Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tietää, onko itsellä perinnöllinen alttius aivolaskimotukoksiin?

Vierailija
20.03.2021 |

Luen tuota IS:n juttua, missä kerrotaan havaitusta ongelmasta. Siinä sanotaan "Vain hyvin harvoille ihmisille syntyy tämä komplikaatio, mutta jos näin käy, voimme nyt hoitaa näitä potilaita, hän kertoi. Kun diagnoosi on tehty, potilaita hoidetaan verenohennuslääkkeillä ja immunoglobuliinilla" ja tämän jälkeen jutussa ohjeistetaan, että rokotuksen jälkeen pitää tarkkailla oireita.

En minä halua ottaa rokotusta ja tarkkailla saanko mahdollisesti aivoihini tukoksen!

Onko nyt jotain mitä en tajua vai pitääkö tässä liittyä niiden joukkoon, jotka odottavat kunnes saavat jonkun muun rokotteen?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sain viestin avaruudesta, jossa kerrottiin, että minulla on tuo alttius.

Vierailija
2/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisia tutkimalla? Näinhän muutkin selvitetään.

Minun pitäisi käydä pään kuvauksissa viiden vuoden välein, koska äitini sisko ja äitini serkku on kuollut aivoverenvuotoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukurasitteesta lähinnä. Geenitestit äärimmäisen harvinaisia, ei niihin varmaan pääse mitenkään.

Duodecim Terveyskirjaston (luotettavin suomenkielinen vapaasti saatavilla oleva lähde) mukaan:

Perinnöllisiä hyytymishäiriöitä ei ole tarpeen selvittää läheskään kaikilta potilailta, joilla todetaan laskimotukos tai valtimotukoksen aiheuttama sairaus. Tutkimuksia verisuonitukoksen yhteydessä voidaan harkita, kun

- tukos on syntynyt ilman tunnettuja altistavia tekijöitä

- tukos ilmaantuu toistuvasti

- tukos todetaan nuorella iällä (alle 45 vuotta) ja etenkin, jos tukos on lapsella

- tukos on harvinaisessa paikassa (suoliston alueen verisuoni, yläraaja)

- lähisukulaisella on laskimotukos ilman selvää syytä

- on tiedossa aikaisempia toistuvia keskenmenoja tai sikiökuolema

- valtimon tukkeuma (yleensä aivoverenkiertohäiriö

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00849

Vierailija
4/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi käydä pään kuvauksissa viiden vuoden välein, koska äitini sisko ja äitini serkku on kuollut aivoverenvuotoon.

Aivoverenvuoto on eri asia kuin laskimotukos.

Vierailija
5/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäkin vielä. Eli esim. verenpaine ei liity mitenkään asiaan?

Ovatko ne naiset joille e-pillerit eivät sovi tätä porukkaa?

Vierailija
6/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmilla on kummallakin verenohennuslääkitys, isä saanut aivoinfarkteja ja äidin puolelta isoisä kuoli aivoverenvuotoon. Minulla on migreenin litännäisenä osittaisia aivohalvausoireita ja muistin menetyksiä. Mutta tietysti rokote olisi ihan pakko ottaa jonkun hysteerikon mieliksi.

Vierailija
7/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmilla on kummallakin verenohennuslääkitys, isä saanut aivoinfarkteja ja äidin puolelta isoisä kuoli aivoverenvuotoon. Minulla on migreenin litännäisenä osittaisia aivohalvausoireita ja muistin menetyksiä. Mutta tietysti rokote olisi ihan pakko ottaa jonkun hysteerikon mieliksi.

Lässyn lässyn lässyn lässyn. Menehän lenkille siitä niin tulee parempi olo.

Vierailija
8/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn lässyn lässyn. Menehän lenkille siitä niin tulee parempi olo.

En tänään. Syö sinä läski lisää pullaa.

Vierailija
9/9 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen tiedän, mutta vastasin vain kysymykseen ja annoin esimerkin sukulaisuussuhteista. Vaikka sairaus on eri, niin kai se jotain apua antaa kuinka kauaksi pitää katsoa.