Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus ja ahdistus vaikeana aamuisin

Vierailija
20.03.2021 |

Onko täällä muita jotka masennusta sairastaessa kärsivät tosi vaikeista aamusta? Minä herään joka aamu pari tuntia ennen kellonsoittoa ihan järkyttävän pahaan oloon, ahdistaa ja masentaa niin paljon ettei saa nukuttua. Olo hiukan kohenee heräämisen jälkeen, mutta jatkuu kuitenkin aaltoilevasti päivän läpi. Masennuksen laukaisijana on parin kuukauden sisällä tapahtuneet raskaat elämänmuutokset. Lääkitys aloitettu kuukausi sitten mutta olo on edelleen karmea. Kokemuksia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla. Ollut täyttä tuskaa jo vuosia. Olen aivan lamaantunut ahdistuksesta. Illalla olen taas täysin toimintakykyinen. Joskus sitten iltamyöhään ennen nukkumameno iskee taas jäätäv ahdistus.

Yksinäisyys on mulla taustalla.

Vierailija
2/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika turha lääke ja osaamaton lääkäri ainakin sulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika turha lääke ja osaamaton lääkäri ainakin sulla.

Sitä tässä mietinkin, että kuinka kauan kannattaa odottaa alkaako olotila kohentumaan vai ei...

Vierailija
4/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä aamulla pää kylmään veteen ja ole 30 sek hengittämättä kannattaa kokeilla muitaki keinoja kuin nappeja. Ahdistus on tunne ja sen voi muuttaa muuksikin tunteeksi.

Vierailija
5/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on masennuksessa yleinen oire. Koita aamulla jotain mikä helpottaa ahdistusta, kuuntele vaikka musiikkia sängyllä, käy kuumassa suihkussa, pitää vaan saada ajatukset johonkin muuhun kuin siihen mikä ahdistaa, asioita on hyvä käsitellä, mutta jatkuvasti niihin takertuminen ei ole hyväksi, näitä asioita kun harvoin on enää mahdollista muuttaa, pitää vaan elää päivä kerrallaan ja aika auttaa aina, vaikka juuri nyt se tieto ei varmasti helpota.

Vierailija
6/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tyypillistä. Mieli on herkimmillä aamuisin. Olet nukkunut yöllä ja mieli on tyhjänä muista ajatuksista, joten helposti kaikki negatiivinen valtaa silloin alaa. Muutenkin kun saa päivän käyntiin niin saattaa olla että yleinen vireystaso nousee iltaa kohti. Kannattaa tehdä niin, että aamulla nostaa itsensä mahdollisimman nopeasti väkisin sängystä ylös ja rupeaa tekemään jotain käytännön asioita ja sitten menee vaikka ulos kävelemään tai harrastamaan jotain muuta liikuntaa. Ei kannata jäädä aamulla ainakaan tietokoneella tai puhelimella nettiin roikkumaan.

Yksi psykiatri muuten sanoi, että myös makuuasento sinänsä voi olla haitallinen ihan fyysisesti, koska silloin alitajunta pääsee helpommin syöttämään tietoiseen mieleen kaikkea negatiivista. Esim. tästä johtuen aikoinaan Sigmund Freud laittoi psykoanalyysissä potilaat tarkoituksella makuuasentoon, koska halusi tutkia mitä kaikkea sieltä alitajunnasta tulee tietoiseen mieleen.

Vierailija
7/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on masennuksessa yleinen oire. Koita aamulla jotain mikä helpottaa ahdistusta, kuuntele vaikka musiikkia sängyllä, käy kuumassa suihkussa, pitää vaan saada ajatukset johonkin muuhun kuin siihen mikä ahdistaa, asioita on hyvä käsitellä, mutta jatkuvasti niihin takertuminen ei ole hyväksi, näitä asioita kun harvoin on enää mahdollista muuttaa, pitää vaan elää päivä kerrallaan ja aika auttaa aina, vaikka juuri nyt se tieto ei varmasti helpota.

Asioiden "käsittely", jos se tarkoittaa niiden jatkuvaa vatvomista, ei todellakaan ole hyvä asia.

Vierailija
8/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo musiikin kuuntelu on hyvä neuvo, tietyn taajuisen musiikin kuuntelu helpottaa oloa

Vierailija
9/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioiden "käsittely", jos se tarkoittaa niiden jatkuvaa vatvomista, ei todellakaan ole hyvä asia.

Joo. Ahdistukseen taipuvaisten ei pidä ainakaan yksin jäädä käsittelemään mitään. Tulee ihan hirveä noidankehä eikä pysty ajattelemaan mitään muuta.

Vierailija
10/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tuota vatvomista on tällä hetkellä todella paljon. En pääse millään irti asioista jotka tunkevat mieleen jatkuvasti. Ja aamulla tosiaan ensimmäiseksi itken sitä miten hirveä olo on, väkisin vääntäydyn aamukahville ja siitä töihin. Olen ennenkin kokenut masennusta ja ahdistusta, mutta en mitään näin lamaannuttavaa. Ap

Vierailija
11/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että mulla on aina ollut ihan päinvastoin. Iltaa kohden ahdistus ja masennus pahenee, huippu on nukkumaan mennessä. Aamuisin on aina parempi olo.

Vierailija
12/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni helpotti ymmärrys siitä, että tämä fyysinen elämä ei ole ikuista, mutta sielu on.

Vierailija
13/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin tuntuu kuin koko maailman asiat kaatuisi minun hoidettavikseni. Se päivän työlista tuntuu loputtomalta ja hädin tuskin jaksan puoleen päivään asti toimia.

Lääkkeeistä olen saanut apua siihen, että olen toimintakykyisempi. Terapia onkin sitten ihan korvaamaton apu. Olen saanut katkaistua negatiivisen ajattelun kehän.

Tsemppiä, ei tämä helppoa ole, mutta on meitä muitakin.

Vierailija
14/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/17 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tyypillistä. Mieli on herkimmillä aamuisin. Olet nukkunut yöllä ja mieli on tyhjänä muista ajatuksista, joten helposti kaikki negatiivinen valtaa silloin alaa. Muutenkin kun saa päivän käyntiin niin saattaa olla että yleinen vireystaso nousee iltaa kohti. Kannattaa tehdä niin, että aamulla nostaa itsensä mahdollisimman nopeasti väkisin sängystä ylös ja rupeaa tekemään jotain käytännön asioita ja sitten menee vaikka ulos kävelemään tai harrastamaan jotain muuta liikuntaa. Ei kannata jäädä aamulla ainakaan tietokoneella tai puhelimella nettiin roikkumaan.

Yksi psykiatri muuten sanoi, että myös makuuasento sinänsä voi olla haitallinen ihan fyysisesti, koska silloin alitajunta pääsee helpommin syöttämään tietoiseen mieleen kaikkea negatiivista. Esim. tästä johtuen aikoinaan Sigmund Freud laittoi psykoanalyysissä potilaat tarkoituksella makuuasentoon, koska halusi tutkia mitä kaikkea sieltä alitajunnasta tulee tietoiseen mieleen.

Kärsin aina masennuksesta oltuani sairaana (kuumeessa) ja vain silloin - siis vietettyäni aikaa sängyssä. En ole silloin yleensä ajatellut mitään, edes masentuneita ajatuksia, vaan lähinnä nukkunut. Kai masennukseni sitten johtuu nukkumisesta ja sängyssäolosta, jota tulee niissä tilanteissa yliannostus.

Toinen selitys on kuume.

Vierailija
16/17 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siis käytössä Brintellix. Tämä aamu meni taas siihen, että aamuyöstä alkoi heräily hirveään ahdistukseen. Ap

Vierailija
17/17 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lääkityksissä pitäisi vaikutus tulla yleensä muutamien viikkojen sisällä...