Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys alkaa ahdistaa!

Vierailija
23.03.2021 |

Jokaista paikkaa hakee useita kymmeniä ihmisiä. Tuntuu, että on täysin mahdotonta työllistyä. Ikää minulla on 43 vuotta ja olen koko aikuisikäni tehnyt vain sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä.

Olen hakenut töitä ympäri Suomen omalta alalta ja lähiseudulta ihan kaikenlaisia töitä. Hakemuksia olen lähettänyt parin viikon aikana useita kymmeniä, vain yksi haastattelupyyntö tuli ja sekin vuokrafirman kautta.

Olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta. Hetken aikaa opiskelin, mutta sekin piti lopettaa, koska muuten ei saa työttömyystukea. Nyt alkaa todella ahdistamaan! Alkoiko tästä työttömyysputki, josta en pääse pois enää koskaan?

Lastentarhan opettajille näyttää olevan töitä monessa paikassa, mutta olenko jo liian vanha opiskelemaan uutta alaa? Ja miten voin opiskella, kun en voi saada opintojen ajaksi mitään taloudellista tukea?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työllisyystilanne tule tästä parantumaan kymmeniin vuosiin, niin kannattaa suunnitelma elämä sen mukaan

Vierailija
2/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet työkkäristä oikeutta opiskella työttömyysetuudella ns OMOna. Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vinkata hyviä sivustoja, joiden kautta voi etsiä töitä ulkomailta?

Vierailija
4/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha opiskelemaan ja varhaiskasvatuksen opena työllistyt 100 % varmuudella, saat itse valita työpaikkasikin. Koulutus on nopea, 3 vuotta, josta puolisen vuotta palkallista harjoittelua.

Yhteishaku on juuri käynnissä, joten hakemusta vetämään.

Vierailija
5/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä voi etsiä töitä USA:sta. Mutta viisumien ja työlupien saaminen on vaikeaa. Työnantajan täytyisi jaksaa hoidella paperiasioitasi.

https://www.careeronestop.org/

Täällä on hyvä blogi siitä, miten vaikea byrokratia on vastassa:

https://www.lily.fi/blogit/amerikan-tuulia/amerikkaan-muuttaminen/

Vierailija
6/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian vanha opiskelemaan ja varhaiskasvatuksen opena työllistyt 100 % varmuudella, saat itse valita työpaikkasikin. Koulutus on nopea, 3 vuotta, josta puolisen vuotta palkallista harjoittelua.

Laitan hakemuksen heti tänään!

Mutta jotain töitä on saatava myös opintojen ajaksi, sillä opintotukea en enää voi saada ja työtön ei tosiaan saa opiskella.

Vierailija
7/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet työkkäristä oikeutta opiskella työttömyysetuudella ns OMOna. Ole hyvä.

Sitä yritin viime vuoden puolella. Antoivat puolitoista vuotta kestäviin opintoihin aikaa 7 kuukautta. Tuki loppui vuodenvaihteessa ja niin jäi koulunkäynnin ohjaajan tutkinto kesken, koska ammattikoulussa ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta suorittaa kaikkia opintokokonaisuuksia niin nopeasti. Ja senhän tiedämme, ettei työkkärin päätöksistä saa valittaa. Heille ainakaan.

Haen nyt kuitenkin varhaiskasvatuksen opintoihin. Eikö monet opinnot voi nykyään suorittaa etänä, eli voisi olla töissä vaikka kaukanakin opiskelupaikasta ja silti saa opintoja eteeenpäin.

Vierailija
8/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajanakin voit mennä päiväkotiin töihin. Mutta palkka on tietysti huonompi kuin opettajalla.

On ärsyttävää, miten työkkärissä arvotaan, ketkä saavat opiskella, ketkä eivät. Samalla tuodaan lastentarhoihin opettajia Espanjasta.

Vierailija
9/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on päättäjien mukaan valtava työvoimapula ja marjanpoimijoita haetaan maailman ääristä saakka.?

Vierailija
10/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina..minä opiskelin uuden ammatin 38vuotiaana..sain opintotukea 350e kk plus tokana vuona hain opinto lainan

Vierailija
11/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tule vapaiden työpaikkojen tilanne enää ikinä paranemaan. Helpoimmalla pääset, kun heittäydyt elämään tieten työttömänä ja alat nauttimaan ruhtinaallisesta vapaa-ajastasi.

Vierailija
12/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimen hommia saa aina.

Vierailija
13/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan hakemuksen heti tänään!

Mutta jotain töitä on saatava myös opintojen ajaksi, sillä opintotukea en enää voi saada ja työtön ei tosiaan saa opiskella.

Usko nyt että työttömyysetuudella voi opiskella kun saa ensin siihen luvan. Ennen sai 2 vuotta. Selvitä asia.

Vierailija
14/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56-vuotias, jäin työttömäksi viime vuonna 33 v työuran jälkeen.

Nautin vapaa-ajasta ja siitä, että pääsen velvoitetyöputkeen syksyllä puoleksi vuodeksi ja sitten

500 pv anssille, samalla systeemillä tarvittaessa eläkeikään asti.

En stressaa enää työstä enkä tästä työttömyydestäkään.

Vierailija
15/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tehnyt aikuisikäsi sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä, eivätkö sinulla ole opintotukikuukaudet käyttämättä?

Vierailija
16/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha. Olin 44 kun sain elämäni ekan hyvän vakituisen työn hyvällä palkalla. Se tuli ns ilmaistyön kontaktien kautta, joka oli näitä yritystyöskentelypaikkoja, joita kovasti karsastetaan. Minulle oli hyvä diili. Olin siellä 10 vuotta yt asti. Sitten oltuani nyt 2020 vuoden ilman töitä, (ja taas työvoimakoulutuksessa), sain nyt 55 vuotiaana vakituisen työn ilman mitään suhteita. En ole mikään nero tai henkilö, jota headhunterit metsästää. Enkä myöskään lähettänyt satoja hakemuksia, vaan muutaman kymmenen, niihin töihin jotka kiinnosti. Päivitin vaan osaamistani työvoimakurssilla, ja olin kyllä ihan yhtä epätoivoinen kuin ap. Mutta on se siis mahdollista.

Suositten ap, että käytät kaikki mahdollisuudet opiskella ja mene sille ilmaistyökurssille, jos sellaiseen pääset (en tarkoita työkokeiluja). Tiedän, että ne v*tut*aa, mutta on auttaneet minua paljon. Opiskelija statuksella on aina helpompi saada töitä.

Vierailija
17/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirmojen kautta työn tekeminen on raskasta, kun ei aina edes tiedä, onko seuraavana päivänä töitä vai ei. Joutuu jatkuvasti eri paikkoihin töihin ja aina pitää opetella uuden paikan tavat ja säännöt. Ei ole työkavereita, koska usein vastassa on uudet naamat.

Määräaikaisia sopimuksia sovitaan aina vain enemmän. Silloin voidaan heittää työntekijä menemään, jos löytyy halvempi tilalle.

Erikseen ovat sitten nämä "kuntoutettavat", joista suurin osa on täysin työkykyisiä, fiksuja ihmisiä. Heitä halutaan vain nöyryyttää maksamalla karkkirahoja "palkaksi".

Vierailija
18/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina..minä opiskelin uuden ammatin 38vuotiaana..sain opintotukea 350e kk plus tokana vuona hain opinto lainan

En enää voi saada opintotukea tai -lainaa. Käytin opintotukiajan nuorena, kun opiskelin alaa, jolla ei enää ole töitä.

Vierailija
19/19 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian vanha. Olin 44 kun sain elämäni ekan hyvän vakituisen työn hyvällä palkalla. Se tuli ns ilmaistyön kontaktien kautta, joka oli näitä yritystyöskentelypaikkoja, joita kovasti karsastetaan. Minulle oli hyvä diili. Olin siellä 10 vuotta yt asti. Sitten oltuani nyt 2020 vuoden ilman töitä, (ja taas työvoimakoulutuksessa), sain nyt 55 vuotiaana vakituisen työn ilman mitään suhteita. En ole mikään nero tai henkilö, jota headhunterit metsästää. Enkä myöskään lähettänyt satoja hakemuksia, vaan muutaman kymmenen, niihin töihin jotka kiinnosti. Päivitin vaan osaamistani työvoimakurssilla, ja olin kyllä ihan yhtä epätoivoinen kuin ap. Mutta on se siis mahdollista.

Suositten ap, että käytät kaikki mahdollisuudet opiskella ja mene sille ilmaistyökurssille, jos sellaiseen pääset (en tarkoita työkokeiluja). Tiedän, että ne v*tut*aa, mutta on auttaneet minua paljon. Opiskelija statuksella on aina helpompi saada töitä.

Olipa mukava lukea positiivisista kokemuksista. Ehkä tästä vielä jotenkin pääsee eteenpäin. Pelottaa vain, että pitkä työttömyys pahentaa tilannetta niin, ettei paluuta työelämään enää olekaan. Laitoin tänään hakemuksia myös kesätöihin. Sitten voisin opiskella jo kesällä avoimella yliopistolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän