Miksi niin harva puolustaa oikeasti arjessaan kiusattuja?
Miksi kiusattu ihminen jää yleensä aivan yksin ja kiusaajiensa armoille? Kukaan ei puolusta kiusattua ja ihmiset oikeuttavat kiusaamisen, jos se kiusattu on liian erikoinen/köyhä/"nolo"/huono-osainen/enemmistöstä poikkeava.
Mustamaalaus ja juoruilu on yksi kiusaamisen muoto. Kukaan ei mene väliin sellaiseen ja ne mukavimmatkin ihmiset vain hiljaa hyväksyvät tai jopa veljeilevät kiusaajien kanssa sanomatta mitään. Jos kiusaamisesta avautuu läheisilleen, saa vain väheksyntää ja jopa välttelyä osakseen, eikä kukaan tunnu ymmärtävän sitä tuskaa, mitä se aiheuttaa uhrilleen.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset asettuvat pääsääntöisesti vahvemman puolelle. Se on nähkääs helpompaa.
Aniharva puolustaa heikkoa, sillä se vaatisi oikeaa rohkeutta, ja mehän olemme pas-kahousuja raukkoja.
Näin on. Harvalla on oikeasti munaa/munasarjaa puolustaa avoimesti niitä nälvimisen ja kiusaamisen kohteita. Jos sellaista rohkeutta löytyisi, niin kiusaaminen loppuisi lyhyeen.
Toisaalta hyvin suuri osa ihmisistä ei myöskään puutu millään tavalla asioihin, jotka eivät suoraan kosketa heitä. Joskus on hyvin vaikea tietää, mikö on kenellekin leikinlaskua ja mikä loukkaa, varsinkin jos kiusattu osapuoli peittää tehokkaasti tunteensa. Ei se välttämättä ole muiden ihmisten "pahuutta", kaikki eivät yksinkertaisesti tunnista toiseen henkilöön kohdistuvaa kiusaamista.
Varsinkin täysin tuntemattoman puolustamisessa on myös se, että jos menet väliin oletettuun kiusaamistilanteeseen tuntematta tilannetta sen tarkemmin, niin tympeimmässä tapauksessa se "kiusattu" käskee painua hevonv* ja jopa loukkaantuu avusta. Toki selkeät tilanteet on asia erikseen.
Siinä voisi joutua itse kiusatuksi.
Hyvä itsetunto ja älykkyys vaikuttaa sen , että uskaltaa vaikkapa yksin olla kiusatun puolella.
Koska ymmärtäää, että ei menetä mitään vaan päin vastoin auttamisesta saa hyvän olon. Auttaja kunnioittaa niin itseään kuin kiusattuakin. Hänellä on vahva rehellisyyden ja oikeudenmukaisuuden ymmärrys.
Mä oon saanu aikoinaan kuulla olevani "moraalinvartija" kun oon ottanu puheeksi sen, miten toista ihmistä kiusataan. Otin sen kohteliaisuutena, enkä aio lopettaa kiusattujen puolustamista. Myös minua on yritetty kiusata, mutta jostain syystä olen suht immuuni idiootille käytökselle, eikä se ole jatkunut.
Toivoisin, että useammat ihmiset uskaltaisivat haastaa kiusaajan/kiusaajat. Kiusaamista ei pidä katsoa sivusta, sillä se ei ole harmitonta, vaan tekee kiusatun elämästä kärsimystä.
Myönnän, että välillä on vaikeaa nähdä, kuka kiusaa ja ketä. Olen törmännyt niihinkin tapauksiin, että kiusaamisesta syytetty on ollut se, jota kiusataan. Olisi vaan niin kiva, kun aikuiset ihmiset lopettaisivat lapsellisen käytöksen, mutta vaikeaahan se on, jos kiusaajalla on itsellään vääristyneet tunnetaidot ja paha olla.
Päiväkodeissa ja kouluissa pitäisi opettaa erikseen juurikin kiusaamisen torjuntaa, anteeksi pyytämistä ja antamista.
Sitä, että ihmiset pyrkisivät sovintoon, olisivat puolueettomia ja reiluja toisiaan kohtaan.
Erilaisuuden, ihon värin jne. hyväksyminen.
Valitettavasti monella aikuisellakin nämä asiat ovat hukassa.
Ja tässä taas yksi hyvä muistutus miksi meidän täällä netissäkin pitäisi käyttäytyä asiallisesti.
Se, että netissä katsotaan oikeudeksi puhua miten sattuu, vaikuttaa ihmisten alitajuntaan.
Oli esim. tutkittu, että moni nuori välttelee sosiaalisia kontakteja, koska pelkää samanlaista puhetta olevan reaalimaailmassakin tapahtuvissa kohtaamisissa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa ja kouluissa pitäisi opettaa erikseen juurikin kiusaamisen torjuntaa, anteeksi pyytämistä ja antamista.
Sitä, että ihmiset pyrkisivät sovintoon, olisivat puolueettomia ja reiluja toisiaan kohtaan.
Näinpä.
Ja mikä tärkeintä, lasten vanhempien ja rakkaimpien läheisten pitäisi toimia mallina. Esim. huomioida se kuinka perheessä toisista ihmistä puhutaan.
Siksi, että ihmiset pääsääntöisesti ovat pas kahousuisia pelkureita.
Hierarkian alimmalla tasolla olevat eivät oikein voi/uskalla puuttua. Muilla taas ei ehkä ole intressiä, kun ei kosketa itseä eikä tiedä, miltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja kiusaamiseen puuttumista. Pitäisi opettaa, että millä tavalla pitää toimia, jos näkee kiusaamista.
suomalaiset todella ovat pelkureita ja typeryksiä. kaikki odottavat että joku muu tekee jotain ensin. vellihousut...
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ihmiset pääsääntöisesti ovat pas kahousuisia pelkureita.
Mutta paskahousuksi palstalla nimittely on ok ?
Vierailija kirjoitti:
Hierarkian alimmalla tasolla olevat eivät oikein voi/uskalla puuttua. Muilla taas ei ehkä ole intressiä, kun ei kosketa itseä eikä tiedä, miltä se tuntuu.
Ketkä ne hierarkian alemmalla tasolla olevat siis ovat ?
Ei noita Koskelan tyyppisiä kiusaamisjuttuja edes olisi, jos ihmiset ihan normiarjessaan sanoutuisivat irti kaikenmaailman juorukerhoista ja haippiringeistä.