Onko ruuantuottajat eli maanviljelijät kaikkein tärkein ammatti?
Jos kukaan ei viitsi enää paiskia töitä maalla niin kotimainen puhdas ruoka loppuu meiltä kaupunkilaisilta.
Jäädään keinotekoisen ja epäpuhtaan ulkomaisen tuontiruuan varaan, ja nälkä voi yllättää. Tuonti on riippuvainen isojen valtioiden välisistä suhteista, kauppasaarrot ja poliittiset suurvaltojen väliset kiistat vaikuttavat tulleihin ja kuljetuksiin yms.
Omavaraisuus ainakin ruuan suhteen on tärkeää. Mitä mieltä olette?
Kommentit (22)
Minun mielestäni ovat.
Ainakaan Suomessa ei ihmiset pysyisi hengissä pelkästään pyytämällä itse kalaa, metsästämällä riistää ja keräämällä metsistä marjoja ja sieniä.
Ruoka on siis kaiken perusedellytys, vasta sen jälkeen tulee muut tarpeet.
Ehkä kaivosteollisuus on tärkeintä vihreiden mielestä?
Ilman kaivosteollisuutta ei olis akkuja kännyköihin tai sähköautoihin.
En osaa itse kalastaa, enkä syö kalaa -- mutta ehkä oppisin jos muuten kuolisin nälkään.
Koivunlehtiä osaisin poimia metsästä -mutta sillä ei taida pysyä hengissä.
On. Pitäisi vain valvoa tarkemmin siten että tuotantoeläimillä olisi aina hyvät oltavat. Suurin osa tuottajista näin tekeekin mutta aina joukossa on heitä jotka kohtelee tuotantoeläimiä todella huonosti kun valvonta on ikävä kyllä huonoa.
On tässä yhteiskunnassa, jossa ihmiset eivät opi etsimään luonnosta ravintoa.
No ei siltä ainakaan tunnu näin kyseisen ammatin edustajan mielestä. Lähinnä haukkuja ja syyllistämistä saadaan ilmastonmuutoksesta, eläinten kohtelusta yms. Se sattuu, koska moni oikeasti tekee tätä työtä sydämellään. Jos vihaisi työtään, ei sitä jaksaisi herätä tekemään seitsemänä päivänä viikossa.
Ruoka on tärkein. Jos ei ole maha täysi niin ei voi mitään toimitella. Pakko on syödä ja vasta sitten vc paperi. Ilman ruokaa ei voi tehdä niitäkään kaivos ym töitä
Vierailija kirjoitti:
En osaa itse kalastaa, enkä syö kalaa -- mutta ehkä oppisin jos muuten kuolisin nälkään.
Koivunlehtiä osaisin poimia metsästä -mutta sillä ei taida pysyä hengissä.
Tähän aikaan vuodesta ois aika vähän poimittavaa ja pitkä talvi takana, niin vois olla jotta juoksisit oravatkin kiinni ja söisit
Mikä siinä ulkomaisessa ruuassa muka on "epäpuhdasta"? Tuo on markkinointipropagandaa. Jos suomalainen ruoka olisi parempaa kuin muualla, sitä vietäisiin ulkomaille valtavasti. Viedäänkö? No ei. Koska heidän mielestään ulkomainen ruoka on epäpuhdasta.
Vierailija kirjoitti:
No ei siltä ainakaan tunnu näin kyseisen ammatin edustajan mielestä. Lähinnä haukkuja ja syyllistämistä saadaan ilmastonmuutoksesta, eläinten kohtelusta yms. Se sattuu, koska moni oikeasti tekee tätä työtä sydämellään. Jos vihaisi työtään, ei sitä jaksaisi herätä tekemään seitsemänä päivänä viikossa.
Tuo syyllistäminen tulee aiheesta. Mitä olet tehnyt eläinten olojen parantamiseksi?
Kannatan kotimaista tuotantaa ja vankilaa niille ääliöille /vihreille jotka häiritsevät maanviljelijöitä ja muita elinkeinoelämässä työskenteleviä . Tyyppi turkistarhat .
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ovat.
Ainakaan Suomessa ei ihmiset pysyisi hengissä pelkästään pyytämällä itse kalaa, metsästämällä riistää ja keräämällä metsistä marjoja ja sieniä.
No sitten traktorinvalmistajat ovat tärkeimpiä. Ilman niitä ei maatalous pyöri päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo syyllistäminen tulee aiheesta. Mitä olet tehnyt eläinten olojen parantamiseksi?
Oman tilan osalta olen tehnyt kaikkeni. Meillä on eläimillä erinomaiset olosuhteet ja voin koska tahansa avata ovet vierailijoille, tämä tila kestää tarkastelun. Tiedän että suurimmalla osalla asiat on hyvin. Laiminlyönnit ylittää uutiskynnyksen, harvemmin tehdään juttuja ihan tavallisista eläintiloista muualle kuin ammattilehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ulkomaisessa ruuassa muka on "epäpuhdasta"? Tuo on markkinointipropagandaa. Jos suomalainen ruoka olisi parempaa kuin muualla, sitä vietäisiin ulkomaille valtavasti. Viedäänkö? No ei. Koska heidän mielestään ulkomainen ruoka on epäpuhdasta.
Kotimainen ruoka on aina parasta ja sitä pitää ostaa ettei työmaat häivy. Vai ?
Suomalainen ruoka on saanut jalansijaa ainakin Ruotsissa. Jos sitä saisi asiallisesti markkinoida ulkomaille möisi Suomi paljon enempi. Mutta tässä se rikkonainen pala on ,markkinoinnissa.
Miten ihmeessä valio esi, lähettää Ruotsiin tuotteen nimeltä MIFU? ja mitä se sanoo ylipäänsä tuotteesta. Miinkä takia Mifu.Miksi ei reilusti, Aito laktoositon rahka? Äkta kvarg utan laktos. Mifu?+++??
Omavaraisuus ja ruoantuotanto on tärkeää. En silti pidä mielekkäänä valita jotakin yhtä tiettyä ammattia, joka olisi kaiken muun yläpuolella. Pitää ottaa huomioon myös tuotantoketjut: maanviljelijän lisäksi tärkeitä ovat ne, jotka valmistavat maanviljelyn edellytyksiä (esim. lannoitteet, traktorit) tai jatkojalostavat ruokaa tai myyvät sitä. Kuljetusketjunkin pitää toimia eri vaiheiden välillä.
Niin, ja sitten ruoan lisäksi tärkeää on esim. puhdas juomavesi. Ja energiantuotanto. Ja talojen rakentaminen. Tulis Suomessa vähän kylmä ilman näitä! Ja sitten maanpuolustus on ihan "kiva" olla olemassa... Ja onhan tuo koululaitos aika tärkeä. Ja terveyden- ja sairaanhoito. Ja äidit ja isät ovat tärkeitä, että olisi seuraava sukupolvi. jne jne.
Tärkein ammatti on myyntikonsultti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ovat.
No sitten traktorinvalmistajat ovat tärkeimpiä. Ilman niitä ei maatalous pyöri päivääkään.
Hevonen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ovat.
Mutta yksi traktori voi olla helposti käytössä 30 vuotta mutta ruokaa tarvitaan joka vuosi.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman tilan osalta olen tehnyt kaikkeni. Meillä on eläimillä erinomaiset olosuhteet ja voin koska tahansa avata ovet vierailijoille, tämä tila kestää tarkastelun. Tiedän että suurimmalla osalla asiat on hyvin. Laiminlyönnit ylittää uutiskynnyksen, harvemmin tehdään juttuja ihan tavallisista eläintiloista muualle kuin ammattilehtiin.
Ja sinusta tuo ilmeisesti on huono juttu että siitä uutisoidaan, kun valitat. Parempi lakaista maton alle, vai? Etkä sinä mitään ole tehnyt, jos vain noudatat säädöksiä. Ei se ole mikään ansio vaan vähimmäisvaatimus.
No kyllä metsien hakkaaminen on tärkeää, jotta minulla riittää vessapaperia