Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolesterolilääke meinasi tappaa minut!

Vierailija
25.03.2021 |

Lääkäri aloitti isoimmalla annoksella statiinin, kun LDL on kolme ja kaikki muut kolesteroliarvot ihannetasolla. Epäilee sepelvaltimotaudin mahdollisuutta. No, en saanut nukuttua viikkoon, kun aloitin lääkkeen ja kaikki lihakset vihlouvat sietämättömästi ja rintaa kivisti. Kun jätin lääkkeen pois, lihasoireet hävisivät. Unihäiriö toivottavasti korjaantuu. Aivan järkyttävä myrkky!!

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin määrättiin kolesteroli lääkkeet, vaikka ei ole edes korkea kolesteroli.  Muissa maissa paljon korkeammat viitearvot kuin Suomessa.

No kävin sydämen tt-kuvissa ja valtimot täysin kunnossa. Miksi sitä lääkettä pitäisi syödä? Mulla ollut koko ikäni viitearvoja korkeampi kolesteroli ja joskus vähän turhankin korkea. Ei kuitenkaan ole tehnyt mitään hallaa. Ruokavaliolla sain tippumaan hyviin lukemiin ja liikunnan lisäämisellä.

Vierailija
42/113 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan, kuvittelet vain. Taisi vika olla korvien välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla oli asiallinen tk-lääkäri joka sanoi että kun muut arvot ovat kunnossa niin lääkityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kokonaiskolesteroli noin 6 ja ikää yli 50. Verenpaine kunnossa, olen hoikka ja ulkoilen paljon. Samoin on erikoislääkäri sanonut eräästä toisesta lääkeryhmästä että eivät ne ketään paranna, lievittävät vain oireita, mikä toki joillakin on perusteltu syy aloittaa ko. lääkitys. Aika suurta hajontaa on lääkäreiden mielipiteissä. 

Kuusi on kokonaiskolestolille lähes optimiarvo kokonaiskuolleisuuden kannalta. Sitten kun menee alle neljän niin alkaa kokonaiskuolleisuus nousta ja rajusti.

Vierailija
44/113 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kol 4,8, hdl 1,6 ja ldl 3,1. Paastoverensokeri viitearvoissa, ei verenpainetta eikä puhettakaan mistään statiineista. N43

Vierailija
45/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kolesterolilääke (Lipid Control) - https://tonzes.com/kolesteroli.htm Ei mitään haittavaikutuksia, kokesteroliarvot vaan nykyisin erittäin hyvät, niin HDL, LDL, kokonaisKOL kuin triglytkin

Vierailija
46/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijoiden mukaan "normaali" kolesterolitaso on sellainen jota ei ole kenelläkään eikä se ole edes mahdollinen.Oikea ratkaisu on estää kolesterolin hapettuminen suoniin elämäntavoilla ja ANTIOKSIDANTEILLA joista ei virallisesti puhuta mitään kun on kiire tuijottaa kolesterolia.

Vierailija
47/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia saada kolestrolia kohdalleen ruokavaliolla ja monilla muillakln olisi sama mahdollisuus (paitsi niillä, joilla joku lääkitys tai perintötekijä vaikuttaa kolestroliin) jos viitsisivät kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa tunkevat. 

Vierailija
48/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juurikin käyttänyt Atorvastatinia eikä mitään lihaksia särje. 

Vierailija
49/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei statiineja kannata syödä, ovat lääkkeinä täysin hyödyttömiä edes estämään sydänkohtausta. Lisäävät elinaikaa 5v. ajanjaksolla keskimäärin neljä päivää, että sitä vasten kannattaa miettiä syökö niitä vai ei. Ja se vaikutusmekanismi ei edes ole kolestrolin vähentäminen vaan tulehdustilan hillitseminen...

Vierailija
50/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia saada kolestrolia kohdalleen ruokavaliolla ja monilla muillakln olisi sama mahdollisuus (paitsi niillä, joilla joku lääkitys tai perintötekijä vaikuttaa kolestroliin) jos viitsisivät kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa tunkevat. 

Varsinkin yli 50 vuotiailla se menee niin että mitä korkeampi kolestroli niin sitä pidempään elää. Ei kannata tarkastella asiaa pelkästään sydän- ja verisuonitautien näkökulmasta.

Vierailija
51/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa toimiva ratkaisu kaikkiin terveyshuoliin on lajinmukainen ravinto. Sillä taas ei ole mitään tekemistä vitimullien laatimien suositusten kanssa.

Vierailija
52/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesteroli 4,8, HDL 1,6, trigly 0,72 ja LDL 3. Olen nainen. Miltä nuo kuulostaa teistä? Ap

Syötkö pähkinöitä, kalaa ja kasviöljyjä? Mulla on samantyyppiset, vähän matalampi ldl ja trigly. Luin että triglyseridit on kans tosi olennaiset riskilukemana, jos ne on matalalla niin voi olla silti ok vaikka ldl korkeahko.

Vierailija
53/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin lääkäri määräsi annoskoon 40mg. Kolesteroli 7.2 mutta en tupakoi, vernepaine normaali. Tuohan on maksimiannos. Lisäksi lääkeinfossa lukee että mikäli on kilpirauhasongelmia ei maksimiannosta edes saisi määrätä. Apteekissakin olen tätä kysynyt parilta farmaseutilta mutta he eivät ole tätä tienneet. Puhun lääkärille tuosta annoskoosta kyllä.

Vierailija
54/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnölliseen korkeaan kolesteroosiin ei ruokavalio auta.

Kokeiltu on anopilla ja miehelläni. Kumpikin syöneet kymmeniä vuosia ilman mitään sivuoireita.

Vierailija
55/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevennän ruokavaliota vielä ja yritän liikkua enemmän. Verenpainelääkettä syön.

Ei sitä senkummemmin tarvii keventää muuta kuin jätät rasvaiset juustot ja pun lihat niin jopa ropisee, vältä myös lisättyä sokeria.

Siis kaikkea mikä on lähellä sahanpurua!

Vierailija
56/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesteroli 4,8, HDL 1,6, trigly 0,72 ja LDL 3. Olen nainen. Miltä nuo kuulostaa teistä? Ap

Syötkö pähkinöitä, kalaa ja kasviöljyjä? Mulla on samantyyppiset, vähän matalampi ldl ja trigly. Luin että triglyseridit on kans tosi olennaiset riskilukemana, jos ne on matalalla niin voi olla silti ok vaikka ldl korkeahko.

Paras indikaattori on triglyt/HDL lukemalla, jos se on alle 1 tai mielellään alle 0,5 niin mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
57/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokut lääkefirmat on aivopessyt lääkärit ja statiineja määrätään jokaiselle. Niin minullekin yhden kierroksen söin, mutta miten tätä kontrolloidaan, kun ei saa labroja. Totesin, että antaa olla, minulle on ihan yhden tekevää mihin kuolen. Kuoleman syy on vain tilastonikkareiden ongelma. Joka tapauksessa kuollaan ja syyllistäminen on sairaista tässä.

Vierailija
58/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian korkea kokonaiskolesteroli ja LDL, HDL voisi olla korkeampi

Kaikki muut ovat ihan hyvät, paitsi LDL pitäisi olla alle 3.

Vierailija
59/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin lääkäri määräsi Rosuvastatiinia vuosi sitten, riski saada aivo- tai sydäntapahtuma oli 15%. En aloittanut, sain huomattavasti alemmaksi ruokavaliolla joka sisältää kolesterolia alentavia tuotteita. 

Kun kävin loppuvuodesta vuositarkastuksessa, uusi lääkäri olisi taas määrännyt statiineja, mutta en ottanut. Kolesteroli oli 3, pitäisi olla vain 1,5. Vaikka kolesterolini oli alentunut, riski saada aivo- tai sydäntapahtuma on noussut  nyt se onkin 17%. Miten on mahdollista, että riski sairastua kasvaa, vaikka kolesterolia alenee?

Olen huomannut vuosien saatossa, että arvoja alennetaan, jotta saataisiin kaikki ihmiset syömään lääkkeitä. En lähde siihen mukaan.

Vierailija
60/113 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeaa jos vaihtaa ne voi- ja voimariinipaketit kolestrolia alentaviin levitteisiin ja ruuan laitossa käyttää oliivi- ja rypsiöljyä sekä valikoi juustohyllystä vähemmän rasvaisia juustoja?