Onko kertynyt patoutunutta kulutustarvetta vai oletko huomannut kulutustavoissasi muutoksia koronavuoden aikana?
Itse olen huomannut, että ravintoloita ja baareja ei kaipaa. Kun on ottanut aikaa ruuanlaitosta perehtymiseen, oma ruoka on parempaa kuin monessa hinnakkaassakaan ravintolassa.
Vaatteita ei tarvitse niin paljoa. Vähemmälläkin pärjää jatkossakin.
Matkustelu on kivaa, mutta ei niin kivaa kuin joskus ajattelin. Yksi matka vuodessa jees. Eikä aina tarvitse niin kauas mennä.
Juhlat on kivoja mutta parit vuodessa riittää.
Kotia ei tarvitse koko ajan sisustaa. Antaa olla vaan.
Kommentit (22)
Olen aivan samaa mieltä. Hieman kaipaan talvella aurinkoon. Vaatteita en ole ostanut, käytän niitä mitä kaapissa on. Ei enää lounaita ulkona eikä muutakaan ylimääräistä. En koe patoutumista, olen lähimmät sijoittanut ylimääräiset rahat.
Muutin kulutustapojani jo kauan ennen koronaa.
Jos naiset ostaisivat vaatteita ja meikkiä samalla periaatteella kuin miehet, niin ilmastonmuutosta aiheuttavat päästöt vähenisivät varmaan 50%
Eipä nuo ole miksikään muuttuneet, no elokuvissa en ole käynyt viimeiseen vuoteen, joten on siinä jokunen kymppi tullut säästettyä.
Ei ole tapahtunut mun kohdalla kulutuksessa muutosta eikä syntynyt patoutunutta kulutustarvetta.
En ole vuosikymmeniin ostanut mitään, mitä en aivan välttämättömästi tarvitse, ja niin olen toiminut myös koronavuonna.
Kulutustavoissani on tapahtunut aika merkittäväkin mutos, kun mihinkään muuhun ei ole yli vuoden aikana mennyt rahaa kuin asumiskuluihin ja päivittäistavaroihin. Säästynyt summa oli niin suuri, että päätin teettää keittiöremontin jo nyt enkä vasta parin vuoden päästä, kuten olin aiemmin suunnitellut.
Matkustaminen saisi jo aueta. Äkkiä pois Suomesta. Vihaan tätä maata päivä päivältä enemmän.
Pysyvä muuttokin valmisteilla jo.
Olisi ihanaa käydä kaupassa kaikessa rauhassa ja katsella kaikki tavaroita .
Päinvastoin.
Aiemmin en kuluttanut materiaan vaan raha meni matkusteluun, tapahtumiin ja elämyksiin. Jo viime keväänä aloin ostella turhakkeita. Luulin kapselikeittimen tuovan onnea kun kahvilaan ei pääässyt. No ei tuonut, turhake mikä turhake. Kaiken maailman harrastusvälinettä tullut ostettua kun ei ole mitään tekemistä. Joka paikka täynnä roinaa, tili tyhjänä ja silti kamala tarve päästä Suomen rajojen ulkopuolelle tai edes konserttiin, keikalle tai oopperaan.
Kyllä kieltämättä on tullut säästöä kun ei tarvitse niin usein kampaajaa ja ostellaa vaatetta. Matkoista on säästynyt jo 10 000 jne...En tiedä kaipaako niitä edes... No kotiin menee enemmän rahaa, nyt kun sielä on 247 niin ainakin siivouksen pitää panostaa.
Ei juurikaan muutosta. Olen vuosia ostanut lähinnä vain tarpeeseen. Ainut isompi extra ovat olleet teatteri- ja konserttiliput. Kulttuurielämyksiä kyllä kaipaan kipeästi. Ne ovat olleet minulle iso hyvinvointia tukeva asia.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen saisi jo aueta. Äkkiä pois Suomesta. Vihaan tätä maata päivä päivältä enemmän.
Pysyvä muuttokin valmisteilla jo.
Eikös sitä Suomesta saa poistua vaikka välittömästi. Siitä vaan matkustamaan.
Ite oon ostanut vuoden aikana tosi paljon urheiluvaatteita kaikkiin vuodenaikoihin. Ei ennen ollut mitään, mutta nyt kun se ulkoilu on ollut vuoden ajan lähinnä ainoa mitä saa tehdä, niin on tullut ostettua monenlaista kuoritakkia, hengittävää toppatakkia, erilaisia teknisiä paitoja ja trikoita, uudet lenkkarit, teknisiä pipoja jne. Myös keittiövälinetä on tullut ostettua, niin pystyy paremmin kokkailemaan itse kaikenlaista. Mulla ei ollut aiemmin edes uunivuokaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos naiset ostaisivat vaatteita ja meikkiä samalla periaatteella kuin miehet, niin ilmastonmuutosta aiheuttavat päästöt vähenisivät varmaan 50%
En ole kertaakaan elämässäni ostanut meikkiä ja uusia vaatteita ostan sitten, kun entiset ovat niin huonokuntoisia, ettei töihin kehtaa mennä. Millä tavalla tämä eroaa miesten tavoita? Ainakin omassa tuttavapiirissäni moni mies ostaa kuukausittain uusia vaatteita, vaikka kaapit pursuavat entisistäkin.
N37
Olen elänyt korona-aikana lähes samalla tavalla kuin muunakin aikana. Ainut poikkeus keikoilla käymisen loppuminen pakon edessä.
Nyt ravintolasulun aikana kulutukseni on kasvanut huomattavasti. Olen ostanut joka päivä take away ruokaa pienemmiltä paikallisilta toimijoilta. Haluan näin tukea heitä. Ostan muutenkin pääosin pieniltä toimijoilta en niinkään ketjuliikkeistä.
Olen ollut jo ennen koronaa velaton ja säästänyt. Kun Korona tuli ja pudotti kurssit, ostin osakkeita, jotka näkemykseni mukaan hyötyvät Koronasta: nopeutuvat megatrendit jne. Se kannatti, ja vaikka uudet korona-aallot ovat pudottaneet välissä kursseja, olen tuolloin sijoittanut lisää.
Koska en matkusta, käy syömässä, en pääse ystäville tai vanhemmille, säästän.
En usko muutenkaan hyötyvän eläkejärjestelmästämme tulevaisuudessa, eikä me kaikki hankkeita lapsia, koska halutaan ja älyämme olla hankkimatta, koska tiedostamme olevamme huonoja äitejä niin säästän. Toivon, että rahaa jäisi niin, että tukea lähimmäisteni lasten kouluttautumista, jos osa koulutuksesta tulee joskus maksulliseksi. Muut saa fiksuja lapsia, itse tuen siinä, minkä osaan parhaiten.
Talvikengät hajosivat, eivätkä ahtaat kenkäkaupat houkutelleet tänä talvena tarpeeksi käydä ostamassa. Varatöppösillä ensi talveen asti.
Eipä sitä ihminen paljoa tarvitse. Paljon on huuhaata ja mukakulutuspakkoa. Ihmetten noita bloggaajia yms. Siis monet kengät ja laukut ihminen tarvii? Tai meikkejä. Koko ajan jotain hamstrataan.