Miten opettajat arvosanat?
Miten opet annatte lapsille ja nuorille arvosanan oppiaineesta, jos kokeiden keskiarvo on vaikka 9,4-9,6? Voiko todistukseen saada kympin?
Kommentit (4)
Asia ei ole ihan niin yksioikoinen kuin voisi kuvitella. Päättöarvosana ei perustu vain aiempien todistuksen keskiarvoihin, vaan oppilas tulisi suhteuttaa valtakunnallisiin kriteereihin.
Käytännössä suoritusten keskiarvo antaa toki osviittaa. Suomen kielessä ja kirjallisuudessa kympin rima on todella korkealla. 9,4 ei yleensä vielä riitä, ellei sitten aiemmilta vuosiluokilta ole jo arvosanaa 10 annettu useampaan kertaan ja opettajalla hyvä käsitys siitä, että oppilaan taidot todella ovat erinomaiset, vaikka jokin yksittäinen koesuoritus tai kirjoitelma ei olisikaan mennyt nappiin.
Aika aktiivinen täytyy olla, jotta saisi kympin, jos kokeiden keskiarvo on alle 9,5. Mutta on näitäkin ollut. Toinen koe voi olla 10, toisessa on jokin tehtävä epäonnistunut ja on tullutkin vain 9-. Jos läksyt ja tuntiosaaminen aina kympin arvoista, niin todennäköisesti annan kympin.
Arvioinnin pitää olla nykyään monipuolista. Kirjalliset kokeet eivät ole ainoa asia, jonka perusteella numero annetaan. Ne ovat vain yksi tapa mitata osaamista. Perinteisillä kokeilla on liian korostettu rooli usein juuri vanhempien mielissä. Ajatellaan, että jos oppilas saa kokeista 9, 10 ja 8, niin numero on ilman muuta ainakin 9. Mutta kun mitattavia sisältöjä voi olla myös muita kuin kokeella mitattavia, niin numero ei välttämättä ole 9 tai 10.
Pääsääntöisesti annan kympin, jos kokeiden keskiarvo on yli 9,5 ja tunnilla on aktiivinen sekä tekee kotitehtävät huolellisesti.