Mitä korona-aika on opettanut sinulle?
Oletko kokenut sen puhdistavana vai ahdistavana?
Näetkö elämäsi arvot toisenlaisena kuin aiemmin? Oletko muuttanut elämääsi koronan jälkeen?
Keskustellaan!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää tosin miten moni mt-ongelmainen ihminen nauttii tästä ajasta toivoen jopa että meitä hallittaisiin vielä enemmän. Ehkä se on turvallista. Ja kun on valmiiksi syrjäytynyt, toivoo sitä muille.
Ennemminkin tuntuu siltä että nyt on itse normaali kun kaikki muut on samassa jamassa.
Mikään ei ole muuttunut. Elän samanlaista elämää kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On silmiäavaava, tää ihmisten hysteria, pelko, kauhu, naurettava käytös ja elämän rajoittaminen on kyllä todella ällistyttävää. Onneksi ei koske minua lainkaan.
Kummasti muuttuis varmaan sunkin asenne jos joutusit teholle pariksi viikoksi letkuruokintaan koronan takia.
Se, että joutuisin sairaalaan teholla koronan takia, ei muuta sitä tosiasiaa, että korona on itseasiassa melko vaaraton. Samaa tason kuin influenssa, eli vaarallinen vain heikon immuniteetin omaaville ihmisille. Se, että todetaan koronaan kuolleen perusterveitä ihmisiä, ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi vakavaa sairautta taustalla, joka on diagnosoimaton. Jos saan koronan ja joudun sairaalaan, ajattelen, että olipa huono tuuri mutta en ajattele, että jokaisella Suomen kansalaisella olisi yhtä huono tuuri myös.
T. Eri
Se on tullu opittuu, et hesalaiset ei oo kovin mukavii. Hiihtolomillaan päättivät lähtee levittää koronaa ympäri Suomea, ku eivät välitä meist "landelaisista". Sit ku meil muil olis ollu hiihtoloma, nii hesalaiset päätti sulkee kaikki paikat. Suostuuko hesalaiset kesälomiensa aikaa pysyy poissa kesämökeiltään vai aikooko ne taas levittää koronaa? Eiköhä me kaikki tiedetä vastaus toho. :)
- Korona on zoonoosi, virus joka leviää ilmateitse esim. ravintoloissa oireettomien ihmisten hengityksestä pieninä aerosolihiukkasina, ei pisaroina
- Koronasta on jo olemassa oma Etelä-Suomalainen virus Fin-796H- variantti
Että ihmiset ovat valmiita vaarantamaan muiden terveyden sillä että saavat pitää oikeutensa ja vapautensa jopa vaarallisen tuntemattoman uhan edessä.
Että ihmiset jotka ovat häthätää päässeet peruskoulusta tietävät asioista enemmän kuin miljoonat asiantuntijat ympäri maailmaa. Ja sitten kun heitä haastattelee näistä "tiedoistaan" niin ollaan luotu niin omituinen kudelma asioista, että se on mahdollista ainoastaan sillä, että ei oikeastaan tiedä mistään mitään.
Että elämäni, jossa en ole koskaan ollut kovin kiinnostunut siitä mitä muut tekee, on ollut aika suojaava. En ole matkustanut kun silloin kun olen halunnut, en ole nähnyt ihmisiä jos en ole halunnut... Olen remontoinut ja hoitanut puutarhaa jne. kuten ennenkin, ja sellaisia asioita kaikki tuntuu nyt tekevän.
Sen kuinka vaikeaa joidenkin ihmisten on ymmärtää miten koronavirukset leviävät ja muuntuvat, miten ne tarttuvat ja surmaavat ihmisiä ympäri maailmaa.
Sen, että ihmiset ei tiedä epidemioiden historiasta, siitä kuinka aikoinaan mm. mustasurma, tuperkuloosi tai lavantauti leviisi Suomessa kylväen jälkitauteja ja kuolemaa.
Ja syy oli se, että ihmiset eivät ymmärtäneet varoa ja suojautua.
Erikoista on, että tilanne on edelleen sama nyt tälläkin hetkellä, vaikka suojautumiseen olisi mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Sen miten uskomattoman tyhmiä osa suomalaisista on. Vielä vuodenkin jälkeen loksahtaa välillä suu auki hämmästyksestä. Luulin tätä kansaa paljon viisaammaksi. Erehdyin pahasti.
Näiltä palstoilta saa vääristyneen kuvan asiasta. Täällä kirjoittaa muutama hörhö toistuvasti harhaisia jorinoitaan. Muutama valistunut, innostunut tutkittuun tietoon perustava asioista tietävä yrittää näitä itseoppineita foliohattuja opastaa, mutta se ei kyllä johda mihinkään. Jos ei ole minkäänlaista perustietoa, on helppoa tukeutua Bitchuteen ja muuhun vastaavaan roskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On silmiäavaava, tää ihmisten hysteria, pelko, kauhu, naurettava käytös ja elämän rajoittaminen on kyllä todella ällistyttävää. Onneksi ei koske minua lainkaan.
Kummasti muuttuis varmaan sunkin asenne jos joutusit teholle pariksi viikoksi letkuruokintaan koronan takia.
Se, että joutuisin sairaalaan teholla koronan takia, ei muuta sitä tosiasiaa, että korona on itseasiassa melko vaaraton. Samaa tason kuin influenssa, eli vaarallinen vain heikon immuniteetin omaaville ihmisille. Se, että todetaan koronaan kuolleen perusterveitä ihmisiä, ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi vakavaa sairautta taustalla, joka on diagnosoimaton. Jos saan koronan ja joudun sairaalaan, ajattelen, että olipa huono tuuri mutta en ajattele, että jokaisella Suomen kansalaisella olisi yhtä huono tuuri myös.
T. Eri
Eri-poika se taas laukoo kuolemattomia viisauksiaan. Et sinä siitä koronan vaarattomuudesta pysty Suomen tilanteen perusteella johtopäätöksiä tekemään. Tutki tilastoja Italian pahimmilta kriisialueilta, USAsta, Brasiliasta, Belgiasta. Kuoleman riski tuplaantuu ja vaikka sinun silmissäsi prosentit näyttävä pieniltä, ovat tapausmäärät kyllä erittäin huolestuttavia. 2-3 prosentin kuolleisuus on todella suuri. Sinä ilmeisesti kuvittelet, että ei huolta jos ei edes puolet sairastuneista kuole, mutta silloin uhkaa jo ihmiskunnan sukupuutto. Sinä ja kaltaisesi ette ymmärrä epidemiologiaa.
Mut yllätti Suomen erinomaiseksi kehutun terveydenhuollon rappiotila. Siis miten heikoissa kantimissa erityisesti erikoissairaanhoito on. Olisimme erittäin helppo kohde ääriryhmien iskuille. Muutama "Myyrmanni" samaan aikaan pääkaupungin kauppakeskuksiin ja terveydenhuoltomme romahtaa.
Olen miettinyt sitä, että vaikeissa tilanteissa korostuvat ihmisten kyvyt ja mahdollisuudet kestää henkisesti ja pärjätä. Koen, että minulla on enemmän näitä pelimerkkejä, vaikka onkin välillä raskasta. Mutta esimerkiksi minulla on asiakas, jolla on kaikupohjaa niille kaikelle salaliittoteorioille ja huuhaalle, joita tässä ajassa on liikkeellä. Se on vaan hurjaa havaita sellaista.
On myös erikoista, että kun olen nyt sinkku ja välillä hyvin yksinäinen, on ihan ok sanoa se ääneen. Aiemmin siihen liittyi sellaista häpeää. Nyt kun tiedetysti kaikki sinkut ovat yksin ja kärsivät ihmiskontaktien puutteesta, on rennompaa, kun se ei ole niin häpeällistä. Saa sanoa, että on yksinäinen ja tylsistynyt ja että kaipaa muita ihmisiä.
Että kaikki maallinen on turhuutta, kaikki arvon kadottaa. Terveys menee turhuuksien edelle.
Elämä voi muuttua paljonkin lyhyessä ajassa tai jopa täysin yllättäen niin, että ehtii mitenkään varautua. Olen tämän kyllä oppinut ilman koronaakin mutta tämä koronaaika on pitänyt sitä ajatusta joka päivä pinnalla.
Sama täällä. En ennen ymmärtänyt, että Suomessa on noin valtavasti halpatyövoimaa ulkomailta. Tuohon pitäisi tehdä muutos heti kun koronahässäkkä on ohitettu.
Noille töille olisi suomalaisiakin tekijöitä, mutt ahneiden yrittäjien mielestä ne ehkä eivät ole tarpeeksi nöyriä. Miettikää, että maatalouteenkin oltaisiin 2020 saatu suomalaiset tekijät!