Miten saada aloitettua pääsykokeisiin lukemisen?
Ja keskittymään myös siihen? Neuvoja. Ei tule mitään tästä
Kommentit (40)
Itsekurilla, tai ulkopuolisella kurituksella jos pelkkä itsekuri ei riitä.
Jos täällä joudut kyselemään, niin ei hyvältä näytä.
Jos ei uskalla mennä omalle epämukavuusalueelle niin yleensä silloin odottaa elämä syrjäytyneenä. Kaikki menestyminen kun edellyttää sitä epämukavuuden sietämistä.
Tomaattitekniikka toimii mulla parhaiten.
Tutkimusten mukaan jo kännykän kanssa samassa huoneessa oleminen heikentää keskittymistä, koska puhelin ja sen tarjoamat mahdollisuudet on koko ajan mielessä. Vie puhelin toiseen huoneeseen.
YouTubessa on valtavasti rauhallista musiikkia ja muunlaisia äänivideoita opiskelun taustatueksi. Kokeile hyödyttäisikö sinua joku sellainen.
Tee jonkinlainen lukusuunnitelma, jossa pystyt pysymään, ja pysy siinä. Lukusuunnitelma pissii aina, joten laske siihen noin 20 % väljyyttä.
Kun teet pääsykoelukemisen kerralla hyvin, sitä ei tarvitse koskaan enää toistaa.
Tomaattitekniikassa on 25-45 minuutin aikajakso, joka tehdään tiukasti töitä, ja sitä seuraa 5 min tauko. Jaksaa keskittyä, kun tauko tulee varmasti.
Oletko ylipäätään kiinnostunut alasta jolle haet? Jos jotain haluaa 100% tosissaan niin sen eteen tekee töitä vaikka niska limassa. Ja muista ettei se lukeminen lopu pääsykokeisiin, se on vasta alkua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei uskalla mennä omalle epämukavuusalueelle niin yleensä silloin odottaa elämä syrjäytyneenä. Kaikki menestyminen kun edellyttää sitä epämukavuuden sietämistä.
Jaa, minä olen syrjäytynyt vaikka pääsin kahdellekin yliopistoalalle ensi hakemalla. Ja kahdelle amk-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Tomaattitekniikassa on 25-45 minuutin aikajakso, joka tehdään tiukasti töitä, ja sitä seuraa 5 min tauko. Jaksaa keskittyä, kun tauko tulee varmasti.
Miten tämä liittyy tomaattiin?
Aloita tekemällä tarkka suunnitelma. Sitten vaan toteutat suunnitelman 🤔
Mikä ala? Jos jossain on nähtävillä jotain aikaisempien vuosien koekysymyksiä? Siitä voisi saada kunnon alkushokin sille, ettei tiedä asioista mitään...
Kirja käteen ja lukemaan. Ei monille aloille pänttäämättä pääse, ellei sitten ole erityisen hyvä yo-todistus.
Itelläni toimii sellainen että otan kirjan esille ja aloitan :D parhaiten keskityn sängylläni, tärkeintä on hyvä ja mukava asento. Saatan lukea vaikka koko päivän ja monta päivää putkeen. Joskus taas menee muutama päivä että en lue ollenkaan. Toi on tapa mikä minulla toimii, ihan esimerkki vaan että kaikilla toimii se oma tyyli.
Moni vaikka nukahtaisi sänkyyn, itse en pysty taas istumaan pöydän ääressä kun tylsistyn ja tuskastun siinä.
Ja itselläni ei toimi koulumainen aikataulutus, häiriintyisin niistä tauoista.
Minulla on todettu Add joten se voi vaikuttaa tyyliini opiskella.
Itsellä toimii parhaiten kun avaan av:n, yliksen ja youtuben taustalle.
Vie kaikki digilaitteet kellarivarastoon (vaatepussissa vaatteisiin käärittynä niin ei varasteta).
Silleen, että ottaa kirjan käteen ja alkaa lukea. Jos et pysty lukemaan pääsykoekirjaa, et todellakaan sovi alalle. Mene sitten vaikka perunoita kuorimaan. Ihan perus itsesääntelystä on kyse.
Vähän päivässä on paljon viikossa. Aseta ensimmäiset lukutavoitteet pieniksi. Vaikka 20 minuuttia ekana päivänä. Laita kello soimaan. Seuraavana päivänä 2 x 20 minuuttia jne. Kun pääset vauhtiin, niin lukeminen sujuu kuin itsestään.
Saatko kiinni mitkä ajatukset tai tunteet vaikeuttavat aloittamista? Onko se rimakauhua? Tai tunnetta että mikään lukemisen määrä ei kuitenkaan riittäisi? Itse pääsin kahdelle vaativalle alalle lukemalla "vain" 6h päivässä ja senkin siis jakaen 3+3h kahdelle eri aineelle. Määrä on toki tärkeää, mutta tosi harva ihminen pystyy keskittyneesti ja laadukkaasti omaksumaan uutta yli 5-7h päivässä. Eli älä ajattele että pitää lukea tietty tuntimäärä, ajattele vaan että se materiaali pitää saada haltuun. Kokeile esim sellaista että otat yhden päivän tavoitteeksi tutustua koko kirjaan pintapuolisesti ennen kuin syvennyt tarkemmin alalukuihin. Sitten otat tavoitteeksi syventyä yhteen lukuun per päivä.
Täällä mainittu tomaattitekniikka on tosiaan hyvä ja on auttanut itseäni myös esim saamaan väitöskirjan valmiiksi. Klassista musiikkia vielä taustalle. Ks. Mytomatoes.com.
En halua olla lannistava mutta muista että yliopisto-opinnot vaativat paljon itsekuria ja sitä että saa aloitettua lukemisen. Toki prokrastinointia on monilla, myös yliopistossa, mutta jos tuntuu ihan mahdottomalta keskittyä pääsykokeisiin lukemiseen, kannattaa kuitenkin myös miettiä, onko yliopisto oikea paikka sulle.
Ai jos on ADHD ei voi päästä yliopistoon? Kun sanottiin mieti onko se oikea paikka. Ja sama muille keillä oppimis ja keskittymisvaikeuksia vai?
Aloita lukeminen pääsykoekirjaa silmäillen. Eli lue kevyesti kirja läpi (kirjahan tulee luettu läpi vielä monta kertaa), voit lukea minkä luvun tahansa, missä järjestyksessä tahansa. Yleensä auttaa se että aloittaa itselleen mielenkiitoisista käsitteistä. Esim minulla markkinoinnin teoria ei niinkään kiinnostanut, vaan sen psykologinen puoli, niinpä aikoinaan aloitin lukemalla psykologiaan liittyvän luvun ensimmäisenä jne. Tsemppiä!
Onko materiaalissa jotain sinulle helpoimpia juttuja, mistä aloittaa niin pääsisit vauhtiin?