Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua mennä kenenkään hautajaisiin enää

Vierailija
28.03.2021 |

Olen ollut elämäni aikana kolmissa hautajaisissa ja olen tullut siihen tulokseen, että en halua osallistua enää yhtiinkään. Onko mielestäsi hyväksyttävää olla osallistumatta läheisen hautajaisiin ihan vaan koska ei halua? Kukaan ei ole nyt kuollut, mutta jos kuolisi niin en haluaisi mennä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä.

Vierailija
2/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko että sinut haudataan?

Vierailija
4/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi. Itse menetin aika nuorena lähes kaikki läheiset ja tuli sellainen turtumus etten enää halua mennä hautajaisiin. Nyt on jo 15 vuotta edellisistä lähiomaisen hautajaisista ja nykyisin pystyisin kyllä menemään jo siunaustilaisuuteen. Nuorena jotenkin kuormituin siitä ilmapiiristä mikä liittyy suremiseen, hautajaisiin ja läheisten menettämiseen. Nykyisin osaan jo sulkea tietynlaisia tuntemuksia pois vaikka suruahan ei voi koskaan poistaa ja sitä on jokainen oikeutettu kokemaan ja tuntemaan.

Vierailija
5/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio mennä koskaan. Viimeksi olen ollut hautajaisissa 18-vuotiaana. Äitini ja isäni toive kuolemaan oli tuhkaus ilman mitään muistotilaisuuksia, ja näin tehtiin. Hautaustoimisto ja seurakunta hoisi kaiken. Helpotus minulle.

Vierailija
6/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan puhtaasti itsekkäistä syistä jätät tulematta, mutta lähiomaiset kokisivat tärkeäksi, että osallistuisit, niin onhan se sitten vähän epäkunnioittavaa.

Vierailija
7/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mä olen ollut monissa hautajaisissa. Isäni hautajaisiin tuskin menen, koska äitini hautajaiset olivat kamalat. En halua, että siskoni ja muu suku haukkuvat minua. En vaan jaksa kuunnella ilkeilyä enää. T. Ammattivalittaja

Vierailija
8/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan puhtaasti itsekkäistä syistä jätät tulematta, mutta lähiomaiset kokisivat tärkeäksi, että osallistuisit, niin onhan se sitten vähän epäkunnioittavaa.

Vainaja on kuollut, joten omaisten pönkistelytilannehan hautajaiset on. Mitä väliä mitä mieltä joku kerttu-täti on?

Vierailija
9/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaiseni kuoli hiljattain, ja kaiken surun ja ahdistuksen keskellä siunaustilaisuus oli varsin traumatisoiva. Osasyynä oli se, että minulla on eri vakaumus, kuin vainajalla oli. Harkitsen vakavasti, etten enää osallistu hautajaisiin, vaan pidän hartaustilaisuuden itsekseni, sitten kun joku läheinen taas poistuu.

Vierailija
10/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin suren itse kotonani kuin kaikkien nähden. En haluaisi, että omiin hautajaisiin olisi kenenkään "pakko" tulla, vaikka kutsun olisivat saaneet.

Vierailija
11/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkään äitini kuolemaa, koska joudun menemään hautajaisiin.

Vierailija
12/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan ei tee mieli mennä isäni hautajaisiin.

Vierailija
13/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko että sinut haudataan?

Mitä hourailet? Suomen laki PAKOTTAA yhteiskunnan (lue: sosiaaliviraston) järjestämään hautajaiset jokaiselle ihmiselle, jolla ei ole sukulaisia tai läheisiä.

Vainajan hautaamatta jättäminen on rikos. Vainajalla on ihmisoikeudet eli oikeus hyvään kohteluun vielä kuolemansa jälkeenkin. Ruumista ei saa häpäistä. 

Vierailija
14/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä narsistipirkon pitää saada tehdä ihan miten itse hakua piittaamatta muiden tunteista.

Vierailija
15/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua itselleni hautajaisia, riittää että minut kipataan johonkin monttuun.

Vierailija
16/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hautajaiset olisivatkin sellaiset, että muisteltaisiin vainajaa, niin menisin. Mutta meidän suvussa ne on aina minun haukkumistilaisuuksia. T. Ammattivalittaja

Vierailija
17/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä käynyt kenenkään hautajaisissa ja olen jo 25. Alkaa kyllä mummot olla iäkkäitä(ukit kuoli jo ennen syntymääni). Toisaalta en ole nähnyt toista kahdeksaan vuoteen ja toista kuutentoista vuoteen(etäisyydet 90 ja 120 km). Joten en kyllä välittäisi sen vertaa, että menisin hautajaisiin. Kummitätini kuoli n. 10 vuotta sitten ja en käynyt hänenkään hautajaisissa.

Vierailija
18/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä narsistipirkon pitää saada tehdä ihan miten itse hakua piittaamatta muiden tunteista.

Narsismi (ja psykopatia ja sosiopatia) ovat huomattavasti yleisempiä MIEHILLÄ kuin naisilla.

Mutta aina löytyy joku palstahullu, joka yrittää valehdella mustan valkoiseksi: Ja siinä samalla syyttää "itsekkäiksi narsisteiksi" ihmisiä, jotka haluavat jäädä pois hautajaisista.

Narsisti haluaa huomiota. Narsisti menee hautajaisiin ja kerjää huomiota sielläkin. 

Vierailija
19/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
20/57 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä näinä aikoina tarvitse mennäkään. Taitaa tuo 6 hengen kokoontumisrajoitus koskea myös hautajaisia, eli papin ja kanttorin lisäksi neljä ihmistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän