Mustelmat ja veren vuoto!?
Elikkä kysäisempä täältä josko jollakin ois tietoa! Eli olen tässä jo pitemmän aikaa miettinyt mistä johtuu se että mustelmia tulee tosi helposti, en edes tiedä kaikkien alkuperää. Jos saan pikkuisen haavan ei veren tulo meinaa millään loppua?! Hemoglobiini on hyvä, muita kokeita ei kait ole sitten otettukkaan. Silti kamala väsymys ja " mitään saamaton" olotila koko ajan.. Onkohan tää ihan normaalia vai pitäiskö asiaa jotenkin tutkia? Voiko tämä vaikuttaa raskautumiseen? Tää ongelma on mulla ollut niin kauan kuin muistan, eli ei ole ihan yht`äkkiä ilmaantunut. Varmaan ihan tyhmää pähkäilyä, eikä sen kummempaa, mutta jos jollakin ois vaikka yllättäen sama ongelma!? ;0) Tuntuu vaan niin hullulta kun on kroppa täynnä mustelmia, eikä mulla hajuakaan mistä ne sinne on tulleet!
Kommentit (6)
eli nää von Willebrandtin tekijät yms. Joskus veri ei hyydy niinkuin pitäisi, se lisää keskenmenoriskiä. Mulla tehtiin samasta syystä alustava tutkimus, jossa ei vielä löytynyt mitään erikoista, mutta joskus mielessä kaihertaa että johtuikohan se keskenmeno samasta syystä... Oireina näissä on just mustelma- ja vuotoherkkyys sekä esimerkiksi runsaat kuukautiset.
Kuinka herkästi sinulle mustelmia tulee? Ja muistatko mitä kaikkia verikokeita otettiin? Mulla mustelmia tulee ilman että edes tiedän mistä. Ja kun esimerkiksi pistän noita piikkejä niin voi tosi kauan vuotaa sen pikkuisen neulankin jälkeen. Aina kun otetaan papa-näyte niin vuodan monta tuntia jälkeenpäin, vaikka normaalisti ei pitäis vuotaa juuri ollenkaan.. Nuorenpana oli jatkuvaa nenäverenvuotoa jonka vuoksi jouduin sairaalaan kun ei tyrehtynyt millään. Nyt kun oikein alan miettiä, niin on todella outoa ettei mitään tutkimuksia ole tehty! Vaikka tuskinpa tuo minun IVF lääkäri tuosta paljoa piittaa, kun tuntuu ettei sillä kovinkaan paljoa tietoa vielä näistä lapsettomuus jutuista, kun piti lääkeannostuskin hoitajalta kysyä (siis lääkäri kysyi hoitajalta!!).. Hoh,hoijaa.
.. ja miten tuota asiaa sitten hoidetaan?? Lääkkeilläkö? Onko se joku sairaus mikä pitää hoitaa ja joka paranee, vai onko se vain joku taipumus?? Nyt meni kyllä jo huippulääketieteeksi tämä lapsen teko..
Multa otettiin pari putkea verta ja ne lähetettiin SPR:n veripalveluun tutkittavaksi, koska YTHS:llä, jossa kävin, ei ole taitoa tutkia sitä. Kyse on kai sairaudeksi luokiteltavasta tilasta, ei pelkästä ominaisuudesta. Tämä kuuluisa " verenvuototauti" jota tsaaritkin sairastivat, on rankin muoto samasta tilasta, silloin veri ei hyydy ei sitten millään ja vuotaa vaan. Ymmärtääkseni siihen on lääkitys olemassa.
Sitten on monia muitakin asioita, jotka verta ohentaa ja samalla saattaa aiheuttaa vuoto- ja mustelmaherkkyyttä. Esimerkiksi jotkut tulehduskipulääkkeet (ns. NSAID' t) ja vanha kunnon aspiriini. Onko sulla maksa-arvot tutkittu?
Kuulostaa sun oireet siltä, että kannattaa tutkia. Mulla se ilmenee esimerkiksi sillä lailla, että jos kannan painavaa reppua tai koria käsivarrella, tulee sellaisia rumia mustelmia. Samoin papassa vuodan, sainpa jopa alkionsiirrosta aikaan pientä tihkua vaikka siinä nyt varsinkaan ei pitäisi tapahtua mitään sellaista. Jos ei IVF-lääkäri ota vakavasti, ota yhteyttä omaan työterveyshuoltoon tai terveyskeskukseen ja pyydä että selvittävät.
Matalat veren trombosyyttiarvot voivat aiheuttaa mustelmia ja verenvuototaipumusta, joten verikokeita kannattaa pyytää.
Myös K-vitamiinin puute heikentää veren hyytymistä.
Mulla on matalat trombosyyttiarvot ja oli runsaat kuukautiset. Söin kuukautisten aikaan runsaasti pinaattia, jolla sain vuotoa vähän vähenemään. K-vitamiinia on esim. pinaatissa ja rypsiöljyssä.
Finelistä löytyy lisää K-vitamiinin lähteitä: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2274&fuclass=all&specdiet=none…
Kyllä mää sinuna kävisin lääkärissä tutkituttamassa asian niin saat mielen rauhan. Voihan olla, että oot vaan herkkä mustelmille mutta voi se olla jotain muutakin. Nuo oireet viittaa kyllä siihen, että veressä on jotain (puna/valkosoluja?) vähän tai jotain sinne päin. En halua pelotella mutta kyllä nuo oireet SAATTAA viitata johonkin. Ootko puhunu noista lääkärille näiden hoitojen yhteydessä?