Miksi ette anna lastenne leikkiä muualla kuin omassa huoneessa tai lelut pitää joka ilta kerätä pois?
Ymmärrän, etät jos on monta lasta niin kauhea kaaoshan se olisi koko ajan jos kaikkien kymmenen lelut lojuisivat pitkin kämppää. Mutta itse olen törmmännyt pariin tapaukseen, joissa alle 1,5-3 v lapset saa leikkiä vaan omassa huoneessa, jos kantaa leluja muualle niin kauhea toruminen. Yksi tuttava taas pistää lapsensa 7v keräämään lelut oman huoneensa lattialta joka ilta, vaikka lapsi on sellainen, että leikin järjestely vie pitkän aikaa, ja saattaa jatkaa samaa leikkiä vielä toisenakin päivänä (tiedän tämän koska olen ollut joskus yötä hoitamassa).
Itsellä 2,5 v lapsi, leikkii muuallakin kuin omassa huoneessa. Nykyisin kerätään lelut illalla pois, mutta jos joskus haluaa jatkaa samaa leikkiä seuraavanakin päivänä niin sekin sallitaan.
Eikö koti ole lapsenkin, miksi lapsi ei saa siellä näkyä leluineen? Tai miksi ne leikit pitää sieltä omastakin huoneesta joka ilta kerätä, eikö vaikka viikkosiivouksen yhteydessä riittäisi?
Kommentit (16)
Niin joku vastasi ketjussa, jossa kyseltiin kuinka ihmiset pitävät kotinsa siistinä. Itse en pidä kotiani näyttelytilana, vaan elämän merkit (=lapsilla lelut) saavat kyllä näkyä. Iltaisin siistitään jotain, mutta en näe mitään järkeä kaikkien lelujen poislaitossa, aamullahan ne taas levitetään. Kun vieraita tulee niin siivotaan kaikki laatikoihin, joista ne kyllä leviävät pian takaisin :o)
Siinä ei paljon mahtunut leluja levittelemään. Tosin ei niitä leluja ollutkaan mitä levitellä. Kyllä se 10 neliötä lastenhuonetta pitäisi riittää leikkeihin.
En itse ainakaan tykkää kompastella legopalikoihin ja istua pikkuautojen päälle. Meillä lapset leikkivät pääsääntöisesti omassa huoneissaan ja iltaisin keräävät yhdessä lelut kasaan. jos joku leikki on kesken, sen saa jättää ja jatkaa myöhemmin.
Meillä opetetaan järjestelmällisyyttä ja siistiyttä. Lapsilla on mieleisiä mukavia leluja ja saavat leikkiä niillä mielin määrin. Mutta lasten huone on leikkiä varten. Tuskinpa se lapsi siitä traumatisoituu jos välillä korjataan leikki pois.
koska en mäkään pidä siitä etteivät lapset saa leikkiä mun ympärillä. MUTTA nyt viime aikoina kun lapsia on jo kolme, niin tuntuu että niitä leluja on joka paikassa ja olen pistänyt nyt vähän rajoja. Esim. olkkarin sohvalle ei enää saa laittaa mitään leluarsenaalia pystyyn! Mutta muuten keittiöön ja eteiseen saa kyllä tuoda tavaroita.
Iltaisin yritetään kyllä siivota sitten yhdessä, muttei aina jakseta.
Mun veljen perheellä on aina ollut tuota ettei saa leikkiä muualla kuin huoneessa enkä mä ole oikein ymmärtänyt sitä ikinä. Pitäähän lapsen saada leikkiä siellä missä muutkin ovat, eli yleensä keittiössä??! En mä ainakaan ehdi mennä lasten huoneisiin heidän leikkejä seuraamaan kun usein kuitenkin haluavat mulle leikeistä kertoa.
Vierailija:
En itse ainakaan tykkää kompastella legopalikoihin ja istua pikkuautojen päälle. Meillä lapset leikkivät pääsääntöisesti omassa huoneissaan ja iltaisin keräävät yhdessä lelut kasaan. jos joku leikki on kesken, sen saa jättää ja jatkaa myöhemmin.
Itse en ainakaan ne mitään tiettyä loppua esim. kotileikillä, maatilalla leikkimisellä tms. Loppuuko leikki jos lapsi leikki legoilla, mutta tuo kirjan äidille ja pyytää että luetaan? Pitääkö sanoa, että ensin legot pois? Ja itse pidän myös siitä että lapset saavat leikkiä siellä missä minäkin, enkä minä istu lastenhuoneessa koko päivää.
Jos luit tekstini, meillä siivota lelut viimeisenä illalla, ei joka välissä.
Ja hei, jos lapsi on sitten levittänyt jotkut palikat lattialle, niin montako sekunttia vie levittää ne uudelleen? Vähän menee taas curlingiksi.
Sama kun itse lukisin illalla lehteä ja suuttuisin miehelle kun hän korjaa sen lehtitelineeseen, että HEI mä jatkan sitä aamulla....
Yläkerrassa on omassa huoneessa ja tasanteella ihan tarpeeksi tilaa leikkiä. Kehoitan lapsia korjaamaan lelunsa leikkien jälkeen. Mutta aina ei tosiaan ole pakko, esim. eilen poika teki niin hienon kaupungin autoilleen ja ukoilleen, että halusi jatkaa leikkiä seuraavana päivänä. Kaupunki jäi siis tasanteelle odottamaan leikkijää.
Alakerrassakin saa leikkiä, mutta ei sinne leluja saa kantaa korikaupalla. Ja turha tulla edes ehdottamaan että junarata rakennettaisiin olohuoneeseen. Siihen kun ympärille rakennetaan se kaupunki niin se on jo sitten aikamoinen tilanvaltaaja.
Lapset ei ole kärsineet yhtään siitä että on paikka missä ei ole pahemmin leluja, päinvastoin! Välillä kun lapset valittavat että ei ole tekemistä, kehoitan menemään yläkertaan leikkimään. Vastaus saattaa olla, " ei siellä voi leikkiä, on niin sekaista" . No, mikäpä siinä menkää sitten ensin korjaamaan lelut lattialta, ja aloittakaan alusta uusi leikki.
Ei meillä ikävä kyllä oikein kukaan siivoa leluja pois kuin imurin alta. Ja minä taas palauttelen pienemmän lapsen huoneeseen leluja. Nyt jo koululaiselle olen alkanut nyt sanoa, kun varsinkin on kavereita, että muistavat kerätä leikin loputtua. Meillä leikki loppuu, kun kaveri lähtee. Ja myös kaveri saa meillä osallistua tavaroiden paikoilleen laittoon. Minusta on ihan järjetöntä, jos sitä ei lopuksi siivottaisi pois. Mikä siivoojaorja minä olen?
Etupäässä leikit leikitään omassa huoneessa ja olohuoneessa. Joskus lapset haluavat enemmän tilaa ja leikki saattaa (lupa kysyttävä) syntyä vaikka pesuhuoneesees. Periaate on, että leikin loputtua tavarat tulee kerätä pois. Mutta usein käy niin, että leikki unohtuu paikalleen. Yleensä kerran viikossa tavarat kerätään lasten huoneeseen, jotta päästää kunnolla imuroimaan.
Lapset ovat nyt 6 ja 8 ja 8 vuotias on innokas siivoaja ja saattaa siivota ihan oma-aloitteisesti. lasten huone onkin nykyisin etupäässä lasten vastuulla. Eli lapset huolehtivat itse lelujen keräämisestä. Suursiivouksen teen sitten minä mieluummin ihan yksin.
Mutta kyllä meillä siis leikki voi olla paikallaan, niin kauan kuin sillä leikitään. Tosin olohuoneesta leikin voi joskus joutua purkamaan siivouspäivänä tai ennen viereiden tuloa.
Meillä lapset monesti tykkäävät leikkiä olohuoneessa, kun seillä on enemmän tilaa ja aikuisetkin ovat siellä.
Tällä hetkellä meillä on kolme alle 4-vuotiasta. Saavat leikkiä, joka huoneessa. Pyrin kyllä siihen, että vain yhteen tai kahteen huoneeseen kerrallaan saa levittää leluja. Kunhan kasvavat, niin katsotaan sitten uudestaan.
Ja meillä EI kerätä leluja kokoajan vaan illalla, joskus kun on jäänyt sotkut yöksi niin aamulla lapset vain nakkelee ja potkii niitä pois tieltä. Eikä todellakaan ole mukavaa illalla kompastella legoihin ym, kun useamman tunnin kuitenkin olen vielä itse hereillä sen jälkeen kun lapset menevät nukkumaan. Meillä lapset on vielä niin pieniä että leikit eivät jää " kesken" , sitten asiaa voi harkita uudestaan kun on ajankoht.
Jätätkö ap kaikki omatkin tavarat lojumaan sinne missä satut käyttämään? Pienestähän ne tavat jo opitaan...
Tosi ärsyttävää se on ja luulen että sillä on peruja hänen lapsuudenkodistaan. Mitään ei ole miehen tarvinnut siellä tehdä ja miehen äiti on aina hoitanut kaikki siivoukset ja keräilyt. No sehän näkyy nyt aikuisiällä! Tosin nykyään mies kyllä on oppinut vähän paremmille tavoille.
Poika 2v ja vauva nukkuvat samassa huoneessa meidän kanssa. Toinen makkari on ns. romuhuone, jossa säilytetään lasten leluja ja lisäksi siellä on tietokone. Poika kyllä yleensä leikkii olohuoneessa kosa siellä mekin suurin osa ajasta vietetään. Ja leluja on kasa olohuoneen lattialla! Ei se mua ainakaan haittaa. Vieraita kun tulee niin kerätään osa leluista pois, mutta yleensä vieraillakain lapsia niin taas ilmestyy se lelukasa olohuoneeseen.
Syksyllä ollaan muuttamassa isompaan asuntoon, johon tulee lapsillekin oma huone, mutta tuskinpa tämä köytäntö tästä apljoa muuttuu..
Mä muistan, miten mun lapsuudenkodissa lelut piti olla tietyissä paikoissa, esim. yläkerrassa tai alakerran leikkihuoneessa. Tilaa siis riitti. Nyt omassa kolmiossa tuntuisi jotenkin hölmöltä rajoittaa lapsen leikit lastenhuoneeseen, joka ei ole kooltaan mitenkään suuren suuri.
Toisaalta lapsi on vasta kaksivuotias, ja leikit seuraavat aika lailla äitiä. Tuntuisi oudolta karkottaa lapsi muualle leikkimään! Isommille lapsille ja isommassa kämpässä on sitten helpompi luoda noita sääntöjä, että tämä on nyt teidän reviiriä.
seuraus on, että lapset ei osaa leikkiä ollenkaan :(
kun ei edes uskalla aloittaa mitään, kun vanhemmat vahtii vieressä, ettei leikit leviä liikaa ja että lelut varmasti kerätään pois!