Voiko 13-vuotiaan jättää yksin kotiin pariksi päiväksi?
Oltais lähdössä pienempien kanssa reissuun, koululainen ei pääse eikä haluakaan tulla mukaan vaan jäisi mielellään kotiin siksi aikaa, arkipäivistä on kyse. Poika pärjäisi varmaan ihan hyvin, osaa kyllä laittaa ruuat ja herätä ajoissa kouluun ja luotan siihenkin että elää ihmisiksi. :) Mutta entä jos jotain sattuukin, olenko jättänyt heitteille? Sanookohan joku laki tästä oikein jotain...? Tietoa, kokemuksia?
Kommentit (10)
On sinullakin pokkaa, jos tosissasi olet..!
teidän muiden mielipiteitä ja käytäntöjä, koska olen ollut alusta asti sitä mieltä etten missään nimessä jätä, mutta poika inttää ja kärttää... haluaisi olla 'omassa rauhassa vähän aikaa'.
Itse olin 13-vuotiaana hoitamassa viikon ajan kahta lasta, 2-ja4-vuotiaat, lasten äiti oli Ruotsissa käymässä. Itse en kyllä lapsiani tuollain jättäisi, mutta kyllä 13-vuotias yksin kotona pärjää jo pidemmänkin ajan.
Suomessa laki ei sano mitään ja lehdessä olikin juuri juttua miten Suomessa korostetaan liikaa lasten itsenäisyyttä. Meillä 12,5v ja en kyllä tule jättämään yksin vielä pitkään pitkään aikaan. Perustelut: olen itse yksinhuoltajan lapsi, joka viettänyt olosuhteiden pakosta paljon aikaa yksinään jo noin kolmasluokkalaisesta. 13 vuotiaana taisin olla jo öitäkin yksin. Hyvin pärjäsin, mutta olisi ollut ihanaa, jos ympärillä olisi ollut jatkuvasti huolehtivia aikuisia.
Taitaa jäädä jättämättä, asia järjestyy kyllä toisinkin. Ja voihan olla että vaikka ajatus yksin olemisesta tuntuu murkusta nyt tosi hienolta, voisi olla orpoa sitten tosipaikassa. Enkä tiedä saisinko itse nautittua lomastani pätkääkään kun murehtisin miten se siellä pärjää, ja soittelisin ja panikoisin... Että vaikka poika voisikin olla kypsä jäämään, äiti ei vielä ole valmis jättämään. ;-)
Ap
Kaikki meni ok ja osasin pitä itsestäni huolta. Vasta nyt aikuisen olen pohtinut, että miten minut "uskallettiin" jättää yksin. Mutta kai siihen aikaan (20 v. sitten) ei niin kauheasti paapottu lapsia ja ihan hyvä niin.
mä olisin ollut onneni kukkuloilla jos olisin saanut olal 13-vuotiana vähän aikaa yksin.
musta voi miettiä siltä kannalta, että onko vaara, että järjestää silä aikaa jotkut hirveät bileet, joihin tulee koko naapurusto ja vielä vähän lisää jengiä (mun kaveripiirissä oli isoja bileitä jo 14-vuotiaana, ei tosin 13-vuotiaana.)
Monesti nuoret tuntuvat kypsemmiltä kuin ovatkaan. 13-vuotias poika on ihan lapsi vielä, vaikka osaisi ruokaakin laittaa. Muutaman päivän vapaus vain kiehtoo. Omia lapsiani olen jättänyt yksin 16-vuotiaana, viikoksi korkeintaan, ja sen ikäiset pärjäävät jo loistavasti eikä vanhempien ikävä heti iske.
On sinullakin pokkaa, jos tosissasi olet..!