Miksi niin moni nuori ei pysty käyttämään maskia terveydellisten syiden takia?
Olen töissä paikassa jossa on maskipakko. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että melkein kaikki vanhukset kulkee maski naamalla. Nekin vanhukset, jotka ei pysty peittämään suutaan ja nenäänsä, peittää maskilla edes suun tai käyttää visiiriä. Sen sijaan nuorien joukossa on paljon niitä, joilta maskin käyttö ei terveydellisistä syistä onnistu muuten kuin korkeintaan leuan alla. Mistähän johtuu, että nuorison terveys on näin huono?
Kommentit (30)
Se maski varmaan ahdistaa ja ahdistuneisuus kuuluu mielenterveyden häiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
koska 2021 ja lumihiutaleastmaatikot
Nehän hyperventiloi jo siitä, kun joutuu kohtaamaan toisen ihmisen ja keskustelemaan.
Monet ikäihmiset ovat sairauksineen lääkäreiden orjia!
Toki on heitä nuorissakin, ja ihan yleensäkin.
Jos sairaus ei ole täydellinen elämä, niin ei maskikaan ole mikään täydellinen elämä.
Onnelline elämä on elämä, ilman maskeja ja sairauksia. Ja se on jokaiselle!
Jokaisen pitää saada elää elämänsä ilman maskeja ja sairauksia, ja sitten kun ne sairaudet tulevat, on loppu lähellä, mutta ei se ole se hyvä elämä, että on maski ja sairaus, ja loppu lähellä. Se hyvä elämä oli jo!
Sille lääkäri ei mahda mitään!
Siksi hän itkee maskin perään! Hän ei elä hyvässä elämässä, eikä hyvästä elämästä!
Elä hyvä elämä! Nyt ja Eilen!
Tampereella ei näy nuorilla maskia ollenkaan kaupassa. Ehkä osalla joskus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska 2021 ja lumihiutaleastmaatikot
Nehän hyperventiloi jo siitä, kun joutuu kohtaamaan toisen ihmisen ja keskustelemaan.
Höpsis. Maskihulluthan ne niitä on, jotka pyörtyy kauhusta joutuessaan olemaan 5 metriä lähempänä sellaista ihmistä jonka kasvot on kokonaan näkyvillä. Nuoret hengailee edelleen sujuvasti isoissakin porukoissa antamatta pelolle valtaa.
Rajoitukset, eristäytyminen ja näköalattomuus aiheuttavat ja/tai pahentavat olemassa olevia mielenterveysongelmia. Hengityksen vaikeuttaminen saattaa pahentaa esim. ahdistuneisuushäiriöitä. Tulevaisuuden kannalta on erittäin tuhoisaa ja eriarvoistavaa uhrata nuorten ihmisten mielenterveys vanhusten ja riskiryhmäläisten hyväksi.
Vanhukset on jo ikänsä puolesta riskiryhmää, puhumattakaan erilaisista sairauksista kärsivistä vanhuksista. Se lisää varmasti motivaatiota sietää maskien käytöstä aiheutuvia ongelmia, jos pelkää kovasti kuolevansa tai joutuvansa viikkokausiksi hengityskoneeseen ja sen jälkeen pitkään kuntoutukseen sairastuessaan koronaan.
Monelle nuorelle maskin käyttö on vähintään yhtä tukalaa, vaikka heidän riskinsä sairastua koronan vakavaan muotoon olisi häviävän pieni. On täysin luonnollista, että tällaiset nuoret kieltäytyy maskista, koska he saavat maskin käytöstä pelkät haitat saamatta siitä itselleen mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on aurallinen migreeni ja yli 30min maskin käyttö aihettaa vääjäämättä
kohtauksen. Töissä käytän visiiriä.
N26
Sama.. käytin tänään maskia ryhmäpaineesta bussi+kauppareissuajan. Nyt poden aivan hirvittävää päänsärkyä. Pakko kohta alkaa nukkumaan, kun ei voi muuta kun maata pimeässä.
N27
Olen 20+ nainen ja jouduin kerran väkivaltarikoksen uhriksi, minkä jälkeen mulla on diagnosoitu traumaperäinen stressireaktio. Maskin käyttö ei onnistu, koska se aiheuttaa mulle hetkessä voimakkaan kohtauksen.
No eipä poistettu minua tällä viikolla. Kuollut kirjain.