Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapseni hampaat reikiintyy?

Vierailija
28.03.2021 |

Pesen neljävuotiaan hampaat aamuin illoin huolellisesti sähköhammasharjalla. Lapsi ei syö karkkia, ja muuta makeaa saa kerran viikossa. Käytössä on kunnollinen ikäistensä lasten fluorihammastahna ja ksylitolit. Reikiä kuitenkin on jo tuloillaan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot syöttänyt lasta lusikalla josta olet itse ensin maistanut niin karies on tarttunut häneen sinun kautta.

En ihan usko tähän, itselläni huonot hampaat ja syötin itse ensin maistaen kaikki lapseni. Kellään ei reikiä. En ole ap.

Vierailija
22/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot syöttänyt lasta lusikalla josta olet itse ensin maistanut niin karies on tarttunut häneen sinun kautta.

En ihan usko tähän, itselläni huonot hampaat ja syötin itse ensin maistaen kaikki lapseni. Kellään ei reikiä. En ole ap.

Kyllä se on ihan totta uskot tai et

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä oletus, karieksen tarttuneen ap.lta?

Jos lapsi 4v niin tuon ikäisellä on muitakin läheisiä, kuin vain äiti esim. isä, isovanhemmat, kaverit, päiväkodin henkilökunta jne.

Ihmettelen, miksi syyllistetään aina äitiä vaikka isä on yhtä tärkeä ja monessa perheessä tasavertainen vanhempi.

Vierailija
24/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslaatu on perinnöllinen. Tottakai reikiintymiseen tarvitaan se kariesbakteerin invaasio, mutta kun elintavat ovat normaalit, ratkaisevaa reikiintymiselle on hammaslaatu.

Lapsella voi olla heikko "maitohammas"-laatu, mutta hyvä "rautahampaiden" laatu.

Maitohampaita ei paikata. Kun reikiintyminen alkaa "vasta" 4-vuotiaana (voi tulla jo ensimmäisiin hampaisiin!!), lapsella on hyvät mahdollisuudet selvitä maitohampaillaan, kunnes uudet hampaat tulevat tilalle.

Pari kulausta vettä jokaisen aterian jälkeen, tai purskutus jos lapsi osaa, voi hidastaa reikiintymistä.

Tässä kommentissa totta ei ole mikään muu kuin se, että käytännössä reikiintymiseen tarvitaan kariesbakteeri

Vierailija
25/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tartuttanut hänelle karieksen.

Siellähän se vasta fakiiri on, kun tietää tartunnan lähteenkin. Ja mammat yläpeukuttaa.

Vierailija
26/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on suussa kariesbakteeri.

Vierailija
27/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi 4v niin tuon ikäisellä on muitakin läheisiä, kuin vain äiti esim. isä, isovanhemmat, kaverit, päiväkodin henkilökunta jne.

Ihmettelen, miksi syyllistetään aina äitiä vaikka isä on yhtä tärkeä ja monessa perheessä tasavertainen vanhempi.

Tämä.

Lisäksi tuo karies tarttuu 2-3 vuotiaaksi saakka. Jos lapsi menee 1-vuotiaana päiväkotiin niin miten hemmetissä varjelet sitä kariekselta kun samassa suussa siellä kiertää kaikki lelut ja tutit..?!

Kyllä. Omaani varjelin hysteriaan saakka kyseiseltä bakteerilta koska itse omaan huonot hampaat. Siksi pettymys oli aikamoinen kun pieni alkava reiän alku häneltä löytyi myöhemmässä iässä. Todella tunsin itseni epäonnistuneeksi ja hammaslääkärin syytökset eivät ainakaan helpottaneet asiaa..

Vierailija
28/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on suussa kariesbakteeri.

Ehkä jopa useampia.

Vierailija
29/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsi (tai onko aiemmin saanut) illalla hampaiden pesun jälkeen maitoa tai hedelmää? Juttelin kerran hammaslääkärin odotushuoneessa äidin kanssa, joka kertoi antaneensa lapsen imeskellä omenanpaloja iltaisin, koska ”tuntui että omenahan on niin terveellistä”. Lapselta paikattiin lopulta nukutuksessa monta reikää.

Jos olisin teidän tilanteessanne, huolehtisin seuraavista erityisen tarkkaan:

- illalla huolellinen pesu eikä sen jälkeen mitään muuta kuin vettä suuhun

- aamulla pesu ennen aamupalaa

- jokaisen aterian ja välipalan (myös aamupalan) jälkeen suuhun xylitolia esimerkiksi pastillina, jos lapsi ei osaa vielä syödä purkkaa

- säännölliset käynnit hammaslääkärillä

Vierailija
30/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kariesko ei voi tarttua vaikka päiväkodissa jos imeskelee samaa lelua kuin joku toinen lapsi, jolla on kariesbakteeri? Myös joku tietämätön isovanhempi voi tartuttaa kariesbakteerin lapselle. Tässäkin taas tullaan siihen, että kaikki on aina äidin vika. Ihan kuin äiti katsoisi lastaan silmästä silmään ympäri vuorokauden joka ikinen päivä. Samaan aikaan pitää kuitenkin töissä käydä ja olla tuottava yhteiskunnan jäsen.

Vierailija
31/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Lisäksi tuo karies tarttuu 2-3 vuotiaaksi saakka. Jos lapsi menee 1-vuotiaana päiväkotiin niin miten hemmetissä varjelet sitä kariekselta kun samassa suussa siellä kiertää kaikki lelut ja tutit..?!

Kyllä. Omaani varjelin hysteriaan saakka kyseiseltä bakteerilta koska itse omaan huonot hampaat. Siksi pettymys oli aikamoinen kun pieni alkava reiän alku häneltä löytyi myöhemmässä iässä. Todella tunsin itseni epäonnistuneeksi ja hammaslääkärin syytökset eivät ainakaan helpottaneet asiaa..

Eikös moni saa karieksen vasta teini-iässä. Siinä onkin tiukka valinta: loppuikä pussailematta vai kariesvapaa elämä.

Vierailija
32/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka jämähtää hampaisiin? Keksit ja karkit varsinkin jäävät purupinnoille, moni muu syötävä myös. Happohyökkäys voi kestää tuolloin tunteja. Purkkaa ja nopea sipaisu harjalla aterioiden jälkeen tarvittaessa.

Vierailija
33/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt yhdenkään isän laittavan lapsen lusikkaa omaan suuhunsa tai nuolaisevan lapsen tuttia ”puhtaaksi”, mutta todella monen äidin olen nähnyt noin toimivan.

Vierailija
34/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko säännöllisesti jotain sokerista mehua? Itse pilasin omat hampaani juomalla sokerista teetä teininä. Harjasin kyllä huolella hampaita, mutta join paljon teetä pitkin päivää ja käytin kamalasti sokeria. Reikiä tuli aina vaan lisää, kunnes tajusin jättää sokerin pois. Olisi kyllä hammaslääkärikin voinut jotain ruokailutottumuksista kysyä, kun jatkuvasti jouduin laukkaamaan paikattavana. No varmaan nykyään kyselisivätkin.

Vierailija
35/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka jämähtää hampaisiin? Keksit ja karkit varsinkin jäävät purupinnoille, moni muu syötävä myös. Happohyökkäys voi kestää tuolloin tunteja. Purkkaa ja nopea sipaisu harjalla aterioiden jälkeen tarvittaessa.

Ei harjausta aterian jälkeen!!! Happohyökkäys pehmentää kiilteen, eikä sitä saa pehmeänä hangata!

Vierailija
36/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmeisesti ole esikoislapsi? Seuraavien lapsian hampaat pienillä ikäeroilla saa jostain syystä helpommin reikiintyvät hampaat. En tiedä miksi.

Vierailija
37/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt yhdenkään isän laittavan lapsen lusikkaa omaan suuhunsa tai nuolaisevan lapsen tuttia ”puhtaaksi”, mutta todella monen äidin olen nähnyt noin toimivan.

1980-luku soitti ja halusi havaintonsa takaisin.

Vierailija
38/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä muistelet nyt jotain 70-lukua. Ei noin juuri enää tehdä kun tämä asia tiedostetaan.

Vierailija
39/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ilmeisesti ole esikoislapsi? Seuraavien lapsian hampaat pienillä ikäeroilla saa jostain syystä helpommin reikiintyvät hampaat. En tiedä miksi.

Esikoista on helpointa varjella kariekselta, kun yleistä härdelliä on vähemmän.

Vierailija
40/44 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei harjausta aterian jälkeen!!! Happohyökkäys pehmentää kiilteen, eikä sitä saa pehmeänä hangata!

Jep, ei heti syömisen jälkeen. 1/2 tuntia odotettava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä