°o°o° HELMIkuiset viikonloppuun °o°o°
Kommentit (25)
Ehdin taas minäkin rustailla. Ensinnä onnittelut kaikille, joilla on ultrassa vaavi näkynyt! Jollain (en muista ikinä nimimerkkejä, sori) oli todettu korkea nt. Meillä kanssa esikoisesta oli nt-arvot suunnilleen samanverran yli raja-arvojen kuin teillä nyt, jatkotutkimuksia tarjottiin, mutta en mennyt, koska niissähän on pieni km-riski (en halunnut riskeerata, kun meillä jo yksi km ollut) ja aborttiin en kuitenkaan olisi ollut valmis. Joten panikoitiin loppuaika, mutta terve poika syntyi! Toivottavasti teillä myös väärä hälytys! Se epätietoisuus se on pahinta, kun sitä miettii eri vaihtoehtoja...Tsemppiä teille, täällä on ainakin teille peukut ja varpaat pystössä, että kaikki on hyvin!
Olotila itsellä on jo aika hyvä, huono olo on tiessään (paitsi jos innostuu touhuaan liikaa) ja ulkoilu maistuu taas. Unen tarvekin on selvästi vähentynyt, nyt en nuku kuin n.7-8t/vrk, mikä on todella vähän minulla, joka yleensä tarvii 9-10 tunnin yöunet. Outoa...
Liinailijoilta piti vielä kysyä, että minkä tyylinen kangas olisi hyvä sellaiseen rengasliinaan? Ajattelin nimittäin kokeilla itse tehdä, kun ohjeitakin netistä löytyi ja tykkään ommella. Eli lakanakangastyylinen vai vahvempi, pitääkö olla joustavaa vai joustamatonta kangasta? Ajattelin lähinnä sisäkäyttöön, jotta saa välillä molemmat kädet vapaiksi.
Olemme tänään lähdössä yöksi anoppilaan (ihanaa...;/). Joten palaillaan.
kieppuli & nasu 12+6
Dääm, ei voi enää edes sanoa, että karkkipäivää, kun karkit ei maistu ;D
[b]Mammamemmulle [/b]tsempit, toivottavasti tuo lievästi kohonnut nt osoittautuu vääräksi hälyytykseksi!
[b]Repohukalle [/b]jaksuja kiemuraisen kuuloisiin koti- ja perhekuvioihin. 12 on ainakin hieno juttu, tervetuloa 2. kolmannekselle!
[b]Kieppuli [/b]: rangasliinaan kangas saa olla aika napakkaa, jousto
vinosuuntaan
(ei pituus- eikä leveyssuuntaan). Mistä löysit renkaat ja millaiset?
[b][color=pink][size=2](.) [/size][/color][/b]Onko jollakin tuoretta tietoa hiivalääkkeistä? Viime raskadessa varmistin lääkäriltä, että käsikauppalääkkeitä saa käyttää raskaudenkin aikana, mutta apteekissa täti ei meinannut suostua myymään. Sain ja otinkin tropit kuitenkin, on sen verran pirullinen vaiva, etten ala viikonlopun yli kärvistelemään... Pahus, eipä ole tämäkään riesa pitkiin aikoihin vaivannut - eikä ollut yhtään ikävä!
Muuten olo ok, väsymys tuntuu pysyttelevän pois. Ohjelmassa anopin synttärit ja pakkailua ensi viikon reissua varten. Esikoisen kanssa meinataan huristella kahdestaan n. 400 km Kuplalla vanhaa luokkakaveria moikkaamaan :) Pitäkää peukkuja, että Helmi kulkee ja kaikki osat pysyvät matkassa!
Leppoisaa viikonloppua!
[color=red]♥ [/color]Pomelo ja Erittäin Salainen, rv 15 tasan :)
Jaksanpa minäkin kirjoittaa välillä... olen ollut todella laiska kirjoittamaan, viestejäkin olen käynyt lukemassa nyt aika harvakseltaan :(
Esikoinen vie sen verran aikaa että iltaisin ei jaksa aukaista konetta enää vaan köllöttelee mieluummin sohvalla tuijottaen telkkaria.
Täällä oli joskus puhetta siitä neuvolan antamasta vau kirjan odotus vihkosesta. Onko muilla virheellinen se laskettu aika kaavio?? Minulla näyttää että laskettu aika olisi tammikuun alussa, vaikka on helmikuun 2 päivä. eli se heittää kuukaudella :( muuten todella kiva kirja!
Lohtuhalit täältäkin sinulle jolla oli ollut ultrassa kohonnut nt! Toivotaan että kaikki on ok ;)
Viikonlopun jatkoja ja toivotaan että saisin piristys ruiskeen olla pikkaisen ahkerampi täällä vierailemaan.
Terveisin 05(07) ja masu 15+1
Pitkästä aikaa kirjoittelen tännekin...
RvaPomelolla tais mennä msn-yhteisön ja tän yhteisön nickit sekaisin, kun mammamemmulle jaksuja toivottelit kohonneen nt:n kanssa. ;) Mutta tsemppiä minäkin toivon Mammutille, että hälytys on väärä ja asia selviää tutkimuksissa. (sori rvapomelo, en halua mieltä pahoittaa)
Täällä ollaan kesänuhassa näillä helteisillä ilmoilla, voiko inhottavampaa olla.. :(
Raskaus on sujunut ongelmitta ja lähes oireettakin. Seuraavan kerran masuasukista pitäis kuulla ensi viikon torstaina neuvolassa. :)'
Nyt tekemään ruokaa, nälkä kurnii...
KJ25 14+2
Niin sitä on lomalta palattu, onneks on näin pehmeä lasku kun on vielä viikonloppua jäljellä!
Tänne ei kuulu ihmeempiä, väsymys vaivaa edelleen... ja nyt on alaselkä tosi kipee, toivottavasti on vaan ohimenevä vaiva. luulen kyllä että se johtuu ihan vaan huonosta asennosta, kun automatkalla tuin nukkuvan neidin retkottavaa päätä. Vähän alkaa näyttää siltä, että kyllä se vauvamasu vielä pullahtaa mullekin, vaikka se vielä muistuttaakin lähinnä läskistä löllöä. Huomenna on yhet juhlat, ja aikasemminkin jo tuskailin juhlavaatteiden kanssa, ja sama tuskailu jatkuu edelleen... Ei tuota rintavarustusta näköjään enää tungeta vanhoihin tiukkiin yläosiin.
Repohukalle jaksamista, teillä on jokin ikävä tilanne siellä meneillään. toivottavasti kaikki kuitenkin vielä järjestyy! En ihan kaikkia pinoja ole vielä lukenut, mutta jollakin taisi olla vauvan np- arvo kohollaan, voimia myös sinne epävarmuuteen! Meillähän ei edes mitata koko niskapoimua... Ultraan menen ens viikon tiistaina, jee, se on ihan kohta!! Täällä on noita tutkimuksia hirveen vähän, mutta ei oikeestaan haittaa. Joku veriseula on muistaakseni 15 viikon tienoilla, mutta enpä taida siihen edes osallistua. se kuulemma antaa niin paljon vääriä hälytyksiä.
Mukavaa viikonloppua helminauhalle!
loviisa rv 11+5
Anteeksi, [b]Mammutille [/b]oli tosiaan tsempit tarkoitettu! Ja tuossa se lukee muistilapullakin ihan selkeästi ja oikein... Onneksi nyt on hyvä syy harvaan päähän :D
Minäkin sitä aluksi hehkutin, mutten kyllä hehkuta yhtään enää tarkemmin tutustuttuani. Ne pienet jalat ja sikiö luonnollisessa koossa -kuvat on tietty ihania, mutta huh mitä tekstiä muuten!
Aloitin lukemisen sieltä isien osiosta (heh, heti vaklaamassa) ja voi ziisus :O Munkin matala verenpaineeni saattoi jopa vilkastua. Aika ihmeellisiä ohjeita ja oletuksia isälle. Ihan kuin isälle ei mitään ihmeellistä olisi tapahtumassa tai vauvan syntymä ei isää koskisi muuten kuin kotitöiden lisääntymisenä. Onneksi sentään joka toisessa kappaleessa muistettiin vakuutella, että seksi on ok :|
Mun mielestä koti- ja perhe-elämän sujuminen vaatii oman (vapaaehtoisen) panoksensa molemmilta siinä eläviltä aikuisilta (yhden aikuisen talouksia loukkaamatta tai varsinkaan väheksymättä), on sitten lapsia tai ei. Ja mun mielestä lapsen syntyminen koskettaa molempia vanhempia - jos ei ihan samalla lailla niin yhtä lailla kuitenkin. Kamalaa ajatella, että mun pitäisi ihan erikseen sopia Hra Pomelon kanssa, että hänen vastuullaan on vauvan kylvetys,
kun hän ei kuitenkaan mitään muuta tee
:/ Että mies ei voisi olla innostunut, kiinnostunut ja yhtä lailla hämillään isäksi tulosta, kuin minä äitiydestä. En ihmettele, että isät eivät innostu neuvoloista, valmennuksista ja heille osoitetuista oppaista, jos noin syrjääntyöntävä sävy on yleisempääkin.
Taidan leikellä ne jalankuvat talteen ja tuikata loput opuksesta tuleen ;D
näen Pomelon sieluni silmillä leikkelemässä " jalankuvia talteen" ...heeh :) Mutta hei hiivalääkettä saat ottaa! On sit ehkä mukavampaa se leikkelykin kun on kutina hellittäny...
Repohukalle tsemppiä ja jaksuja! Raskaalta kuulostava tilanne :( Hienosti osaat kyllä ajatella että tuo on teidän oman perheen rintamaa vahvistava kokemus!! Ja hei onnittelut siitä että Wilson on kipittänyt 12.vkon maaliviivan yli (mä en pääse ton Wilson Kirva -nimen hassuudesta yli...)!
Leppoisaa päivää kaikille, mies ajaa mut nyt koneelta pois...
Makkara
POMELO:
Kyselit hiivalääkkeistä. Mulla oli just ekan neuvolalääkärin aikaan epäily hiivasta, ja lääkäri sanoi et nykyään suositellaan raskauden aikana menemään aina ensin lääkäriin, vaikka oliskin tunnistavinaan oireet. Ne oireet voi kuulema raskauden aikana olla kuitenkin väärä hälytys (niinku mulla oli!), kun mm valkovuoto lisääntyy j ahormonitasapaino heittelee. Joka tapauksessa neuvoi ostamaan vaikka varastoon Ceridal-suihketta, joka auttaa kutinaan. Samoin kannattaa popsaista maitohappokuuri, Rela-tabletteja muistaakseni olivat nimeltään mitä mainosti. Gefilus tuotteista saa myös vähän " suojaa" .
SAVUISTA -
Mä taas kyselisin että olikos täällä muita etelä-suomesta - haiseeko teillä toi venäjältä tulevan savu!?? Meillä päin käryää välillä ihan mahdottomasti, tänäkin aamuna ihan kurkussa tuntui. Mietin vaan että onko toi raskausaikana terveellistä?? Pitäiskö vältellä ulkonaolemista pahimpien hajujen aikaan?
Minäkin siirryin eilen tämänhetkisten laskujen mukaan 2. kolmannekselle! Torstain ultrassa sitten tarkentuu missä oikeest imennään :)
Luin vanhan raskauskalenterini reilun 3 vuoden takaan, ja silloin mulla oli maha alkanut kasvaa vasta viikolla 20+... saas nähä kuinka pitkälle nyt pitää odottaa. Olin myös sillon kirjoittanut näillä viikoilla, että tuntuu kuin ei olisikaan raskaana.. Eli toivottavasti nytkin kaikki hyvin ja masussa elämä jatkuu! (Huh kun musta on tullut varovainen :-o )
Leppoisaa viikonloppua kaikille!
Viherrys 12+1
Täällä kans leijaillu epämääränen ja tajuttoman pahanhajunen savu jo pidemmän aikaa, millon enemmän, millon vähemmän. Eipä siinä käryssä viihdy ku tismalleen sen aikaa ku o pakko. Kaipa se sieltä Venäjältä tulee. Yökyökyök... :( Nii, ja Etelä-Suomesta ollaan.
Ja hiivalääkkeistä: Mulle kans sanottiin ett lääkäriin ensin, enää ei saa ostaa käsikauppalääkkeitä " ilman lupaa" . Tuntuu ett seki melkei joka vuos vaihtuu se suositus, ei perässä pysy.
Eipä tässä muuta, päivänjatkeita Helminauhalaisille ja hyviä vointeja!
Maaret(ti) & örppänä (rv15+1/15+6)
... ne Venäjän savut, ja aika (villissä ;D) lännessä vaikutan. En vielä tuikannu sitä Vau' opusta tuleen, joten mua ette kärystä voi syyttää ;)
[b]Kiitos hiivavastauksista! [/b]Kyllä tää oli sitä ihteään, prkeleellinen kutina ja kirvely helpotti pian tropin ottamisesta. En millään olis jaksanu maanantaihin asti kärvistellä, terveyskeskuksen viikonloppupäivystyksestä tuskin olisin tullu nykyistä fiksummaksi. Noita maitohappobakteereita kai olis hyvä muutenkin popsia raskauden aikana, joten niitä voisin matka-apteekkiin vielä hakea. Missä vaiheessa niitä piti popsia, jotta torjuisivat vauvan mahdollisia allergioita?
Huh, nyt suihkuun. Hiki tuli anoppia onnitellessa :D Hyvää kakkua masu pullollaan...
Tuota en tiedä että milloin kannattais syödä maitohappoja että niillä torjuis vauvan vaivoja. Mut oon tässä parin viikon sisällä menossa ravintoluennolle jossa pitäis tulla tietoa tästä. Tuun sit infoomaan ellei aiemmin joku tiedä! En ekassakaan raskaudessa saanut tällasta tietoa ollenkaan , sillon ei taidettu edes hiivatulehduksiin tai niiden ehkäisyyn suosittaa näitä, ainoostaan kehotettiin välttämään valkosia jauhoja ja kaikki pullamössöjä.
Oon nyt tutkaillut noita kantoliinasivuja, mutta sekasinhan siellä menee. Se jäi mieleen, että se huggabugga ois hyvä ja ergonominen. Onko muita samantyyppisiä mutta edullisempia? Haluaisin sellaisen, mikä ei rasita synnytyksen jälkeen heikkoa selkää, mikä ois helppo käyttää ja hyvännäköinenkin sais olla. Mutta uuden huggan hinnoilla ei kyllä montaa liinaa raaski ostaa jos hinnat pyörii lähellä 100 euroa! Pitänee yrittää metsästää käytettynä.
Moikka!
Mun aivot ei näköjään enää toimi. Mulle on parin päivän sisällä käynyt kaks kertaa niin että olen ostavinani kaupasta kaiken mitä ostoslistassa lukee ja kotona huomaan että jotain tärkeetä puuttuu. Harmittaa ja nolottaa koska muistan ihan selvästi jopa olleeni oikealla osastolla ja miettinyt eri vaihtoehtoja ja jättänyt ne kaikki sitten sinne kaupan hyllylle :( Lisäksi tein eilen lasagnea sähköuunissa ja laitoin sen epähuomiossa pois päästä heti kun laitoin ruoan uuniin. Ihmettelin sitten puoli tuntia myöhemmin, että miten ei ruoka kypsy... Noh, ei kun uuni taas päälle ja tuli muuten parasta lasagnea mitä ikinä olen tehnyt ;)))
Tänään tuli mullakin 12 täyteen. Tosi ihanaa. Vielä pitää katsoa se ultra tiistaina ja sitten voi näytellä vauvamahaa ihan rauhassa. Jotenkin on kyllä turvallinen olo ja odottelen malttamattomana vauvan liikkeitä.
Meidän esikoinen -ihana 1v6kk aloittaa maanantaina päiväkodissa. Menen sinne ainakin ekana päivänä mukaan. Jännittää vähän, että miten se menee ja kuinka poika tulee toimeen muiden lasten kanssa.
Viherrys mainitsi hiivatulehdukseen Ceridal-suihkeen. Kannattaa sitten varmistaa että on varmasti tarkoitettu tuonne alapäähän eikä vaikka varpaisiin. Ostin nimittäin kerran ulkomailta suihketta hiivatulehdukseen ja kirveli niin paljon, että en kokeile enää ikinä. Huh huh kun vieläkin tulee kylmät väreet...
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
t. Tuiskuliina ja Helmi 12 tasan
ja vielä tuiskuliinan vinkin lisäksi sellanen vinkki, jonka sain apteekista kun kyselin tätä lääkrin suosittamaa ceridalia, että se varsinainen alapäähän tarkoitettu putilo on puolet pienempi, eikä siinä ole suihke-ominaisuutta. Puolet isompi suihkepullo, jossa lukee vaan että " kuivalle iholle" , käy kuulema yhtä hyvin raskaana oleville (ja lapsille), on helpompi käyttää ja tulee edullisemmaksi. Tällä ajattelin rasvailla myös loppuvaiheessa välilihaa, joka viimeks kyllä oliiviöljyrasvailuista huolimatta vähän repes.... Näitä rasvoja lienee siis monia eri vaihtoehtoja jtoen tarkkana tosiaan kannattaa olla!
Kiitos vielä tsemppajille!
Asia (niskaturvotus) on koko ajan mielessä, mutta ei enään ihan niin kamalana peikkona, kun torstaina!
Niin moni on vaakuutellut, että noi meidän lukemat on aika pieniä, joten en panikoi enään ihan niin kovasti kun alkuun.
Toki välillä pyyhkäisee yli sellanen kauhun aalto, mutta yritän pitää sen kurissa.
Peukutukset kaikille ultraan menijöille bd bd!
mammutti ja vili 13+5
mutta tässä selailin netissä kantoliinoja (huggikseen alan vahvasti kallistua), ja silmääni osui niitä renkaita, joista Pomelokin (muistaakseni) kyseli. Niitä löytyy ainakin tästä osoitteesta:
http://www.vauvantahti.fi/tuotteet/kantoliinat/muuta.htm
No niin, mulle on nyt sit tulossa elämäni ensimmäinen KANTOLIINA! Huomasin että saan sen täältä hankittua vähän edullisemmin ku Suomesta, niin pakkohan se oli sit tilata :) No, kärsimättömyydellä lienee kans osuutta asiaan.
Katsoataan miten tällainen peukalo keskellä kämmentä oleva tumpelo selviää sen kanssa...Onniinalle jo sanoin että pitää varmaan tilata sellainen kypärä kans sille vauvalle niitä liinailutreenejä varten :)
Tuli hyvä mieli kun Mammutti oli käynyt kirjoittamassa että on jo vähän valoisammalla mielellä! Tottakai asia silti vaivaa, onhan iso juttu kyseessä. Mutta hienoa että muiden " tosikertomukset" noista np-mitoista ovat auttaneet suhteuttamaan noita pelkoja :)
Makkara rv13+3
Millä hinnalla sinä saat tilattua huggiksen??? Jos huomattava hintaero, niin pystyisitkö mitenkään toimittamaan minullekin sellaisen?
Pikaisesti vain liinakommentti: Huggista vastaavia liinoja ovat ainakin Pemmikaani ja PikkuRuu. Taitavat olla vähän Huggista edullisempia.
Sidottavissa liinoissa riittää mielestäni, että opettelee yhden sidonnan (kietaisuristikakkonen) kunnolla. Siinä lapsen saa kulkemaan ihan vauvasta asti. Lisäksi itse pidän nimenomaan trikoisista sidottavista liinoista. Niitä on myös kudotusta kankaasta (esim Didymos), mutta se ei jousta ja on paksumpaa. Maku- ja tottumusasia tietysti.
Mulla on ollut esikoisen kanssa käytössä ohut trikoinen Pemmikaani, joka oli ihana. Nyt sen lisäksi on jo odottamassa käytettynä ostamani PikkuRuu. Ja Kanga-rengasliina ja Maya Wrap Pouch (sitä en ole ennen kokeillutkaan).
Jos joskus järjestetään tapaamista pääkaupunkiseudulle, tulen mielelläni liinoineni sinne kertomaan. Musta ainakin oli helpompi valita itselleen sopiva liina kun sai kokeilla ja kysellä!
Sabni
Jos aloitus on jo olemassa niin tämä on turha, laitan tähän kuitenkin lyhyesti ja ytimekkäästi:
[color=blue]Wilson Kirva tasan 12[/color] :) :) :)
Täällä kaikesta huolimatta vähän ankeat tunnelmat.. Sanotaan näin että yhteen pakettiin liittyy sukulaiset, alkoholismi, kokoajan paikallaan junnaava asunnon osto ja takaukset, yllättävät vaateet ja raivon kohdistaminen meihin. Ihan helvettiä.
Miehen kanssa ollaan ihan liput alhaalla.
Vahvistaapa tosin meidän perheen omaa rintamaa jos ei muuta.
Parempaa viikonloppua muille :)
Repo ja Wilson 12
ps. Ylihuomenna eka ultra heti aamusta :)