Konttialus jumissa Suezin kanavassa. Miksei Aku Ankan ratkaisu kelpaa
Tupu, Hupu ja Lupu saivat enonsa kanssa jo 40-luvulla nostettua uponneen laivan pintaan pumppaamalla pingispalloja ruumaan niin maan perkeleesti. Miksei tätä hiupputekniikkaa käytetä Suezilla? - Koska tieteeseen perustuva Aku Ankka on bannattu vanhoillisessa Egyptissä, eivätkä sikäläiset insinöörit ole siten koskaan saaneet tätä länsimaalaista oppimateriaalia luettavakseen?
Nyt tästä Suezin kriisistä saa sitten kaikki kärsiä. Etenkin he, jotka joutuvat odottamaan pari ylimääräistä päivää sen orjatyöllä valmistetun kiinalaisen kopiokrääsän kotiinkuljetusta.
Riittää, että siihen laivaan saisi sen verran nostetta että sen voisi hinata keskelle väylää, missä on riittävän syvää. Ja tämä Ankan uusioperheen kehittämä metodihan vahvistettiin toimivaksi Myytinmurtajissakin ja tuo ohjelma on ainakin ihan sallittu Egyptissä. Tosin, sen esittämiselle voi olla jokin uskonnollinen este. Koraanissa kun ei ole nimetty yhtäkään sallittua tv-ohjelmaa, joka olisi täysin halal. Eikä prof Muhiksenkaan tiedetä sanoneen koskaan mitään positiivista televisioista ylipäätään.
Mutta on tuolla pingispallometodilla siis ihan tositilanteessa aidostikin nostettu iso alus pintaan, kun vuonna 1964 Kuwaitin satamassa upposi "Al-Kuwait" - niminen alus, vieden rahtina olleet 5000 lammasta mukanaan. Paikallisilla viranomaisilla oli kiire saada laiva nostetuksi, koska mätänevät lampaanruhot olivat akuutti terveysriski. Tanskalainen keksijä Karl Krøyer tuli hätiin kun hän keksi täyttää laivan pingispallojen kaltaisilla polystyreenivaahdosta valmistetuilla palloilla, jotka lähetettiin paikalle ilmateitse Berliinistä. Uudenvuodenaattona v. 1964 suoritetussa laivan nosto-operaatiossa tarvittiin lopulta 27 miljoonaa polystyreenipalloa, painoltaan 65 tonnia.
Krøyer sai patentin käyttämälleen tekniikalle Briteissä ja Saksassa, mutta Hollannin patenttivirasto ei myöntänyt patenttia tälle tekniikalle, koska tätä ei pidetty uutena keksintönä: Aku Ankassa menetelmää käytettiin jo v. 1949.
Kommentit (18)
Koska se on jumitettu sinne tarkoituksella.
Koska laiva ei ole uponnut.
Miksi ei vain nosteta kontteja rannalta käsin pois?
Vierailija kirjoitti:
Koska laiva ei ole uponnut.
Miksi ei vain nosteta kontteja rannalta käsin pois?
Se ei ole mikään helppo homma tuollaisessa kohdassa, missä ei ole konttinostureita yms. sataman infraa tarjolla. Aikaa (ja rahaa) menee vaikka kuinka.
Siihen on pakko kyllä kohta ryhtyä
Vierailija kirjoitti:
Koska laiva ei ole uponnut.
Miksi ei vain nosteta kontteja rannalta käsin pois?
Ensin miettivät muita mahdollisuuksia. Konttien pois nostaminen kestää. Laiva on siis 400m pitkä ja täynnä kontteja.
... Niin se vielä että toinen vaihtoehto olisi pumpata korkkeja/korkkia ruumaan. Pingispallothan eivät pysy ehjinä kovin syvällä, mutta tuon Suezille karahtaneen aluksen ruumahan on pinnan tuntumassa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Miksei laivaa voisi räjäyttää kontteineen? Sen lasti on tietysti arvokas, mutta kun samalla kanavassa on jumissa kymmeniä tai jopa satoja vastaavanlaisia aluksia, niin eikö olisi kannattavampaa uhrata yksi alus rahteineen kuin viivyttää kaikkia aluksia epämääräisen ajan? Joku vakuutushan tuolla jumiin jääneellä aluksellakin täytyy olla, joten korvatkoon siitä sitten aluksen menetyksen.
Ju Ju Jukkis kirjoitti:
... Niin se vielä että toinen vaihtoehto olisi pumpata korkkeja/korkkia ruumaan. Pingispallothan eivät pysy ehjinä kovin syvällä, mutta tuon Suezille karahtaneen aluksen ruumahan on pinnan tuntumassa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Tuota noin... mietipä vielä uudelleen ;) ettei kävisi niin että alus painuu entistä syvemmälle.
Myytinmurtajat kokeili pinginpallotemppua ja hyvin toimi.
Mahtaisiko tuo kikka toimia kun aluksella on niitä kontteja? Ja melkoinen määrä tarvittaisiin niitä pingispalloja. Tai Styroxpalloja jos sellaisia käytettäisiin.
Laivassa on useampiakin motorisoituja ankkureita
Siitä vaan viedään ankkurit vastarannalle maahan kiinni ja annetaan
vinttureidenn pyöriä. Ja PLOP! Laivahan irtoaa niin, että poksahtaa
Tarpeeksi TNT:tä ja samalla saadaan kääntöpaikka isommallekin paatille.
Iso konttilaiva viereen, köysi kiinni ja laiva liikkeelle, löysät köydestä pois ja kunnon nykäissy isolla massalla niin lähtee.
Eihän se uponnut ole vaan väylällä poikittain.
Soittakaa sille laivan kapteenille, niin hän varmasti kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se uponnut ole vaan väylällä poikittain.
Ap on paviaanin tasolla eikä voi käsittää.
Muistan tapauksen elävästi