Mitä ovat punaiset pienet näppylät vauvan selässä?
Tytöllä, reilu 4 kk on punertavia pieniä näppylöitä selässä, samantyylisiä kun olivat hormoninäppylät silloin pienenä kaulassa ja kasvoilla. Onko kyse vain jostain hormoninäppylöistä tai hikinäppylöistä? Ei kai voi olla reaktio johonkin, mitä itse olen syönyt, tyttö on täysimetyksellä?
Mistä siis voisivat nämä johtua?Neuvolakäynnillä kehoitettiin vain seuraamaan ja epäiltiin juuri hikinäppylöiksi.
vauvalle ei tunnu olevan haittaa, joten turhaan kai murehdin?!
Kommentit (6)
Vauvarokko nostaa yleensä korkean kuumeen, pitää sitä pari päivää ja kun kuume laskee ilmestyy pienet punaiset näpyt(yleisimmin niskasta selkään ja käsivarsiin)
Meillä ei kyl nostanut kuumetta, ainakaan niin korkeeta et oisin huomannu, mut näpyt tuli, joita luulin ensin hikinäpyiksi kun sillon oli just pahimmat helteet.
Tiedä sit mitä oli, mut vauvarokoks mä ne ristin. Haittaa niistä ei ole, eikä niitä tarvii mitenkään hoitaa, itellään menee ohi eikä vauvakaan niitä huomaa.
Kuulemma jokainen vauva sen rokon sairastaa yleensä 6-12kk iässä(yleisimmin siis!)
Kyllä nuo hikinäppylöiltä kuulostaa. Meidän pojalle tulee niitä myös selkään ja rintaan kuumalla kelillä tai hikoiltua. Neuvolan terveydenhoitaja vahvisti ne hikinäpyiksi.
kokeile niin että kylvetät kuumina päivinä useammin tai pyyhdi vaikka märällä pyyhkeellä niin jos ne alkaa hävitä niin ne on sitte hikinäppylöitä... tai siis aika varmaan hikinäppylöitä... en osaa kyllä varmasti sanoa mutta meillä lähti niin pois,...:)
...jos on sellaisessa paikassa joka ei yleensä hikoile. Sitä voi tulla mistä tahansa ja on ihan vaaratonta, jos vaan tulee ja kohta menee eli ei ole pysyvää. Nokkosihottuma voi olla ihan pientä kohollaan olevaa punaista näppyä tai sitten isoja läiskiä. Joskus nokkosihottuma on merkki tulehduksesta, mutta silloin on yleensä kuumetta.
samaa ihmettelen itse. Vauva tosin on nyt 1,5kk ja sillä on MYÖS hormoninäppylöitä kasvoilla vielä MUTTA tänään huomasin kauppareissulla, että molemmat käsivarret ovat sisäpuolelta sellaisen näppyryhelmän peitossa. Vauvaa ne ei näytä haittaavan mutta pesin ne heti ja sivelin Septidinillä. Hikinäppylöiltä näyttää - on ehkä hiukan pienempiä ja ei niin finnin näköisiä kuin nuo hormoninäppylät.
Ehkä nää helteet selittää jotain - meidän poitsu ainakin hikoilee kovasti ja niin nuo makkaraiset käsivarret on kosteat poimuista!
Täytyy seurailla näppylöitä ja jos jotain muuta tulee niin näytille.. Toivottavasti ei tarvii mennä minnekää, kun huomenna olisi nimenantojuhlatkin tulossa!
Alide ja Muru 6vkoa