Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvostele ruokani rahan näkökulmasta

Vierailija
22.03.2021 |

Täällä on vaikka mitä ketjuja joissa ihmiset elelee jollain satasella kuukaudessa. Niistä en saa oikein mitään irti, sillä ne tuntuvat olevan niin kaukana omista tottumuksista. Meillä menee (2 aikuista + 1 lapsi) ruokaan, vaippoihin, pesuaineisiin yms. reilu parisataa viikossa, mikä tuntuu tosi paljolta - mutta pienentääkään en osaa. Niinpä ajattelin, että kiinnostaisiko ketään arvostella ostoksia nimenomaan siitä näkökulmasta, miten niistä saisi säästettyä vielä. Ehkä on jotain, mille on itse sokea, mutta josta olisi helppokin säästää? Tässä pääpiirteissään viikon ostokset:

- vihanneksia, mahdollisimman paljon kautta ja edullista (porkkanat, kaalit, sipulit) mutta myös sellaista mitä on kivaa ja "helppoa" syödä (tomaatit, kurkku, paprika, munakoiso, kukkakaali, sienet, tuorepinaatti jne.)
- jonkin verran hedelmiä, esim. greippejä, omenoita, banaania
- paljon kotimaisia pakastemarjoja
- leipää, kaurapuuroa
- paljon luomumunia
- tölkkipapuja
- silloin tällöin paketti tofua
- maitotuotteita (rahka, raejuusto, normijuusto, fetajuusto, mozzarella)
- perunaa, kvinoaa
- naudanjauhelihaa
- miehelle välipaloiksi nakkeja, lihapyöryköitä, kalapullia tms.
- lapselle hedelmäsosetta
- kalaa
- xylitol-pastillit, levy tummaa suklaata
- pähkinöitä
- maitoa, piimää

Näihin siis uppoaa se pikkuisen päälle parisataa / viikko. Syömme mielestäni tosi terveellisesti ja pyrimme valitsemaan monessa kohtaa halvinta (esim. juustot, pavut, hiutaleet jne. kaupan omaa merkkiä). Tuntuu vain ihan päättömältä, että näin pienellä perheellä menee lähemmäs tonni kuukaudessa ruokaan! Olisiko kenelläkään ehdotuksia, miten tästä voisi vähentää ruokalaskua? Tai jos joku haluaa laittaa omat ruokansa kommentoitavaksi, niin sekin olisi tosi mielenkiintoista!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä mrnee 800 ja siitäkin vaipat vie paljon. Eli ei mene paljoa rahaa.

Vierailija
2/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä mrnee 800 ja siitäkin vaipat vie paljon. Eli ei mene paljoa rahaa.

Kiitos "synninpäästöstä" :D Viikkotasolla vaihtelu on n. 200-240e, eli kuukaudessa mennään kyllä lähemmäs tonnia tai ainakin n. 900 euroon. Mutta siinä olet oikeassa, että vaippoihin menee aivan järkyttävän paljon. Mutta... ehkä se pitää vain tässä elämänvaiheessa hyväksyäkin, että ei resurssit riitä siihen että säästäisi ruoasta ihan loputtomasti, ja että on myös kiva syödä todella monipuolisesti. - ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä käyt ruokaostoksilla?

Minä pidän ruokalaskun kurissa tarjouksia kyttäämällä, syömällä kauden vihanneksia ja hedelmiä (en esim. osta kurkkua tai tomaattia keskitalvella) ja tekemällä ostokset lähinnä Lidlissä (pois lukien ne tarjoukset). Lisäksi en osta kallliimpia merkkituotteita, jos halvemmalla saa hyviä. Kokeilmemalla löytää halpismerkeistä ne itselleen toimivat tuotteet.

Ostan usen Lidlin kasvus-/hedelmähävikkilaatikoita (2€/kpl) sekä hävikkipaistopistepusseja, joissa on sämpylöitä (1€/kpl). Olen esim. saanut 3 kg paprikoita yhdessä laatikossa (maksoivat tuolloin lähemmäs 4€/kg). Meidän Lidlissä nuo paistopistepussit on todella täynnä, ja niihin on yleensä sullottu noin 15 sämpylää, ennätys taisi olla 17.

Vierailija
4/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juuri kiinnitä huomiota mitä kaupasta ostan, mutta lapsuudenkodista tarttuneita säästövinkkejä tulee kyllä alitajuntaisesti noudatettua.

- mozzarellat ja muut erikoisjuustot on kalliita

- pakastemarjat kuuluu olla itse poimittuja

- hedelmäsoseet ja muut piltit tehdään itse

- nakit ei ole välipala vaan pääruoka, kastikkeena (ei kokonaisena tietenkään) ei myöskään lihapullat

- munakoiso ja tuorepinaatti on ökykasviksia

- kala on toivottavasti pakaseteseitiä, josta tehdään keitto. Tai sunnuntaina uunilohi.

Vierailija
5/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioita:

-kalliit hedelmät ja vihannekset nostavat budjettia

-samoin marjat, jos syötte nimenomaan paljon. Toisaalta ei ole mikään pakko syödä paljon marjoja, esim. jos syöt vähän jugurtin tai puuron kanssa, saat jo marjojen hyödyt ja budjetti pysyy kohtuullisena. Riippuu myös mitä marjoja syöt, pakastepunaherukat ovat edullisimpia (ainakin Foodiessa). Jos taas tapana on ostaa tuoreita pensasmustikoita niin lasku on huomattavasti suurempi

-jos syöt leipää, on mahdollista, että maksat paljon leivänpäällyksistä (juustot, leikkeleet, levitteet). On mahdollista, että leivästä tulee hävikkiä. Riippuu mitä leipää syöt ja minkä kanssa, kuinka paljon kalliimpaa se on kuin puuro

-luomumunat tietenkin kalliimpia, mutta tietenkin ymmärrän, että joku haluaa niitä valita

-tölkkipavut ovat kalliimpia kuin kuivatut pavut, jotka liotat tai keität ruoanlaittoa varten.

-normikaupasta tofu on kallista, etnisessä kaupassa se on omasta mielestäni riittävän edullista

-naudanjauhelihasta en luopuisi, mutta ostaisin sitä aina 700g tai suuremmassa pakkauksessa, jotta kilohinta on edullisempi

-nuo miehen syömiset ovat joko edullisina ravintoarvoltaan moskaa tai paremmalla ravintoarvolla rahanmenokohde, einekset maksavat usein enemmän kuin itse tehty ruoka. Mitä mies syö aterioilla, jos välipalaksi pitää syödä paketti eineslihapullia? Onko miehen ateriarytmi kunnossa?

-kala valitettavasti on kallista, edullisinta on seiti, silakat ja tarjouslohi, tai jos satut löytämään punalaputettua lohta

-xylitol-pastilleja löytyy nykyään edullisia rainbow-merkkisiä

-pähkinät on yleisesti myös kalliita, mutta niitä saattaa löytää tarjouksesta. Tosin ei niitäkään tarvitse popsia isoja määriä

Sitten vielä: oletko pohtinut, meneekö ruokaa hävikkiin ja mitä aina menee? Ainakin teillä ostetaan vähän kaikenlaista ruokaa, ostellaanko varmuuden vuoksi aina jotain, että kaappi ei olisi tyhjä, joka sitten vanhenee?

Vierailija
6/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kala kiinnitti huomion erityisesti. Tulee aika eri summa silakoista ja muikuista kuin lohesta, kuhasta, siiasta tai tonnikalasta. Jos syö vaikkapa 2 kertaa viikossa kalaa.

Vierailija
7/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa varsin järkevältä, mutta muutama kommentti:

- ei tuorepinaattia talvella, kun pakastepinaatti on tuoreempaa ja edullisempaa

- älä osta luomumunia, koska luomu ei ole kanoille paras vaihtoehto. Sen sijaan valitse ulkomunat, joissa hintakin on hieman alhaisempi.

- kvinoa on vähän älytön trendituote, aika turhaa rahanmenoa

- jos aikaa on enemmän tuhlattavaksi kuin rahaa kannattaa miettiä että ainakin lihapullat jne tekisi itse valmiiksi pakkaseen

- jos pakastemarjoja menee paljon kannattanee harkita kesällä sitä, että kerää ja pakastaa ainakin osan itse. Samoin kannattaa tehdä esim omenasoseen kanssa, runsasomenaisina vuosina ainakin kun omenoita on jaossa jopa ilmaiseksi.

- toivottavasti ostatte pavut kuivana ja liotatte itse - tähän ei paljoa aikaa tai vaivaa mene. jos papuja ja linssejä kuluu paljon kannattaa harkita niiden ostamista jostain etnisestä kaupasta, ovat siellä usein kohtuullisemman hintaisia.

Vierailija
8/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään niin vähällä pärjätä kuin mitä täällä moni väittää. Toisaalta ei ole tarvekaan ihan älyttömästi pihistellä ja elämme kyllä varojemme mukaisesti.

On totta, että halvalla voi syödä hyvin, mutta arjen kiireessä ei aina jaksa miettiä sitä kaikkein halvinta vaihtoehtoa. Ostan kyllä välillä pikaiseksi illalliseksi vaikkapa valmista savulohta ja sen kanssa salaattia, esikypsennettyjä avokadoja ja muita vihanneksia. Tunnistan kyllä, että ei ole halvin mahdollinen ateria, mutta on terveellistä ja hyvää ja nopeaa.

Arkena syömme paljon esim kasviskeittoja, jotka ovat tosi edullisia ja minusta myös äärettömän hyviä. Mutta kyllä tykkään laittaa myös muuta, varsinkin viikonloppuna, kun on aikaa. Tuore kala, hyvät juustot, hyvä viini, tuoreet yrtit jne. ei ole ihan halvinta mahdollista. 

Meillä on perheessä myös gluteenitonta ruokavaliota noudattavia, joten sekin on asia, joka nostaa kauppakassin hintaa ihan merkittävästi.

Jos taloudellinen tilanne antaa myöden, niin en näe tarpeellisena tai omalla kohdalla järkevänä tuijottaa vain ruoan hintaa. On muitakin arvoja.

Vierailija
9/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin noi nakit ja eineslihapullat on ihan turhia. Osta muutama kilo jauhelihaa ja tee pakkaseen lihapullia mitä mies voi halutessaan napsia. 

Pähkinät tietty kalliita mutta niistä en tinkisi koska on terveellistä syötävää

Vierailija
10/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en juuri kiinnitä huomiota mitä kaupasta ostan, mutta lapsuudenkodista tarttuneita säästövinkkejä tulee kyllä alitajuntaisesti noudatettua.

- pakastemarjat kuuluu olla itse poimittuja

- hedelmäsoseet ja muut piltit tehdään itse

- nakit ei ole välipala vaan pääruoka, kastikkeena (ei kokonaisena tietenkään) ei myöskään lihapullat

- munakoiso ja tuorepinaatti on ökykasviksia

- kala on toivottavasti pakaseteseitiä, josta tehdään keitto. Tai sunnuntaina uunilohi.

Kauhea vaiva ja mahtaako lasku pienentyä huomattavasti?

Toki siis jos nyt vaikka ap tekee ruoaksi lihapullia ja niiden kylkeen perunamuusia tai bataattisosetta niin noita soseita voi sitten syöttää lapsellekin ja menee samalla vaivalla. Mutta muuten mietin, onko joku hedelmäsosesavotta sen arvoinen.

Vierailija
11/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös edullista mozzarellaa ja kyse on siitäkin, kuinka paljon sitä ruoanlaitossa käyttää. Jos teen ruokaisan salaatin ja yhdelle syöjälle tulee yksi kokonainen mozzarella (90 senttiä), se ei ole tietysti aivan halvinta, mutta ei kalleintakaan.

Jos ruoanlaitossa käyttää fetaa, voi monesti käyttää sen sijasta edullisempaa salaattijuustoa. Eli siis vaikka fetasalaatissa voi olla kiva olla oikeaa fetaa, mutta jos vaikka pastakastikkeeseen tulee fetaa, niin salaattijuustopala (1,25) ajaa asian ihan hyvin.

Vierailija
12/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja vaikeni?

Vierailija
13/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös edullista mozzarellaa ja kyse on siitäkin, kuinka paljon sitä ruoanlaitossa käyttää. Jos teen ruokaisan salaatin ja yhdelle syöjälle tulee yksi kokonainen mozzarella (90 senttiä), se ei ole tietysti aivan halvinta, mutta ei kalleintakaan.

Jos ruoanlaitossa käyttää fetaa, voi monesti käyttää sen sijasta edullisempaa salaattijuustoa. Eli siis vaikka fetasalaatissa voi olla kiva olla oikeaa fetaa, mutta jos vaikka pastakastikkeeseen tulee fetaa, niin salaattijuustopala (1,25) ajaa asian ihan hyvin.

Useinmiten nuo halpisversiot eivät ole sama kuin oikea aito tuote. Halpa mozzarella ei todellakaan ole sama asia kuin aito buffalo mozzarella (jos sitä edes Suomessa jostain saa). Tai joku halpa pirkka parmesan ei todellakaan ole saman makuinen kuin aito pitkään kypsytetty parmesan. Aito feta on ihan eri tavaraa kuin joku salaattijuustopala.

Vierailija
14/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useinmiten nuo halpisversiot eivät ole sama kuin oikea aito tuote. Halpa mozzarella ei todellakaan ole sama asia kuin aito buffalo mozzarella (jos sitä edes Suomessa jostain saa). Tai joku halpa pirkka parmesan ei todellakaan ole saman makuinen kuin aito pitkään kypsytetty parmesan. Aito feta on ihan eri tavaraa kuin joku salaattijuustopala.

Tarvitseeko sen edes olla sama asia? Makuja on monia ja osalla aisti puuttuu täysin.

Itse en maista merkeissä sen suurempaa eroa. Minulle käy xtran mozzarella, rainbow:n tomaattimurska ja oliivitkin voivat olla halvinta mahdollista. Välillä olen testaillut kalliimpien merkkien tuotteita, mutta koska en huomaa maussa eroa niin jaksa maksaa extraa tästä.

Ne jotka haluavat merkeillä ja ruoalla hifistellä niin siitä vain. Toki ruokalasku on myös sen mukainen, mutta valinta se tämäkin on (samoin kuin eettisyys, vegaanius jne). Minulle ruoka on vain ravintoa jotta pysyn hengissä :D

Vierailija
15/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useinmiten nuo halpisversiot eivät ole sama kuin oikea aito tuote. Halpa mozzarella ei todellakaan ole sama asia kuin aito buffalamozzarella (jos sitä edes Suomessa jostain saa). Tai joku halpa pirkka parmesan ei todellakaan ole saman makuinen kuin aito pitkään kypsytetty parmesan. Aito feta on ihan eri tavaraa kuin joku salaattijuustopala.

Ei tietenkään, mutta riippuen ruoasta ne halpikset voivat ajaa asiansa. Sehän se pointti oli:)

Pirkka parhaat parmesan on kylläkin ihan oikeaa parmesania (parmiano reggiano on oikeaa). Parmesanista on tietysti olemassa halpiksia.

Vierailija
16/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisataa viikossa? morjes poistuin ketjusta saman tien.

Vierailija
17/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta listasta nouse kuin muutama huomio.

1. Kalan laatu tosiaan vaikuttaa paljon, kuten joku edellä kirjoitti.

2. Mitä ihmettä ovat nuo miehen välipalat? Miksi hän napostelee jotain nakkeja ja lihapullia? Nämä pois kokonaan.

3. Ainakin tulevana kesänä kannattaa panostaa marjojen keräämiseen itse. Turhaa maksaa siitä, minkä saa ilmaiseksi itse kerätä. Ja marjoissakin on paljon eroa siinä, mitä marjoja ostatte.

Vierailija
18/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko samanlainen lista. Mies ei syö välipalana nakkeja vaan leipää, ja leivänpäälliset valkkaan lihapitoisuuden mukaan (=kalliita). Marjat meillä on enimmäkseen itse kerätty. Töihin kummallakin on eväät.

Meitä on 2+koululainen.

Kauppaan menee kerrallaan 120-150 ja kaupassa tulee käytyä/tilattua 4-5 päivän välein, siis 6 kertaa kuukaudessa. Käytän cittaria, ei halvin vaihtoehto sekään.

Mä kun olen ollut uskossa että meillä menee melko reilusti ja että valintani on kalliimmasta päästä. Ei ne vaipat ja marjat satasta viikossa kuitenkaan tee.

Vierailija
19/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teillä ei mene erityisen paljon rahaa päivittäisostoksiin, niistä osa kun on kumminkin vaippoja, vessapaperia ja mm. hygieniatuotteita. Meillä menee noin 900, ja meitä siis on neljä aikuista (äiti, isä ja kaksi täysikäistä kotona asuvaa opiskelijaa).

Mutta jos haluat säästää, niin leikkaat vähemmäksi pinaatit, munakoisot, luomumunat, pakastemarjat ja pähkinät. Ok, ne ovat hyviä ja terveellisiä, mutta johonkin lisukepinaattiin saa uppoamaan monta euroa ja suomalaiset pakastemustikat maksavat 2-3 euroa pussi - joten jos noita menee useampi pussi viikossa, summa on jo 40-50 euroa kuussa - sen sijaan kannattaisi poimia marjat itse tai ostaa niitä isona eränä syksyllä, JOS on pakastimessa tilaa.

Pähkinät ovat myös kalliita, ja kaloripitoisia.

Eineksien sijasta voisitte kokata iltaruokaa vähän isomman satsin ja pakastaa 1-2 annosta siitä, niin miehesi saisi siitä välipalaa halvemmalla.

Vierailija
20/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesta voisi kysyä minkähintaisen valinnan teette.

Maapähkinä vs. cashewpähkinä?

Ruispalat vs. Aartesaanileipä?

Jne.

Eikä määristäkään ollut tietoa. Paljonko esimerkiksi maitoa menee viikossa? Meneekö teillä hävikkiin mitään?