Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko karanteenin välttää, jos on altistunut koronalle?

Vierailija
19.03.2021 |

Kuvitellaan, että olisin altistunut jossain koronalle. Voisinko jotenkin välttyä karanteenimääräykseltä, jos tahtoisin jatkaa elämääni normaalisti? Tarkoitan siis mahdollisuutra välttyä siltä, mitä karanteenin voimassaoloon vaaditaan? Sehän ei varmasti vielä riitä, että joku lääkäri päättäisi määrätä minut karanteeniin, vaan päätös karanteenista täytyisi vielä saattaa luotettavasti tietooni. Välttyisinkö karanteenilta, jos asiaa koskevat puhelut katkeaisi eikä kirjeet saapuisi perille, vai mitä karanteenilta välttymiseksi vaadittaisiin?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et noudattaisivat määrättyä karanteenia? Jos et sairastu niin se kestää vain 14 vuorokautta maksimissaan. Eli kaksi viikkoa. Aikuinen istuu sen ajan vaikka päällään tarvittaessa. Miten heikkoja ja onnettomia ihmiset ovat tänä päivänä? ” En pääse kuntosalille ja kauppaan kahteen viikkoon, byääääh, en pysty tähän. ” Aika moni toisen asteen oppilas kesti juuri tuollaisia karanteeneja useammankin viime syksynä ennen kuin koulut laitettiin etäopetukseen.

Mistä sinä tiedät, kuinka monta karanteenia ap on jo joutunut kestämään?

Vierailija
22/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos selvästi välttelet jäljittäjää tahallasi, voidaan pyytää poliisilta virka-apua, jolloin tulevat toimittamaan sinulle karanteenimääräyksen henkilökohtaisesti.

Poliisilla ei kuitenkaan ole oikeutta tulla sisään väkisin, eikä loputtomasti aikaa seistä oven takana odottamassa.

Kyllä poliisi voi tulla, jos henkilö ei avaa ovea, tartuntatauti-lain nojalla. Ja periaatteessa poliisilla on käytössään useampi laki, joka antaa oikeuden tulla kotiin esim. kotietsintä.

Koronan kotietsintä? Höpötipöö. Poliisilla ei ole minkäänlaista oikeutta tulla mökkiin, ellei ole epäiltävissä hengen tai terveyden välitön vaaratilanne.

Tämä sen oikeuden antoikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et noudattaisivat määrättyä karanteenia? Jos et sairastu niin se kestää vain 14 vuorokautta maksimissaan. Eli kaksi viikkoa. Aikuinen istuu sen ajan vaikka päällään tarvittaessa. Miten heikkoja ja onnettomia ihmiset ovat tänä päivänä? ” En pääse kuntosalille ja kauppaan kahteen viikkoon, byääääh, en pysty tähän. ” Aika moni toisen asteen oppilas kesti juuri tuollaisia karanteeneja useammankin viime syksynä ennen kuin koulut laitettiin etäopetukseen.

Mistä sinä tiedät, kuinka monta karanteenia ap on jo joutunut kestämään?

Niin? Aika monta karanteenia tuli toisen asteen opiskelijoillekin ihan vaan koulusta.. Ja just niitä virallisia, joita on sitten noudatettava. Eli olin kyllä ilahtunut, kun tytön koulu siirtyi kokonaan etäopetukseen. Vaikka siinäkin on omat huonot puolensa.

Vierailija
24/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt vihdoin, mikä lainkohta muka antaa poliisille oikeuden murtautua karanteenimääräystä välttelevän henkilön asuntoon, tai lakatkaa puhumasta paskaa.

Vierailija
25/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos selvästi välttelet jäljittäjää tahallasi, voidaan pyytää poliisilta virka-apua, jolloin tulevat toimittamaan sinulle karanteenimääräyksen henkilökohtaisesti.

Poliisilla ei kuitenkaan ole oikeutta tulla sisään väkisin, eikä loputtomasti aikaa seistä oven takana odottamassa.

Kyllä poliisi voi tulla, jos henkilö ei avaa ovea, tartuntatauti-lain nojalla. Ja periaatteessa poliisilla on käytössään useampi laki, joka antaa oikeuden tulla kotiin esim. kotietsintä.

Koronan kotietsintä? Höpötipöö. Poliisilla ei ole minkäänlaista oikeutta tulla mökkiin, ellei ole epäiltävissä hengen tai terveyden välitön vaaratilanne.

Poliisilla on kaikkialla maailmassa oikeus ottaa vangituksi/viedä putkaan ja siihen riittää pelkkä epäilys rikoksesta, Suomessa se on 7vrk ajaksi. Karanteenin rikkominen on rikos.

Juurihan, oliko eilen, ihmiset ovat saaneet sakkoja ja tuomioita, kun eivät ole noudattaneet karanteenia. Ja eilen esim. Vantaan kaupunki oli pyytänyt virka-apua poliisilta, karanteenin ja ulkonaliikkumisen valvontaan.

Etkö seuraa uutisia?

Ja mites oli tämä iisalmelainen joogaopettaja?

Vierailija
26/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisilla on kaikkialla maailmassa oikeus ottaa vangituksi/viedä putkaan ja siihen riittää pelkkä epäilys rikoksesta, Suomessa se on 7vrk ajaksi. Karanteenin rikkominen on rikos.

Juurihan, oliko eilen, ihmiset ovat saaneet sakkoja ja tuomioita, kun eivät ole noudattaneet karanteenia. Ja eilen esim. Vantaan kaupunki oli pyytänyt virka-apua poliisilta, karanteenin ja ulkonaliikkumisen valvontaan.

Etkö seuraa uutisia?

Ja mites oli tämä iisalmelainen joogaopettaja?

Karanteenin rikkominen on terveydensuojelurikkomus, josta voi seurata korkeintaan 3 kk vankeutta. Oikeutta kotietsintään ei siis ole.

Vierailija
27/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt vihdoin, mikä lainkohta muka antaa poliisille oikeuden murtautua karanteenimääräystä välttelevän henkilön asuntoon, tai lakatkaa puhumasta paskaa.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161227#Pidp446756752

Vierailija
28/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle tuli tekstiviesti puhelimeen, että olen altistunut koronalle ja otetaan myöhemmin yhteyttä. Joskus puolelta öin soitti "kiireinen" hoitaja ja antoi alkuohjeet ja aamulla tartuntatautilåäkäri otti yhteyttä ja kertoi miten toimia.

En nyt ymmärrä, miksi ei voi vastata puhelimeen, jos altistunut koronalle, kun karanteeniajalta maksetaan normaalipalkka.

Ja luulen, jos ei vastaa puhelimeen, tartuntatautiläkäri pyytää virka-apua poliisilta, joka etsii ap. käsiinsä ja karanteenin noudattamatta jättämisen on rangaistava teko.

Saanko karanteeniajalta myös silloin palkkaa kun olen työtön???

Vierailija
29/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle syntyi aika vahva mielikuva siitä, miten aloittaja toimii esim. tilanteessa jossa hän on jättänyt laskut maksamatta ja velkoja yrittää ottaa yhteyttä...

Vierailija
30/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161227#Pidp446756752

Kertoisitko vielä, mihin pykälään viittaat? Linkki ei siltä osin toimi.

Vierailija
31/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokottautumalla vältät karanteenin. Ikävä, että rokotukset etenevät kovin hitaasti.

Vierailija
32/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokottautumalla vältät karanteenin.

Olet väärässä.

Vierailija
33/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle tuli tekstiviesti puhelimeen, että olen altistunut koronalle ja otetaan myöhemmin yhteyttä. Joskus puolelta öin soitti "kiireinen" hoitaja ja antoi alkuohjeet ja aamulla tartuntatautilåäkäri otti yhteyttä ja kertoi miten toimia.

En nyt ymmärrä, miksi ei voi vastata puhelimeen, jos altistunut koronalle, kun karanteeniajalta maksetaan normaalipalkka.

Ja luulen, jos ei vastaa puhelimeen, tartuntatautiläkäri pyytää virka-apua poliisilta, joka etsii ap. käsiinsä ja karanteenin noudattamatta jättämisen on rangaistava teko.

Saanko karanteeniajalta myös silloin palkkaa kun olen työtön???

Kuka sen palkan maksaa jos olet työtön? Karanteenin ajalta tulon menetys korvataan. Jos olet töissä, työnantaja maksaa palkan ja hakee karanteenitodistusta vastaan korvauksen kelalta. Näin ainakin kaikissa tapauksissa jotka tiedän ja joissa etätyö ei ole ollut mahdollista. Yrittäjät hakevat itse ja silloin korvaus lasketaan maksetun YEL mukaan.

Vierailija
34/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja määräsi normaalisti töihin altistuneena koska rokotukset saatu. Julkisella työmatkat jne.

Vierailija
35/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja määräsi normaalisti töihin altistuneena koska rokotukset saatu. Julkisella työmatkat jne.

Tietyillä terveydenhuoltoalan työntekijöillä on eri säännöt kuin tavallisella kansalla, jolla ei ole altistuneena mitään asiaa töihin. Ei vaikka olisi rokotukset kunnossa.

Vierailija
36/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti kannattaa välttää altistuneeksi nimeämistä. En tiedä, jos kysyttäessä muistelee tapaamisen olleen tuulisella säällä ulkona, maskit päässä, 5 metrin etäisyydellä ja korkeintaan 3 minuuttia.

Joukkoaltistuneitahan ei tiedetä, jollei itse ilmianna itseään.  Joissain kaupungeissa on pyydetty ottamaan yhteyttä, jos on ollut tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Positiivisen koronatestituloksen välttäminen on periaatteessa yksinkertaista, mutta Iisalmen joogaopella sekään ei toiminut.

Vierailija
37/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle posti toi määräyksen karanteenista vasta sitten kun karanteeni oli jo ohi. Sain siis koko ajan elää täysin normaalisti.

Vierailija
38/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyillä terveydenhuoltoalan työntekijöillä on eri säännöt kuin tavallisella kansalla, jolla ei ole altistuneena mitään asiaa töihin. Ei vaikka olisi rokotukset kunnossa.

Samalla tavalla tartunnat levittäisi molemmat ja hoitoalan ihminen yleensä vielä niihin kaikkein huonokuntoisempiin. Voittaja voi jäädä kotiin Netflixiä katsomaan ja sohvailemaan ja luuseri painaa altistuneena duuniin.

Vierailija
39/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä itse tiedät sen jos sulla on korona niin tulet saamaan karanteenista määräyksen.

Myös virkavalta tidostaa sen että kukin tietää jos on korona. Ne tulokset jokainen näkee netistäkin eli siihen ei voi vedota ettei tiennyt ja jos ei katso tulosta niin se on piittaamattomuutta eli et voi välttyä karantteenilta. Se päätös tulee postissa mutta siihen on turha vedota ettei posti lappua tuonut koska jokainen joka piittaa selvittää sen tuloksen itse jos siitä ei kuulu mitään eikä piittaamattomuus ole virkavallankaan silmissä hyvä asia. Eli tottelet vain kiltisti ettet saa ongelmia.

Vierailija
40/77 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se sama henkilö, joka esimerkiksi lykkää kakaransa päiväkotiin väkisin räkätaudissa tartuttamaan muuta porukkaa? Kuulostat ikävältä ihmiseltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi