, rikkonainen ja huono uni (tosin en tiedä johtuuko matalasta ferritiinistä tämä kokonaan), lihasheikkous, korkea syke, väsymys.
Hemoglobiini putosi vuoden aikana 140 -> 120, ainoa mahdollinen selitys kuukautisten muuttuminen keskimäärin tiheämmiksi; olen 47. Levottomien jalkojen takia tein apteekin ferritiini-pikatestin ja tulos oli että liian matala eli alle 30. Obsidania syönyt nyt joka toinen päivä kaksi kuukautta välittämättä siitä että on ripulia ja ummetusta vaihdellen ja paska on mustaa. Levottomat jalat on lieventyneet ja harventuneet nyt jo. Teen uuden pikatestin elokuussa ja joka tapauksessa jatkan rautalisää niin että vuosi tulee täyteen. Sitten menen ihan verikokeeseen tsekkaamaan tason.
En malttanut enää odottaa vaan tein jo tänään toisen ferritiinin kotitestin. Tulos "heikosti normaali" eli testiviiva näkyi jo heikosti! Obsidanista on siis jo ollut hyötyä. Aloitin sen 25.1. Kahdessa ja puolessa kuukaudessa jotain on tapahtunut. Jatkan vielä kuuria. Haluan varastoraudan vähintään sataan. Levottomat jalat on tosiaan helpottunut jo jonkin verran.
sama
Itsellä oireet olivat moninaiset; oli ihmeellistä hengästymistä, palelua, levottomat jalat iltaisin nukkumaan mennessä. Kun olen Ferrodanilla saanut ferritiinin nousemaan noin sataan ja vähän yli, oireet ovat loppuneet.
Matala ferritiini oli vuosia ja vuosia. Kerkesin jo tottua oloihin, kunnes en enää kyennyt töihini. Olin jo miettimässä osa-aikatyötä. Teen ajattelutyötä.
Oireet kun ferritiini 13-35 välillä vuosia:
- aivosumu
- työmuisti ei toiminut (en pystynyt esim. lukemaan juurikaan englanniksi jne.)
- paineen tunne otsassa "liiasta" ajattelusta
- ärtyneisyys
- sosiaaliset tilanteet kuormittivat
- aistiherkkyydet pahenivat paljon
- toistuvia migreenejä (n. 5 / kk)
- vaikeus nukahtaa ja pysyä unessa
- itkuherkkyys
- korkea syke, häiritsi iltaisinkin nukkumaanmennessä, tykytti äänekkäästi
- hengästyin helposti
- tunne ettei saa tarpeeksi happea
Olin käytännössä osatyökykyinen vuosia. Alkoi jo vaikuttamaan itsetuntoon ja identiteettiin.
Rautavalmisteista Obsidan + laktoferriini nostivat 1,5 vuodessa arvon 13:sta --> 35:een. Siihen jämähti eikä olo ollut kuin hieman parempi.
Sitten kohtalon oikusta aloin himoitsemaan punaista lihaa päivittäin, ja kuuntelin kehoani ja söin sitä päivittäin. Ferritiini nousi alle kahdessa kuukaudessa 35:sta --> 93:een.
Minulta lähtivät oireet, kaikki oireet, pois hyvin nopeasti näiden kahden kuukauden aikana. Olen saanut itseni takaisin, mitä en enää edes osannut toivoa. Luulin, että olin vaan jotenkin pysyvästi uupunut, ehkä vanhentunut "kriittisen verran" ja että tuollainen olo on uusi normaalini. Onneksi niin ei ollut.
Kiitos keskustelun avaajalle sekä kaikille, jotka ovat asiasta avautuneet täällä. On tärkeää, että asiasta puhutaan. Kyse on ihmisten elämänlaadusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään lämmönsäätelynhäiriöitä? Välillä on kädet ihan jääkylmät ja välillä kuumat.
Esa Soppi kertoo niistä sivuillaan. "Harvinaisia raudanpuutteen oireita".
Onko muilla kipuja jaloissa?
Ferritiini 28 ja tulehduskierre
Mulla on edellisten kymmenen vuoden aikana todettu paha raudanpuuteanemia kahdesti. Ekalla kerralla Hb oli alimmillaan 90 paikkeilla ja ferritiini 5. Ainoa oire, johon tuolloin kiinnitin huomiota, oli se, että liikkuessa tuli aina hetki, jolloin voimat ja happi tuntuivat yhtäkkiä loppuvan täysin. Näin jälkeenpäin muisteltuna olin kyllä myös nuutunut, ja oli kaikenlaisia heikotuksia, mutta mäkin olin tainnut vain niin tottua siihen olotilaan, että elelin sen kanssa. Tuolloin sain lopulta kertaalleen rautainfuusion, koska vatsani ei kertakaikkiaan kestänyt rautavalmisteita. Infuusio korjasi arvot täysin ja rasituksensieto korjaantui, mutta ferritiini myös putosi nopeasti uudestaan, kun en sietänyt mitään rautalisää ylläpitohoitona.
Viime vuosien aikana terveyteni romahti täysin. Hermo(?)kipua jaloissa, pistelyä ja puutumista siellä täällä, rasituksensieto nolla, liikkuessa kamala pahoinvointi, heikotus ja rintakehän salpautuminen niin, ettei happea vain saanut vedettyä sisään, vaikka miten yritti haukkoa, hiukset ohentuneet olemattomiin, niin synkkä mieli ja samettisen syvä toivottomuus, että vähän jo pelotti... Elämä oli ollut vaikeaa pitkän aikaa enkä enää edes halunnut elää, joten en näihin apuakaan hakenut, ennen kuin lopulta sydänoireet ajoivat tutkimuksiin. Löysin rautabisglysinaatista valmisteen, jota siedän, ja nyt muutaman kuukauden aikana hemoglobiini on jo normalisoitunut ja ferritiini kohonnut lähes 20:een. Ensimmäinen muutos voinnissa, johon havahduin, oli se, ettei pyöräilyn jälkeen ole tullut enää pahoinvointia eikä voimien romahdusta, pientä hengästymistä vain. Jollain tavalla mielikin on vähän kirkastunut ja toiveikkaampi ja energiaa on hieman enemmän. Viime vuosien aikana painoa tuli kymmenen kiloa lisää, kun liikkuminen lähestulkoon loppui, ja nyt mielenkiinnolla huomasin, että paino on yhtäkkiä pudonnut reilut kolme kiloa, vaikken edelleenkään juuri liiku. Mietin, olisiko elimistön stressitila helpottamassa, kun rauta-arvot korjaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on edellisten kymmenen vuoden aikana todettu paha raudanpuuteanemia kahdesti. Ekalla kerralla Hb oli alimmillaan 90 paikkeilla ja ferritiini 5. Ainoa oire, johon tuolloin kiinnitin huomiota, oli se, että liikkuessa tuli aina hetki, jolloin voimat ja happi tuntuivat yhtäkkiä loppuvan täysin. Näin jälkeenpäin muisteltuna olin kyllä myös nuutunut, ja oli kaikenlaisia heikotuksia, mutta mäkin olin tainnut vain niin tottua siihen olotilaan, että elelin sen kanssa. Tuolloin sain lopulta kertaalleen rautainfuusion, koska vatsani ei kertakaikkiaan kestänyt rautavalmisteita. Infuusio korjasi arvot täysin ja rasituksensieto korjaantui, mutta ferritiini myös putosi nopeasti uudestaan, kun en sietänyt mitään rautalisää ylläpitohoitona.
Viime vuosien aikana terveyteni romahti täysin. Hermo(?)kipua jaloissa, pistelyä ja puutumista siellä täällä, rasituksensieto nolla, liikkuessa kamala pahoinvointi, heikotus ja rintakehän salpautuminen niin, ettei happea vain saanut vedettyä sisään, vaikka miten yritti haukkoa, hiukset ohentuneet olemattomiin, niin synkkä mieli ja samettisen syvä toivottomuus, että vähän jo pelotti... Elämä oli ollut vaikeaa pitkän aikaa enkä enää edes halunnut elää, joten en näihin apuakaan hakenut, ennen kuin lopulta sydänoireet ajoivat tutkimuksiin. Löysin rautabisglysinaatista valmisteen, jota siedän, ja nyt muutaman kuukauden aikana hemoglobiini on jo normalisoitunut ja ferritiini kohonnut lähes 20:een. Ensimmäinen muutos voinnissa, johon havahduin, oli se, ettei pyöräilyn jälkeen ole tullut enää pahoinvointia eikä voimien romahdusta, pientä hengästymistä vain. Jollain tavalla mielikin on vähän kirkastunut ja toiveikkaampi ja energiaa on hieman enemmän. Viime vuosien aikana painoa tuli kymmenen kiloa lisää, kun liikkuminen lähestulkoon loppui, ja nyt mielenkiinnolla huomasin, että paino on yhtäkkiä pudonnut reilut kolme kiloa, vaikken edelleenkään juuri liiku. Mietin, olisiko elimistön stressitila helpottamassa, kun rauta-arvot korjaantuvat.
Viestistä jäi uupumaan, että tällä kertaa lähtötilanne oli Hb vajaat 100 ja ferritiini 6.
XD