Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostele ruokani rahan näkökulmasta

Vierailija
22.03.2021 |

Täällä on vaikka mitä ketjuja joissa ihmiset elelee jollain satasella kuukaudessa. Niistä en saa oikein mitään irti, sillä ne tuntuvat olevan niin kaukana omista tottumuksista. Meillä menee (2 aikuista + 1 lapsi) ruokaan, vaippoihin, pesuaineisiin yms. reilu parisataa viikossa, mikä tuntuu tosi paljolta - mutta pienentääkään en osaa. Niinpä ajattelin, että kiinnostaisiko ketään arvostella ostoksia nimenomaan siitä näkökulmasta, miten niistä saisi säästettyä vielä. Ehkä on jotain, mille on itse sokea, mutta josta olisi helppokin säästää? Tässä pääpiirteissään viikon ostokset:

- vihanneksia, mahdollisimman paljon kautta ja edullista (porkkanat, kaalit, sipulit) mutta myös sellaista mitä on kivaa ja "helppoa" syödä (tomaatit, kurkku, paprika, munakoiso, kukkakaali, sienet, tuorepinaatti jne.)
- jonkin verran hedelmiä, esim. greippejä, omenoita, banaania
- paljon kotimaisia pakastemarjoja
- leipää, kaurapuuroa
- paljon luomumunia
- tölkkipapuja
- silloin tällöin paketti tofua
- maitotuotteita (rahka, raejuusto, normijuusto, fetajuusto, mozzarella)
- perunaa, kvinoaa
- naudanjauhelihaa
- miehelle välipaloiksi nakkeja, lihapyöryköitä, kalapullia tms.
- lapselle hedelmäsosetta
- kalaa
- xylitol-pastillit, levy tummaa suklaata
- pähkinöitä
- maitoa, piimää

Näihin siis uppoaa se pikkuisen päälle parisataa / viikko. Syömme mielestäni tosi terveellisesti ja pyrimme valitsemaan monessa kohtaa halvinta (esim. juustot, pavut, hiutaleet jne. kaupan omaa merkkiä). Tuntuu vain ihan päättömältä, että näin pienellä perheellä menee lähemmäs tonni kuukaudessa ruokaan! Olisiko kenelläkään ehdotuksia, miten tästä voisi vähentää ruokalaskua? Tai jos joku haluaa laittaa omat ruokansa kommentoitavaksi, niin sekin olisi tosi mielenkiintoista!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kahdeksan, joista kaksi käyttää vaippoja, kolme teinipoikaa. Kerran laskin, että kauppaan menee tuollaiset 400-500e viikossa. Teen ruokaa paljon itse, leivon leipää, herkut ostetaan kerran viikossa, ei juurikaan ostella eineksiä. Pizzaa tms. haetaan pari kertaa kuussa mutta sitä ei ole laskettu tuohon. Syödään aika paljon juuri vihanneksia, kasviksia, hedelmiä (toki myös ilmaisia marjoja metsästä ja pihasta). Munat tulevat omasta kanalasta ja poronlihaa on omasta takaa. Kaupasta en osta punaista lihaa mutta broileria ja kalaa kyllä.

Halvemmallakin eläisi ehkä, mutta ei siihen juuri nyt ole tarvetta. Emme ostele kuitenkaan hirveästi ns. ylimääräistä ja olen tarkkana ettei tule ruokahävikkiä. Mielestäni teillä ei mene hirveästi rahaa.

Vierailija
22/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en juuri kiinnitä huomiota mitä kaupasta ostan, mutta lapsuudenkodista tarttuneita säästövinkkejä tulee kyllä alitajuntaisesti noudatettua.

- mozzarellat ja muut erikoisjuustot on kalliita

- pakastemarjat kuuluu olla itse poimittuja

- hedelmäsoseet ja muut piltit tehdään itse

- nakit ei ole välipala vaan pääruoka, kastikkeena (ei kokonaisena tietenkään) ei myöskään lihapullat

- munakoiso ja tuorepinaatti on ökykasviksia

- kala on toivottavasti pakaseteseitiä, josta tehdään keitto. Tai sunnuntaina uunilohi.

Komppaan. Olen opiskelija ja pienellä budjetilla mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa varsin järkevältä, mutta muutama kommentti:

- ei tuorepinaattia talvella, kun pakastepinaatti on tuoreempaa ja edullisempaa

- älä osta luomumunia, koska luomu ei ole kanoille paras vaihtoehto. Sen sijaan valitse ulkomunat, joissa hintakin on hieman alhaisempi.

- kvinoa on vähän älytön trendituote, aika turhaa rahanmenoa

- jos aikaa on enemmän tuhlattavaksi kuin rahaa kannattaa miettiä että ainakin lihapullat jne tekisi itse valmiiksi pakkaseen

- jos pakastemarjoja menee paljon kannattanee harkita kesällä sitä, että kerää ja pakastaa ainakin osan itse. Samoin kannattaa tehdä esim omenasoseen kanssa, runsasomenaisina vuosina ainakin kun omenoita on jaossa jopa ilmaiseksi.

- toivottavasti ostatte pavut kuivana ja liotatte itse - tähän ei paljoa aikaa tai vaivaa mene. jos papuja ja linssejä kuluu paljon kannattaa harkita niiden ostamista jostain etnisestä kaupasta, ovat siellä usein kohtuullisemman hintaisia.

No ei pakastepinaatti koskaan ole TUOREEMPAA, se on myös ihan mössöä sulatettuna. Täysin eri tuote itse asiassa. Kelpoa pinaattikeittoon ja -lättyihin, mutta ei siitä tehdä mitään lisäkepinaattia. 

- Luomumunat ovat kanojen kannalta ehdottomasti paras vaihtoehto. Suomessa ei mitään ulkokanaloita ole talvella ja lattiakanaloissa kanat ovat todella ahtaasti. Luomukanalassa on tilan itsensä tuottamaa lähirehua ja kanoilla tilaa ruopsuttaa.

- kvinoa on tosiaan vähän kallista, tilanne mieluummin vaikkapa täysjyväohraa. 

- Marjojen jne. hommaaminen itsepoimien on tietysti taloudellista jne., mutta jos niitä kuluu paljon, lapsen vahtimisen ohella ei äiti alkusyksystä muuta ehtisikään - ja voi olla, että sitä arkkupakastinta ei ole, minne vuoden marjat saisi pakastettua.

Pavut yms. tosiaan kannattaa ostaa kilotavarana vaikkapa etnisistä liikkeistä.

Vierailija
24/33 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä mrnee 800 ja siitäkin vaipat vie paljon. Eli ei mene paljoa rahaa.

Kiitos "synninpäästöstä" :D Viikkotasolla vaihtelu on n. 200-240e, eli kuukaudessa mennään kyllä lähemmäs tonnia tai ainakin n. 900 euroon. Mutta siinä olet oikeassa, että vaippoihin menee aivan järkyttävän paljon. Mutta... ehkä se pitää vain tässä elämänvaiheessa hyväksyäkin, että ei resurssit riitä siihen että säästäisi ruoasta ihan loputtomasti, ja että on myös kiva syödä todella monipuolisesti. - ap

"Resurssit"? Ei jeesus, kuka sinut on tuudittanut siihen että tuollainen kerskakulutus on normaalia ja jonkun pitäisi vielä tuntea myötätuntoa päälle??

Vierailija
25/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon hyvistä kommenteista! Näistä sai jo paljon ajateltavaa ja ideoita, mistä voisi viilata vielä. Miehen syömiset tosiaan on hieman ongelmallisia. Hän on isokokoinen ja urheilee paljon, minkä lisäksi ollaan molemmat keliaakikkoja, joten leivät yms. välipaloina ei tule oikein kuuloon. (Tai no tulisi mutta ne ne vasta kalliita onkin) Yritetään syödä muita proteiinipitoisia välipaloja (esim. rahka, raejuusto) ja tietysti pääruokaa riittävästi... mutta tuota pitäisi vielä miettiä, että pitääkö sitä pääruokaa vaan alkaa tehdä niin paljon että sitä voi syödä myös välipaloina, että onko se vaivan arvoista ja säästääkö siinä todella. Samoin nuo marjat, pinaatit yms. pitää ihan katsoa paljon niihin menee ja vähentää / korvata jollain halvemmalla. Ja tuo tölkkipavuista luopuminen on todella hyvä muistutus! Jotenkin uskottelen itselleni että hintaero ei olisi kovin suuri, mutta syödään papuja sen verran, että kyllä siitäkin jo kertyy.

Ollaan tultu onneksi aika hyviksi nyt korona-aikaan hävikin minimoimisessa. Olen yrittänyt ihan laskea, paljon tuoretavaraa pitää varata per naama ja tilaan sen mukaan - se on kätevää, koska samalla tulee varmistettua että vihanneksia tulee tarpeeksi. Mieheni on onneksi hävikkinatsi ja pitää huolen, että tavaraa ei mene roskikseen kuin aivan todella vahinkotilanteessa.

Jotenkin helpottavaa kuulla myös että ei meidän ruoat ainakaan muutaman mielestä ole nyt niiiin kauhean kalliita. Ihan loputtomasti ei voi säästää ainakaan tekemättä isoja tapamuutoksia - no niitä voisi kyllä tehdä, esim. korvata lihaa vielä enemmän pavuilla.

- ap

Vierailija
26/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos "synninpäästöstä" :D Viikkotasolla vaihtelu on n. 200-240e, eli kuukaudessa mennään kyllä lähemmäs tonnia tai ainakin n. 900 euroon. Mutta siinä olet oikeassa, että vaippoihin menee aivan järkyttävän paljon. Mutta... ehkä se pitää vain tässä elämänvaiheessa hyväksyäkin, että ei resurssit riitä siihen että säästäisi ruoasta ihan loputtomasti, ja että on myös kiva syödä todella monipuolisesti. - ap

"Resurssit"? Ei jeesus, kuka sinut on tuudittanut siihen että tuollainen kerskakulutus on normaalia ja jonkun pitäisi vielä tuntea myötätuntoa päälle??

Niin, aika on resurssi, energia on resurssi, raha on resurssi... Mitä sitten? Mulla ainakaan ei pienen lapsen vanhempana ole mitään noista rajattomasti, joten pitää vähän miettiä miten elää. Ei ole kukaan tuudittanut vaan päin vastoin tulen hyvin vähävaraisesta perheestä jossa syötiin vellejä, puuroja, ihan halvinta ruokaa. Siksi haluan itse antaa lapselleni parempaa, mutta olisi se myös kiva saada ruokalaskua pienemmäksi. Mielestäni nuo rahasummat monipuoliseen ruokaan ei vielä täytä kerskakulutuksen merkkejä. En myötätuntoa pyytänytkään vaan vinkkejä. Kerro sinä toki, paljon sulla menee ruokaan rahaa ja millaisia ruokia syöt, se on aina mielenkiintoista ja avartavaa! - ap

Vierailija
27/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vihanneksia, mahdollisimman paljon kautta ja edullista (porkkanat, kaalit, sipulit) mutta myös sellaista mitä on kivaa ja "helppoa" syödä (tomaatit, kurkku, paprika, munakoiso, kukkakaali, sienet, tuorepinaatti jne.)

Jos haluaa syödä talvella noita kalliimpia kuten tomaattia, kurkkua yms, niin ne pitää ostaa vain tarjouksesta. Kukkakaali ja paprika ovat talvella edullisempia pakasteena ostettuna. tuorepinaatti taas on kilohinnaltaan huima. Halvemmaksi tulisi, jos pystyisitte itse kasvattamaan esim. lehtikaalia. pakastettuna se on "tuoreemman oloista" kuin pakastettu pinaatti. Vielä halvemmaksi tulee, jos keräät nokkosia ja pakastat ne. toki tuote on eri, mutta nokkosessa on parempi ravintotiheys kuin pinaatissa.

Talvella kannattaa tyytyä aika pitkälti niihin porkkanoihin, muihin juureksiin, kaaleihin ja sipuleihin

- jonkin verran hedelmiä, esim. greippejä, omenoita, banaania

Hedelmissä pysyy budjetissa, kun seuraa tarjouksia ja satokautta. Voit esim. päättää, että ostat vain alle 1,5€/kilo maksavia hedelmiä. Itse olen tehnyt sen päätöksen, että banaaneista ostan aina reilua kauppaa.  maksakoot vaikka hieman enemmän. Syön sitten yhden banaanin vähemmän.

- paljon kotimaisia pakastemarjoja

Nämä maksavat. Jos saisi edes osan itse kerätyksi, niin säästö voisi olla melkoinen. Kotimaisissa marjoissa on kuitenkin niin paljon hyvää, että itse olen sallinut, että 1/4 koko ruokabudjetista menee marjoihin.

- leipää, kaurapuuroa

Nämä ovat kalliita, kun pitää ostaa gluteenitonta. Itse leipää tekemällä saa hieman edullisemmin.

- paljon luomumunia

Tiedät itsekin, että luomumunat maksavat ainakin triplasti tavallisiin kananmuniin nähden.

- tölkkipapuja

Ovat kyllä käteviä, mutta voisit keitellä itse ison satsin ja pakastaa annoksina pakastepusseissa.

- silloin tällöin paketti tofua

Osta kun on tarjouksessa.

- maitotuotteita (rahka, raejuusto, normijuusto, fetajuusto, mozzarella)

Pidä huolta siitä, että pidät fetajuustoa ja mozzarellaa herkkuina eikä arkipäivän sapuskoina.

- perunaa, kvinoaa

Näissäkin kannattaa seurata tarjouksia. Juuri oli äsken Citymarketissa 5kg pussi perunaa euron. Vaikka säästö ei sinänsä ole suuri, mutta jos voi säilyttää parikin tuollaista säkkiä, niin helposti säästää  10-20 euroa.

Kvinoaa maksaa, mutta keliaakikolle se on hyvä ja terveellinen vaihtoehto.

- naudanjauhelihaa

Osta vain tarjouksesta ja pakasta.

- miehelle välipaloiksi nakkeja, lihapyöryköitä, kalapullia tms.

Vaihtoehto voisi olla esim. itse tehdyt kikhernepyörykät tai falafelit tai itse tehdyt tomaattisilakat.

- lapselle hedelmäsosetta

Voi tulla edulisemmaksi tarjoushedelmistä

- kalaa

osta tarjouksesta ja pakasta

Hinta riippuu myös paljon siitä, että mitä kalaa ostat.

- xylitol-pastillit, levy tummaa suklaata

Muista taas se tarjous.

- pähkinöitä

Itse ostan Lidlistä tarjousten mukaan.

- maitoa, piimää

Ostathan paikkakuntasi edullisimmasta paikasta?

Hiutaleita, tölkkipapuja, kvinoaa, erilaisia gluteenittomia jauhoja, lasten hedelmäsoseita yms. olen ostanut välillä edulliseen hintaan Matsmartista ja Fiksuruoasta. Papuja ja linssejä ostan etnokaupoista. Gluteenittoman leivän teen pääsääntöisesti itse.

Vierailija
28/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aika on resurssi, energia on resurssi, raha on resurssi... Mitä sitten? Mulla ainakaan ei pienen lapsen vanhempana ole mitään noista rajattomasti, joten pitää vähän miettiä miten elää. Ei ole kukaan tuudittanut vaan päin vastoin tulen hyvin vähävaraisesta perheestä jossa syötiin vellejä, puuroja, ihan halvinta ruokaa. Siksi haluan itse antaa lapselleni parempaa, mutta olisi se myös kiva saada ruokalaskua pienemmäksi. Mielestäni nuo rahasummat monipuoliseen ruokaan ei vielä täytä kerskakulutuksen merkkejä. En myötätuntoa pyytänytkään vaan vinkkejä. Kerro sinä toki, paljon sulla menee ruokaan rahaa ja millaisia ruokia syöt, se on aina mielenkiintoista ja avartavaa! - ap

Tämähän on se kysymys, jota monen täytyy miettiä. Mitä resursseja haluaa käyttää mihinkin? Jos on pienet lapset, niin haluaako viettää lasten kanssa aikaa kokaten? Vai haluaako mieluummin viettää aikaa ulkoillen lapsen kanssa. Kaikki lapset kun eivät pidä siitä kokkailusta ja joidenkin kanssa siitä ei tule yksinkertaisesti mitään.

Sama asia se on niiden kalliimpien ruokatavaroiden kanssa kuten sen tuorepinaatin ja mozzarellan. Tuottavatko ne niin paljon hyvää mieltä ja iloa, että haluan laittaa niihin jonkin verran rahallisisa resursseja? Ainoastaan jokainen itse voi vastata tuohon. Joku muu taas haluaa esim. ostaa isomman asunnon, uudet kengät, kallimman harrastuksen, ja siksi säästää ruoasta enemmän.

Vierailija
29/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee paljon rahaa teillä ja täysin turhaan. Ostoslistasta päätellen kaikenlaiset hiivat jylläävät teillä elimistössä. 

Turhia: maitotuotteet, leipätuotteet, suurin osa hedelmistä. 

Vierailija
30/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun aika menee pienen lapsen kanssa? Terveisin neljän lapsen työssä käyvä äiti.

Vierailija
31/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän etteivät kaikki siihen pysty mutta meillä ostetaan (4 hlö) vain tuorelihatuotteita , kalaa, kananmunia ja kasviksia ruokakaupasta sekä pakastemarjoja/tuoreita ja hedelmistä vain sitrushedelmiä. Sekä pähkinöitä suurina määrinä jolloin ne tulee halvemmiksi. Tehdään itse mantelimaito ja jauhot jos tarvitaan. kahvia ja teetä . Kaksi kertaa vuodessa ostetaan kuivatuotteet mantelit, kvinoa ja chiansiemenet, kahvi sekä tee. En millään saa pistettyä 800 kuukaudessa ruokaan kun lasken vuositasolla. Satasen per nuppi menee meillä eli 400.  Mies syö vaan silloin kun on ruoka-aika ja on sentään melkoisen pitkä ja lihaksikas. Ylimääräistä plösää meillä ei ole kellään. Yleensä jos ruoka-aikojen välissä tekee mieli jotakin niin keitetään teetä ja joku porkkana, pähkinää tms. 

vihreistä syödään niitä halvimpia salaattia ja kaalia. Mausteet tietty kans, meinasi unohtua. 

Vierailija
32/33 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän etteivät kaikki siihen pysty mutta meillä ostetaan (4 hlö) vain tuorelihatuotteita , kalaa, kananmunia ja kasviksia ruokakaupasta sekä pakastemarjoja/tuoreita ja hedelmistä vain sitrushedelmiä. Sekä pähkinöitä suurina määrinä jolloin ne tulee halvemmiksi. Tehdään itse mantelimaito ja jauhot jos tarvitaan. kahvia ja teetä . Kaksi kertaa vuodessa ostetaan kuivatuotteet mantelit, kvinoa ja chiansiemenet, kahvi sekä tee. En millään saa pistettyä 800 kuukaudessa ruokaan kun lasken vuositasolla. Satasen per nuppi menee meillä eli 400.  Mies syö vaan silloin kun on ruoka-aika ja on sentään melkoisen pitkä ja lihaksikas. Ylimääräistä plösää meillä ei ole kellään. Yleensä jos ruoka-aikojen välissä tekee mieli jotakin niin keitetään teetä ja joku porkkana, pähkinää tms. 

vihreistä syödään niitä halvimpia salaattia ja kaalia. Mausteet tietty kans, meinasi unohtua. 

Oho, tuo on musta jo ihailtava suoritus! Olisi tosi mielenkiintoista kuulla tarkemmin, miten on mahdollista saada satasella per nuppi kaikki. Vaikka me ostettaisiin pähkinät yms. jostain bulkissa, en usko, että saataisiin silti kuluja noin alas. Mistä saa isoissa säkeissä edullisesti noita sun mainitsemia kuivatuotteita? Ainakaan meidän perus- Prismoissa, cittareissa yms. ei ole kuin pieniä/pienehköjä pakkauksia kalliilla. Matsmartia ja fiksuruokaa yritän muistaa välillä katsoa, mutta ei sielläkään ole juuri noita koskaan kun tsekkaan. - ap

Vierailija
33/33 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos todella paljon hyvistä kommenteista! Näistä sai jo paljon ajateltavaa ja ideoita, mistä voisi viilata vielä. Miehen syömiset tosiaan on hieman ongelmallisia. Hän on isokokoinen ja urheilee paljon, minkä lisäksi ollaan molemmat keliaakikkoja, joten leivät yms. välipaloina ei tule oikein kuuloon. (Tai no tulisi mutta ne ne vasta kalliita onkin) Yritetään syödä muita proteiinipitoisia välipaloja (esim. rahka, raejuusto) ja tietysti pääruokaa riittävästi... mutta tuota pitäisi vielä miettiä, että pitääkö sitä pääruokaa vaan alkaa tehdä niin paljon että sitä voi syödä myös välipaloina, että onko se vaivan arvoista ja säästääkö siinä todella. Samoin nuo marjat, pinaatit yms. pitää ihan katsoa paljon niihin menee ja vähentää / korvata jollain halvemmalla. Ja tuo tölkkipavuista luopuminen on todella hyvä muistutus! Jotenkin uskottelen itselleni että hintaero ei olisi kovin suuri, mutta syödään papuja sen verran, että kyllä siitäkin jo kertyy.

Ollaan tultu onneksi aika hyviksi nyt korona-aikaan hävikin minimoimisessa. Olen yrittänyt ihan laskea, paljon tuoretavaraa pitää varata per naama ja tilaan sen mukaan - se on kätevää, koska samalla tulee varmistettua että vihanneksia tulee tarpeeksi. Mieheni on onneksi hävikkinatsi ja pitää huolen, että tavaraa ei mene roskikseen kuin aivan todella vahinkotilanteessa.

Jotenkin helpottavaa kuulla myös että ei meidän ruoat ainakaan muutaman mielestä ole nyt niiiin kauhean kalliita. Ihan loputtomasti ei voi säästää ainakaan tekemättä isoja tapamuutoksia - no niitä voisi kyllä tehdä, esim. korvata lihaa vielä enemmän pavuilla.

- ap

Sinähän kirjoitat aloituksessa että ostatte leipää ja kaurapuuroa (hiutaleita)! Jossain kohtaa puhut nyt skeidaa.

Ja mikä urheilija vetää välipalaksi nakkeja ja eineslihapullia?

Luulen vaan, että syötte ruokaa tosi paljon ja siihen menee rahaa, kun joutuu ostamaan lähes tuplasatseja "normaaliin" verrattuna. Lisäksi luulen että et kehtaa listata karkkeja ja jäätelöitä sekä muita herkkuja tähän litaniaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan