Onko tarvittaessa työhön kutsuttavalla työntekijällä oikeus työterveyshuoltoon?
Kommentit (15)
Työterveyshuolto kuuluu kaikille työssä käyville työntekijöille työsuhteen laadusta ja kestosta riippumatta.
Tosin se vähimmisvaatimus sisällöstä ei ole kovin kattava.
Riippuu sopparista, meillä (kuntasektori) vaatii muistaakseni vähintään 3 vai olikohan 6kk työsuhteen.
Riippuu sopparista ja alasta. Kannattaa kysyä omalta esimieheltä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten riipu, kun laki määrää työterveydenhuollon kaikille.
Huom. ei välttämättä sairaanhoitoa.
Ei ole lyhyissä työsuhteissa (En muista oliko 3 kk vai 4 kk rajana.) meilläkään työterveyshuoltoa eli kyllä se riippuu työpaikasta. Työhöntulotarkastus on 6 kk:n kausityöntekijöilläkin vasta toisena vuotena (jos sama tulee).
"Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat työhön liittyvät terveystarkastukset, työpaikkaselvitys, työkyvyn tukeminen ja sairauksien tai oireiden selvittely, joilla on yhteyttä työhön." https://www.tyosuojelu.fi/tyoterveys-ja-tapaturmat/tyoterveyshuolto
näin ikkään kirjoitti:
Ei ole lyhyissä työsuhteissa (En muista oliko 3 kk vai 4 kk rajana.) meilläkään työterveyshuoltoa eli kyllä se riippuu työpaikasta. Työhöntulotarkastus on 6 kk:n kausityöntekijöilläkin vasta toisena vuotena (jos sama tulee).
"Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat työhön liittyvät terveystarkastukset, työpaikkaselvitys, työkyvyn tukeminen ja sairauksien tai oireiden selvittely, joilla on yhteyttä työhön." https://www.tyosuojelu.fi/tyoterveys-ja-tapaturmat/tyoterveyshuolto
No lue nyt itse tuo linkkaamasi laki. Missä sanotaan, että ei koske lyhyitä työsuhteita? Niin. Ei missään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kunnasta.
Laki on pakottavaa, eikä siitä pysty luistamaan yhdessäkään kunnassa. Se taas on eri juttu, jos työntekijä ei tunne oikeuksiaan ja jossain kunnassa on tavallista enemmän tietämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten riipu, kun laki määrää työterveydenhuollon kaikille.
Huom. ei välttämättä sairaanhoitoa.
Ja tätäkin joku alapeukuttaa. Mikähän siinä onkin, että av ja laki on kuin öljy ja vesi.
Vierailija kirjoitti:
No lue nyt itse tuo linkkaamasi laki. Missä sanotaan, että ei koske lyhyitä työsuhteita? Niin. Ei missään.
Mutta ei siinä myöskään sanota, että kuumeen tai mahataudin takia voi mennä työterveydestä hakemaan saikkulapun. Saikun hakeminen on yleensä se syy, jota varten lyhytaikaisissa työsuhteissa työterveyden palveluja halutaan ja kumpikaan yllämainituista ei ole työhön liittyvä syy. Vai minkä vuoksi aloittaja haluaa tai yleensä kukaan työterveyden palveluja lyhyessä työsuhteessa?
Riippuu sopimuksesta, mutta mulla on laaja terveysturva työnantajan kautta. Saa mennä mihin vaan yksityiseen sairaalaan jos tulee jotain vakavaa, työterveys Terveystalossa, chat-palvelut, erikoislääkärin palvelut yms yms. Ja oon ihan vaan nollatuntisopimuksella tarvittaessa töihin kutsuttava, työtunteja ehkä 10-15 viikossa. Mutta riippuu tosiaan työnantajasta, sopimuksesta, kaikesta.
TYöterveyshuolto on kaikilla työsuhteen pituudesta riippumatta, mutta sisältönä voi olla pelkkä työhöntulotarkastus + työpaikkakartoitukset sekä työperäisten sairauksien hoito/toteaminen.
Meillä työkaveri meni työterveyteen hoidattamaan ammatinvaihtoasiaansa ja maksoi täst äilosta yli 800 e.
Vierailija kirjoitti:
TYöterveyshuolto on kaikilla työsuhteen pituudesta riippumatta, mutta sisältönä voi olla pelkkä työhöntulotarkastus + työpaikkakartoitukset sekä työperäisten sairauksien hoito/toteaminen.
Mulla ei ole ollut ainoassakaan kesätyössä työhöntulotarkastusta/työpaikkakartoitusta ja olen ollut useammassa kesätyössä niin isoissa ja kuin pienissäkin yrityksissä.
näin ikkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei siinä myöskään sanota, että kuumeen tai mahataudin takia voi mennä työterveydestä hakemaan saikkulapun. Saikun hakeminen on yleensä se syy, jota varten lyhytaikaisissa työsuhteissa työterveyden palveluja halutaan ja kumpikaan yllämainituista ei ole työhön liittyvä syy. Vai minkä vuoksi aloittaja haluaa tai yleensä kukaan työterveyden palveluja lyhyessä työsuhteessa?
Miksi puhut lyhyistä työsuhteista? Tarvittaessa töihin kutsuttava sopimus voi kestää vaikka kymmeniä vuosia.
Täältä kannattaa kysyä, vaikka kuuluisi liittoon. Täällä tiedetään kaikki paremmin.