Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksua harrastavat. Voitteko antaa vinkkejä aloittelijalle?

Vierailija
21.03.2021 |

Haluan aloittaa juoksuharrastuksen. Olen siinä asiassa täysin raakile, eli nollasta lähdetään. Huono kunto, lievä ylipaino, huonot elämäntavat, mut nyt on motivaatio kohdillaan. Aloitan myös laittamalla pikkuhiljaa muitakin osa-alueita kuntoon elämässäni kuten ruoka terveellisemmäksi, alkoa paaaaljon vähemmän ym.
Olen jo 46v eli en odota pääseväni maratonkuntoon, mut jos tavoitteeksi 5km juoksu. Kannattaako aloittaa lyhyillä intervalliharjoituksilla vai pelkällä reippaalla kävelyllä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa juoksemalla pieniä pätkiä, esim. 50 metriä juoksua-50 metriä kävelyä-50 metriä juoksua ja niin edelleen. Sitten vähitellen juoksumatkaa pidentäen. Alussa kannattaa muistaa myös pitää reilusti välipäiviä, jalat kipeytyvät aluksi helposti. Myös venyttelyä kannattaa harrastaa.

Jos juoksukoulua tms. ei ole saatavilla, kannattaa katsoa youtubesta tekniikkavideoita juoksuun liittyen. Hyvä tekniikka kuormittaa lihaksia ja niveliä vähemmän ja ehkäisee rasitusvammoja.

Kaikista tärkeintä olisi kuitenkin, että juokseminen tuottaisi hyvää mieltä. Nauti siis liikunnasta ja ajan myötä kevenevistä askelista!

Vierailija
2/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, että sinulla on hyvät lenkkikengät, että niissä on hyvät pohjat, jotka vaimentavat. Muuten voi tulla jalkakipuja ja vammoja. Esim. Asics-merkin lenkkarit on mielestäni parhaimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Porin juoksukoulu, siinä selkeä ja hyvä ohjelma ihan aloittelijalle. Pääset sillä juoksemaan 10 km kesäkuussa,kun nyt aloitat.

Vierailija
4/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että reipas kävelykin on oikein hyvä, ja juosta ei varsinkaan aluksi kannata läheskään joka päivä jolloin kävelylenkki on loistava vaihtoehto! Kävellessä syke ja vauhti ovat rauhallisempia kuin juostessa, näitäkin kannattaa ja saa vaihdella.

T. Aloituksen uudelleen lukenut vastaaja 1

Vierailija
5/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Porin juoksukoulu

Juuri mietin saunassa itsekin että täytyykin hankkia kesäksi kunnon juoksulenkkarit ja lähteä kokeilemaan tota.

Vierailija
6/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulua tulin minäkin suosittelemaan.

Vierailija
7/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikkavinkkinä riittää alkuun, että keskityt osumaan päkiällä maahan ennen kantaa, ja liikutat käsiä reilusti. Yksi aloittelijoiden moka on että kädet pidetään paikalleen jähmettyneenä kyynärpäästä koukussa (ei näin!) ja lisäksi kroppaa kierretään kaaressa oikealta vasemmalle askelten mukana (ei näin!).

Pikkujuttuja,mutta ehkäisevät ongelmia alusta asti. Tsemppiä kivaan harrastukseen.

Vierailija
8/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämmittelemään hien pintaan ennen juoksua.

t. lonkkavamma jonka paraneminen vei 2 vuotta kun kylmiltäni lähdin juoksemaan

Vierailija
9/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joskus aloitin tekemällä aina saman lenkin noin 40 min.. Kävelin ja juoksin.. Varsinkin aluksi kävelin matkasta 90%

Koska kunto oli niin huono.. Sitten viikkoja kului ja huomasin jo juoksevani 50 % matkasta. Tosiaan juoksin ja kävelin eli intervalli treenillä aloitin.. Edelleen täysin samaa lenkkiä. 2-3 kk jälkeen huomasin jo melkein juoksevani koko matkan... Joten lisäsin matkaa niin että reitillä oli pituutta niin että se kesti sen noin 40 min juosten...

Itsellä tuli ainakin selkä kipeeksi.. Eturepun ansiosta. Tietysti myös lihakset..

Siksi käytin samaa lenkkiä, koska siinä huomaa hyvin edistymisen ja se edistymisen huomaaminen motivoi.. Kun se alkuperäinen lenkki menee täysin juosten niin lenkkeily muuttuu jopa hauskaksi..

Itse samassa lähtötilanteessa kuin aloittaja nyt.. Nyt olen kuukauden päivät kävellyt noin 10 000 askelta päivässä.. Tietysti lepopäivät välissä. Tänään otin lopussa muutamaan eri otteeseen juoksua mukaan.. Hyvin jaksoi mutta etureppu siinä pikkasen hankas vastaan.. Kuukauden kun jaksat liikkua edes kävellen niin alkaa lenkille vaikka kävelylle tehdä mieli... Itsellä sama lenkki vaihtelevalla maastolla.. Kävelyn alusta olen lenkin pituutta jo kasvattanut.

Olin tossa viime syksynä 6 viikkoa hengityskoneessa ja letkuruokinta laihdutti. Mutta fyysinen kuntohan siinä meni täysin...

Vierailija
10/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olisko vielä antaa vähän kuin porkkanaksi, että putoaako paino mahdollisesti tai muokkaako juoksu kroppaa? Olen 170cm ja massa lähinnä keskivartalossa.

Ap

Vierailija
11/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Olisko vielä antaa vähän kuin porkkanaksi, että putoaako paino mahdollisesti tai muokkaako juoksu kroppaa? Olen 170cm ja massa lähinnä keskivartalossa.

Ap

Ruokavalio vaikuttaa eniten laihtumiseen. Jos rukkaat ruokavalion kuntoon ja pääset jossain vaiheessa juoksemaan +10km matkoja niin kyllähän siinä solakoituu.

Vierailija
12/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse treenaan pelkästään juoksumatolla ja se on ollut mulle paras. Olen laiska kuntoilija, eli tarkoittaa sitä että kynnys kuntoiluun on saatava mahdollisimman matalaksi, eli mulla se tyssäs aina siihen lähtemiseen. Loppu tekosyyt kun juoksumatto vieressä ja aina hyvä sää. Otin tavoitteeksi myös tuon 5km, mut tein sen niin että haastoin itseäni tekemään matkan aina pikkasen nopeammin. Sitten vaan yks päivä juoksin sen koko matkan ja hitsi mikä fiilis. Nyt kymppi kiikarissa 💪

Vierailija
13/13 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrät englantia suht ok tai edes välttävästi, suosittelen vahvasti lataamaan puhelimeen appin jossa on ääniohjattu valmennus alusta loppuun. Ihan nollasta sinne 5 km:n tavoitteeseen. Näitä on englanniksi tarjolla vaikka kuinka monta, esim ”Daily Burn: Juoksu”, ”Aaptiv” tai ”Nike Run Club” (tämä viimeinen ei ehkä ihan aloittelijoille). Jos motivoi juosta zombeja pakoon, lataa ”Zombies, run!” Joka tapauksessa kannattaa ottaa 5K-ohjelma alkuun, sillä ne alkavat ihan perusasioista ja alussa sisältävät osittain kävelyä, osittain juoksua. Ei koskaan lähdetä kylmiltään juoksemaan. Valmentaja kertoo koko ajan mitä tulee tehdä missäkin vaiheessa. Tulee myös ohjeita juoksuasentoon. Aloitin juoksun nollasta apin avulla viime keväänä ja ei tullut yhtään rasitusvammaa, penikkatautia, mitään. Nuorena kun juoksin omin päin oli aina joku paikka rikki. Ei kiitos sellaista enää.

Itsellä Niken appi on käytössä edelleen nyt kun treenaan pidempiä matkoja. Se on täysin ilmainen. Kiva juosta kun valmentaja kannustaa korvanapissa että Well done, awesome, just 400 metres left, you can do it!! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän