Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkuraskaus ja liikunta

12.08.2006 |

Hei.

Oletteko muut uskaltaneet alkuraskauden aikana harrastaa liikuntaa samaan tahtiin kun ennen raskautta? Olen liikkunut aina aktiivisesti ja harrastanut melko rankkoja lajeja ja neuvolasta neuvottiin jatkamaan samaan malliin. Koen kuitenkin kaiken kovatempoisen liikunnan epämiellyttäväksi (alavatsaa alkaa vihloa ja olo huononee muutenkin). Esimerkiksi rankat tennismatsit ja juoksulenkit eivät tunnu enää lainkaan hyviltä. Uskaltaako tässä enää muuta liikuntaa harrastaa kuin kävelyä... Vai olenko vain liian varovainen?

Olisin todella kiva kuulla muiden kokemuksia, tuntuu niin masentavalta jos joutuu jättämään nuo harrastukset.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en kyllä harrastaisi mitään mikä EI tunnu hyvälle!! Oma kroppa kertoo aika paljon, että mikä on haitaksi ja mikä ei.

Pääsääntöisestihän liikuntaa voi harrastaa varsinkin alkuraskaudessa suhteellisen normaalisti. Lajeja, joissa vaarana on saada suoraan masuun tulevia iskuja (mm. jotkut taistelulajit) on syytä jättää väliin heti alkuunsa.

Mm. juoksua voi harrastaa ihan normaalisti ensin alkuun. Kyllä se sitten alkaa tuntua epämukavalta, kun masuasukki kasvaa. Silloin kaikenlainen " pomppiminen" voi tuntua ilkeeltä.

Yritä löytää lajeja, joissa ei tule huono olo-varmasti löydät omasi eikä liikuntaa kannata jättää missään nimessä kokonaan:)

Onnellista raskautta!

T. Je_Ni 32+5

Vierailija
2/11 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku ihmeessä ja harrasta lajeja, jotka eivät tunnu epämielyttävältä. itse harrastan liikuntaa usein ja ajattelin toki jatkaa niin kauan kuin vaan kivalle tuntuu. Ekassa raskaudessa harrastin viikolle 16 asti spinningiä, mutta sen jälkeen se tuntui epämielyttävältä. Sitten olinkin muutamia kuukausia laiskempi, kunnes turvotus alkoi vaivaa käsissä ja yösäryt olivat poskettomia. Heti kun aloin kävelemään reilun tunnin päivässä se auttoi heti. Nyt ajattelin olla vielä aktiivisempi ja liikkua koko ajan. Onhan se aina parempi ajatellen raskauden jälkeistä oloa kun on liikkunut. Onnellista odotusta myös:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee ainakin kävelyä yrittää harrastaa. On vaan NIIN tylsä laji :) Spinning tuntuu tällä hetkellä hurjalta, mutta jospa olo tästä vähän kohenisi.

Onnellista odotusta teille myös!

Vierailija
4/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltanut olen kyllä, mutta jaksanut en kovin hyvin ;) En kylläkään harrasta mitään " hurjia" lajeja, vaan mm. pyöräilyä, kuntosalia, uintia, vesijuoksua, sauvakävelyä ... mitä milloinkin. Näitä yritän jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Kävely on kieltämättä aika tylsää, mutta jos mahdollista kuunnella vaikka kivaa reipasta musaa samalla , niin lenkkikin sujuu huomaamatta.

Vierailija
5/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuraskaus meni oikein helposti ja jaksoin käydä jumpassa ihan normaalisti. harrastin tuolloin spinningiä, bodypumpia ja pilatesta. kun maha " pullahti" esiin, ts. elimistön painopiste siirtyi eteen, lopetin pilateksen.. se vaan ei enää tuntunut hyvältä ja menetin lisäksi taidon litistää vatsaa riittävän hyvin ja pitkään.

harrastan edelleen bodypumpia satunnaisesti mutta spinningissä käyn vain kevyillä tunneilla. hikoilu on tällä hetkellä tyyliä " niagara" ja koen kovat spinningit uuvuttavina. bp:n lisäksi käyn arrobisilla tunneilla kun ehdin ja jaksan, muutoin lenkkeilen kävellen.

kävely on toden totta tylsää, ainakin yksin, mutta jos vaikka kuuntelee musiikkia samalla kun tallustaa eteenpäin? kävely on hyvä harrastus, koska sen aloittaminen ei vaadi käytännössä mitään ja tahdin sekä intensiteetin voit määrätä sen päivän olon mukaan.

tsemppiä, ap!

Vierailija
6/11 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

mä olen nyt 15+4 ja heti alusta saakka urheilu tuntui todella väsyttävältä ja huonolta, vaikka olen aina käynyt jumpassa ja juoksulenkeillä. Pyöräily täytyi jättää tältä kesältä kokonaan, koska ihan alussakin tuntui vastenmieliseltä se " kyykky" asento. Ja tuntui, että väsyn todella pienestä.

Pilateksessa / ja kuntosalilla olen käynyt kerran viikossa ja pilates on todella hyvä. Aivan mahtava keskivartalolle ja ryhdille! Aerobinen puoli on jäänyt vähälle ja se huolettaa. Ainoastaan kävelylenkkejä muutama / viikko. Tätä pitäisi lisätä! Ehkä talvella menen vielä uimaan uimahalliin...

En kyllä ymmärrä, miten jotkut reippaat voivat lenkkeillä toisen kolmanneksen loppuun saakka. Minulta se jäi heti kättelyssä.

Vierailija
7/11 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltauduin eilen bodypumppiin ja jo puolessa välissä tuntia alkoi tuntumaan todella pahalta. Pyörrytti ja tuntui että " happi lopppuu" . Yleensä olen jaksanut tunnin loppuun hyvin. Saa nähdä uskallanko enää toista kertaa tämän raskauden aikana tunnille. Ei voi muuta kuin ihailla ja kadehtia odottavia jotka jaksavat urheilla samaan tahtiin kun ennen raskautta.

Nyt on lisäksi iskenyt niin syvä väsymys, että töiden jälkeen ei jaksaisi muuta kun nukkua. Kuinkahan sitä veltostuukaan kun tämä raskaus tästä vielä etenee...huh.

Vierailija
8/11 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Olen harrastanut lenkkeilyä, rullaluistelua (myös kilpaa), spinningiä ja tennistä. Ekat pari kk. tiputin vain tehoa, en mennyt yli 140-150 sykkeillä, mutta sitten iski väsy ja hemoglobiini tippui. Liikuntainto ja vauhti hiipuivat ja kerrat harvenivat. Kävelylenkit koiran kanssakin hengästyttivät. Spinning oli aivan turha ajatus.

Nyt on vko 17 ja viime viikon jälkeen lenkkeily ei pomppimisen takia enää tunnu ollenkaan hyvältä, vaikka väsymys on alkanut helpottaa. Tenniksessä olen hidastunut hirveästi, eikä jaksa pelatakaan pitkään. Jäljellä rullaluistelu ja hankittuna kävelysauvat.

Joten kyllä tosiaan fiilis kertoo paljon, kaikki on yksilöitä ja näköjään jokaiset viikot tai kuukaudetkin on yksilöllisiä : )

Vierailija
9/11 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alussa huonoa oloa ja väsyä enkä oikeen jaksanut liikkua. Nyt taas virtaa riittää ja liikuttua tulee paljon (kävelyä, jumppaa, pumppia, spinningiä). En ole edes sykkeennoususta välittänyt kun sekä lääkäri että neuvola-täti sanoivat ettei tässä vaiheessa haittaa vaikka syke korkeampikin. pitää vain kuunnella omaa kehoaan tarkasti.

maria rv 12+5

Vierailija
10/11 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menossa nyt toinen raskaus ja rv 32. Alkuraskaudessa oli niin paha olo, että liikunta sisätiloissa tuntui hirveältä, kävin kuitenkin juoksemassa (kevyttä hölkkää 30-45 min) ja koitin uida. Viikon 11 jälkeen, kun kuvotus väistyi, jatkoin tuttuja lajeja eli kävin jumpassa ja spinningiss, pacessa sekä uimassa noin 3-4 krt viikossa. Nyt helteillä on oikeastaan tehnyt meili vain uimaan ja sitä olen harrastanut noin 3 krt viikossa ja ihna kunnon vauhdilla vedessä viiletän rintauintia tai sitten vesijuoksua. Ja taisin olla spinningissä rv 27 ja pacessa rv 29. Nyt kun helteet loppuivat, uskoisin viel kävyäni koittamassa, miltä pace tuntuu. M

Ekassa raskaudessa harrastin ihan loppuun asti uintia ja kuntosalia. Alkuraskaudessa ihan tuttuun tapaan kaikkia sisälajejakin (jumppa, spin, pace) , tosin en kyllä jaksanut jumppatunnilla heilua samaan tahtiin, mutta body pumpissa painot lähes samat kuin aina ennenkin.

Oman olon mukaan, se on neuvoni. LIIKUNTA on ihanaa ja varsinkin tunne, kun kasvavan masun kanssa saa polskia uimahallissa.

Hyviä vointeja kaikille liikkuville odottajille!

Toivottaa JOlla rv 32

Vierailija
11/11 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aino_maaria:

Uskaltauduin eilen bodypumppiin ja jo puolessa välissä tuntia alkoi tuntumaan todella pahalta. Pyörrytti ja tuntui että " happi lopppuu" .

Minä ainakin olen jaksanut pumppitunnit ihan kohtuullisesti, mutta painoja olen tiputtanut reilusti. Käyn tunneilla kuitenkin melko harvakseltaan ja rv 25+ olen jättänyt mm. askelkyykyt kokonaan pois ja nyt en tee enää vatsalihaksiakaan. Kaikki muu tuntuu ihan ok:lle. Etenkin kyykyissä ja selkälihaksissa painot reilusti alas, niin ei tule liikaa rasitusta keskivartaloon. Nämä on tietysti yksilöllisiä juttuja, joillakin muut liikkeet voi tuntua pahalle, joten kannattaa kuunnella omaa kroppaa, se kyllä kertoo, mitä voi harrastaa. Tanssitunneillakin kävin puoleenväliin asti, sielläkin kun hypyt ja tiukat käännökset voi jättää pois ja sillä tavalla säädellä liikuntaa. Step- ja combat-tunnit taas tuntuivat alusta asti pahalta, joten ne jätin pois. Lisäksi venyttelyt ja balance-tunnit tekevät tosi hyvää selälle, joka ainaki mulla kipeytyy herkästi, kun maha kasvaa.

Ja jos tunnilla tulee huono olo, sieltä voi aina lähteä pois tai pitää taukoa! Kokeile myös lenkkeilyä kaverin kanssa, vaikka joskus kavereiden voi olla vaikea sopeuttaa nopeutta raskaana olevan lyllerrykseen (etenkin näin loppuvaiheessa)...

-Osse rv 29+2