Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määrittele alkoholisti

Vierailija
25.03.2021 |

Ihmisiä on niin helppo aina syytellä juopoksi,alkoholistiksi.Sanokaa missä menee raja.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä pystyn kyllä hallitsemaan, ja juominen pysyy rajoissa max 7 annosta/vko. Mutta kyllä ahdistaa jos ei saa paria olutta parina iltana viikossa.

Kai sitä jotenkin riippuvainen on, mutta vaikea mun on itseäni alkoholistina pitää.

"Ei mulla ole ongelmaa, mutta ahdistun jos en saa kalja" Joku tuossa lauseessa ei nyt täsmää....

No joo mutta onko alkoholisti jos tuskin on edes humalassa koskaan? Joku ei nyt täsmää.

Onko ihmisellä joku häiriö jos ahdistuu siitä ei ei pääse iltalenkille?

Jos ei pysty olemaan ilman jotain ei-välttämätöntä asiaa, on riippuvainen. Riippuvainen voi olla myös terveellä tavalla (esim. tuo lenkkeily, jos pysyy kohtuudessa), mutta alkoholiriippuvuus ei koskaan ole tervettä. 

Alkoholin käyttö voi olla myös tervettä, kuten itse kestän paremmin arkea ja sukulaisia pienessä sievässä.

Vierailija
22/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tissutella koko ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin tupakoitsija ilman tupakkaa. . Suuret abstinenssit jos ei saa juoda mieluiten joka päivä. 

Vierailija
24/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä pystyn kyllä hallitsemaan, ja juominen pysyy rajoissa max 7 annosta/vko. Mutta kyllä ahdistaa jos ei saa paria olutta parina iltana viikossa.

Kai sitä jotenkin riippuvainen on, mutta vaikea mun on itseäni alkoholistina pitää.

"Ei mulla ole ongelmaa, mutta ahdistun jos en saa kalja" Joku tuossa lauseessa ei nyt täsmää....

No joo mutta onko alkoholisti jos tuskin on edes humalassa koskaan? Joku ei nyt täsmää.

Jos ei pysty olemaan ilman jotain ei-välttämätöntä asiaa, on riippuvainen. Riippuvainen voi olla myös terveellä tavalla (esim. tuo lenkkeily, jos pysyy kohtuudessa), mutta alkoholiriippuvuus ei koskaan ole tervettä. 

Alkoholin käyttö voi olla myös tervettä, kuten itse kestän paremmin arkea ja sukulaisia pienessä sievässä.

Voi toki. Esim. lasi viiniä kerran viikossa on ihan tervettä. Mutta se, että alkoholia käyttää tuollaiseen tarkoitukseen kuin sinä, ei ole tervettä. 

Vierailija
25/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsee alkoholia arjen sietämiseen, on elämässä paljon muitakin ongelmia kuin alkoholiongelma. 

Vierailija
26/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superjuomarit erikseen kirjoitti:

Muutama olut viikossa silti koukuttaa mutta on silti vähän .

Alkoholismia

Vierailija
27/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani totesin olevani alkoholisti kun ajattelin että jos joutuisin AA kerhoon tai vastaavaan, siellä kiistäisin viimeiseen hengenvetoon olevani alkoholisti.

Vierailija
28/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain alkoholistin tarvitsee juoda alkoholia. Jos juot alkoholia ensimmäistä kertaa, olet suuressa vaarassa joutua alkoholistiksi.

Vierailija
29/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa mistään muusta mielihyvää kuin alkoholista. Tämä siis ainakin oma kokemukseni, vaikken oo ihan rapajuoppo, käyn töissäkin kyllä. Mutta oikeastaan käyn töissä vain saadakseni tarpeeksi rahaa juomiseen. Jos joskus joudun työttömäksi, minusta tulee kunnon spurgu.

Samaa mieltä. Eläkkeellä minusta tulee spurgujen spurgu,  kun rahaa kuitenkin juoimseen. 

Vierailija
30/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti on henkilö, joka on ollut Minnesota-hoidossa.

Vierailija
32/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti ei enää pysty hillitsemään alkoholinkäyttöään, ja hän kärsii sekä fyysisistä että psyykkisistä alkoholin vieroitusoireista. Muutama prosentti suomalaisista on alkoholisteja, ja alkoholistin juominen voi olla kausittaista tai jatkuvaa.

1% suomalaisista on 56 000 ihmistä. Eli jos alkoholisteja on muutama prosentti, se tarkoittaa, että heitä on satoja tuhansia Suomessa.

Vierailija
33/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "eläkkeellä alan dokata kunnolla" kannattaa unohtaa. Yli kuusikymppisen elimistö ei enää kestä alkoholia.

Se on tietty hienoa että työssäkäynti hidastaa sairauden etenemistä..

Vierailija
34/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti ei enää pysty hillitsemään alkoholinkäyttöään, ja hän kärsii sekä fyysisistä että psyykkisistä alkoholin vieroitusoireista. Muutama prosentti suomalaisista on alkoholisteja, ja alkoholistin juominen voi olla kausittaista tai jatkuvaa.

1% suomalaisista on 56 000 ihmistä. Eli jos alkoholisteja on muutama prosentti, se tarkoittaa, että heitä on satoja tuhansia Suomessa.

10%

Vierailija
35/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun keho ei enää kestä alkoholia kuten nuorena. On pitänyt jättää rakas harrastus vähemmälle.

Vierailija
36/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ettei pysty ottamaan yhtä, vaan on aina lähdettävä jahtaamaan sitä mystistä ensihumalan fiilistä. Vakavammassa alkoholismissa alkaa juominen olemaan jo ihan fyysinen riippuvuus, jota ilman kroppa alkaa lakoa. Ei edes päästä mihinkään humalaan, vaan koitetaan vain pitää tärinät, hikoilut ja sydämentykytykset loitolla.

Alkoholistit usein ovat aivan helvetin rasittavia paskoja, mutta uskon kuitenkin olevan jostain neurologisesta taudista kyse, mikä ei tietenkään oikeuta perheenrikkomisia ym. muille aiheutettua haittaa.

Vierailija
37/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholisti - käyttää alkoholia päivittäin eikä kykene olemaan käyttämättä koska on riippuvainen alkoholihuumeesta.

Vierailija
38/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tulee täydellinen alkoolisti, kun ei saa enää matkustaa. Ryyppään ja surffailen netissä...

Vierailija
39/56 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin vastausten olevan taattua palstatasoa. Itse määrittelen alkoholin käytön neljään tasoon. Absolutismi, kohtuukäyttö (suositusten mukainen), suurkulutus ja alkoholismi. Kaikkien muiden juomisen tasojen kanssa pystyy elämään ihan hyvää elämää, paitsi toi viimeinen taso, sillä se tarkoittaa pakonomaista käyttöä, kuten narkomaaneille huumeet tai tupakoitsijalle nikotiini. Silloin juodaan ne talot, perheet ja duunit, muilla tasoilla pysytellessä homma on hallussa, ja juomisen tasolta toiselle heilahtelu elämän varrella on yleistä eikä tee vielä nelos tason alkoholistia kenestäkään, vaan vasta kokonaistilanne määrittää.

Vierailija
40/56 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, että alkoholisti valehtelee? Siitä kun se avaa suunsa.

Viinan piru istuu olkapäällä ja sanoo, kyllä sä pystyt ottamaan vain muutaman.  Se väittää olevansa sinun ystävä, mutta se haluaakin tuhota sinut. Ja se tuhoaakin, jos sinä et pistä välejä poikki kokonaan.