Haluan yliopistoon/amk mutten uskalla
Jos olen ainoa tämän ikäinen siellä tai lisäksi vaan yksi, joka on lähimpänä ikääni. En halua olla vanhin
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ootte niin ilkeitä? Ja en ole kirjoittanut tästä aiemmin minnekään, kun joku vainoharhainen tuossa väitti
Ihan yhtä vainoharhaista on kuvitella, että joutuu välittömästi kiusatuksi ja syrjityksi korkeakoulussa. Joka porukkaan mahtuu niitä joiden kanssa ei välttämättä tule itse niin hyvin toimeen, mutta se ei ole kiusaamista. Vaan elämää. Tässäkin ketjussa on monen sinua vanhemman positiivisia kokemuksia opinnoista, mikset usko niitä vaan omia luulojasi??
Oletko ollut jo pitkään eläkkeellä? Älä huoli, ainakin menetelmäopintojen kursseilla on ollut paljon sellaisia, jotka ovat ryhtyneet tekemään väitöskirjaa eläkepäivillä työuran jälkeen. Itse valmistuin yli nelikymppisenä ensimmäisen kerran maisteriksi. Toisessakin tutkinnossa on tavoitteena valmistua ennen kuin gradua ohjaava proffa jää eläkkeelle. Hän on minua nuorempi, joten pitänee hakea opiskeluoikeudelle jatkoa.
Ehkä luokanopettajakoulutuksessa on nuorempaa porukkaa kuin monissa muissa tiedekunnissa, mutta onhan noita varttuneempia pätevöitymässä lastentarhanopettajiksi, vai mikä se heidän ammattinimikkeensä nykyään onkaan.
Ja minusta kun tuntui että 24-vuotiaana olisin liian vanha sinne jos joukossa paljon suoraan lukiosta tulleita 😅 näköjään on kuitenkin reilusti kaikenikäisiä eli mene sinäkin ihmeessä!
Minä oon hakemassa yhteishaussa yliopistoon ja ikää 39v. Enemmän huolestuttaa opintojen jälkeinen työllistyminen, saako koulutuksella riittävästi lisäarvoa että saa vielä valmistuessaan 45 v töitä... No sen näkee sitten. Unelmia kannattaa toteuttaa, vielä kun on terveyttä & työvuosia jäljellä.
No olisiko sitten kivaa olla joukon nuorin ja kokemattomin? Mitä pahaa tai noloa siinä muka on, jos sattuisi olemaan vuosikurssinsa senioriopiskelijoita?? Ei ne ikäasiat kiinnosta muita yhtä paljon kuin sinua itseäsi!
Minäkin olen ollut +30 ikäisenä parikymppisten ryhmässä eikä se ollut yhtään kamalaa. Kolmekymppisellä on jo elämänkokemusta ja ymmärrystä siitä miten maailma ja yhteiskunta toimii. Ja on helppo ryhmäytyä muiden kanssa kun ei tarvitse niin jännittää ja pinnistää.
Luuleeko ap korkeakoulujen olevan samaa kastia yläasteen kanssa. Peruskoulussa kaikki ongelmaiset sun muut nuoret on ahdettuina samaan tilaan. Yliopistoon ja amkkiin haetaan vapaaehtoisesti ja omasta halusta. Sinne mennään opiskelemaan uraa ja ammattia varten, motivoituneina ja innokkaina. Ne vähän yksinkertaiset kiusanhenget ovat ajat sitten menneet amikseen jos sinnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ootte niin ilkeitä? Ja en ole kirjoittanut tästä aiemmin minnekään, kun joku vainoharhainen tuossa väitti
Ihan yhtä vainoharhaista on kuvitella, että joutuu välittömästi kiusatuksi ja syrjityksi korkeakoulussa. Joka porukkaan mahtuu niitä joiden kanssa ei välttämättä tule itse niin hyvin toimeen, mutta se ei ole kiusaamista. Vaan elämää. Tässäkin ketjussa on monen sinua vanhemman positiivisia kokemuksia opinnoista, mikset usko niitä vaan omia luulojasi??
No heitä ehkä ei ole kiusattu aiemmin, niin eivät ymmärrä. Lopettakaa oikeesti ilkeily, muutenkin ennestään paha mieli noista kommenteista. Selkeästi onnistuitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heitä ehkä ei ole kiusattu aiemmin, niin eivät ymmärrä. Lopettakaa oikeesti ilkeily, muutenkin ennestään paha mieli noista kommenteista. Selkeästi onnistuitte.
Oletteko ilkeilijät nyt tyytyväisiä?
Minäkin haluaisin lähteä opiskelemaan YAMK- tutkintoon nyt nelikymppisenä ja vähän sama tilanne, että taidan olla hakijoista selvästi vanhimpia ainakin esittelytilaisuuden perusteella. Vähän pelottaa ja huolestuttaa opiskelemaan palaaminen, kun se ei ollut helppoa nuorempanakaan AMK-aikana. Silloin tunsin myös ulkopuolelle jäämistä, masentumista ja opintojen kanssa oli kaikenlaista vaikeutta. Ehkä siihen vaikutti, että peruskouluaikana oli jo kiusaamista. On pelkotiloja ja paniikkia.
50-vuotias ja maisterivaihe menossa. Ollaanhan sitä työelämässäkin eri ikäisten kanssa tekemisissä. Minä opin nuoremmilta ja nuoremmat minulta. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos traumat ovat noin pahoja edelleen on tasapainon saavuttaminen ja terapiassa käyminen nyt ykkösprioriteetti. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Hakeudu opintojen pariin sitten kun olet ns. paremmassa paikassa omien korviesi välissä. Yliopstossa opiskelu ei ole maaginen parannuskeino vaan saattaa jopa pahentaa olemassa olevia pelkotiloja. Tietenkin saat ja voit hakea opiskelupaikkaa ja katsella, että miten homma lähtee luistamaan. Kukaan ei sitä estä ellet itse jätä hakulomaketta täyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa myös aletaan kiusaamaan ja syrjimään, etenkin kun on aiemmin kiusattu joskus koulussa
No hei, peruskoulussa jengi on vielä toooosi kypsymätöntä ja viidakon lait -meininki vallalla. Kaikkia ns. alfaporukan mielestä omituisia ja epäkiinnostavia tyyppejä härkitään, se nyt on selvä. Et kuitenkaan mene uudelleen tälle koulutasolle vaan yliopistoon tai ammattikorkeaan, jossa on vain ja ainoastaan aikuisia opiskelijoita. Hae maakuntayliopistoon, ne pahimmat kultalusikka p*rseessä syntyneet menevät tietenkin Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi myös haalarit hankkia ja käydä bileissä, mutta mietin kehtaanko tämän ikäisenä opiskelun lisäksi
Oikeasti, ei sinun haalarisi ja bileissä käyntisi arveluta ja kiinnosta negatiivisessa mielessä muita kuin sinua itseäsi. Noissa kuvioissa pyörii niin paljon ihmisiä että olet vain yksi tyyppi ison joukon jatkona. Tietenkin voit päättää olevasi 30-vuotias vanhus, joka ei voi enää tehdä yhtään mitään koska on liian vanha kaikkeen. Sillä tavalla jää vaan kaikesta kivasta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap korkeakoulujen olevan samaa kastia yläasteen kanssa. Peruskoulussa kaikki ongelmaiset sun muut nuoret on ahdettuina samaan tilaan. Yliopistoon ja amkkiin haetaan vapaaehtoisesti ja omasta halusta. Sinne mennään opiskelemaan uraa ja ammattia varten, motivoituneina ja innokkaina. Ne vähän yksinkertaiset kiusanhenget ovat ajat sitten menneet amikseen jos sinnekään.
Fakta on kyllä myös se, että suoraan lukiosta tai ammattikoulusta jatko-opiskeluun siirtyneillä ei ole aina motivaatiota ja kykyä hoitaa opintoja kunnialla. Ryhmätöitä ei tehdä, lähiopetukseen tunneille ei tulla ajoissa jos ollenkaan, tunneilla häiritään muiden opiskelua jne. Toki näin korona-aikaan etäopetuksessa tilanne hieman erilainen.
Monimuoto-opinnoissa on kuitenkin päiväpuolta enemmän hajontaa opiskelijoissa ja usein vähän paremmalla motivaatiolla varustettuja opiskelijoita, niitä suosittelen etenkin AMK-opinnoista kiinnostuneille mutta varttuneemmille.
Aikuisopiskelijoiden määrä kasvaa koko ajan kaikilla aloilla. Sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin lähteä opiskelemaan YAMK- tutkintoon nyt nelikymppisenä ja vähän sama tilanne, että taidan olla hakijoista selvästi vanhimpia ainakin esittelytilaisuuden perusteella. Vähän pelottaa ja huolestuttaa opiskelemaan palaaminen, kun se ei ollut helppoa nuorempanakaan AMK-aikana. Silloin tunsin myös ulkopuolelle jäämistä, masentumista ja opintojen kanssa oli kaikenlaista vaikeutta. Ehkä siihen vaikutti, että peruskouluaikana oli jo kiusaamista. On pelkotiloja ja paniikkia.
Kerro alkuesittelyssä opiskelijatovereillesi, että olit istumassa elinkautista ja pääsit aloittamaan opiskelut vasta nyt varttuneemmalla iällä. Ehkä se hillitsee joidenkin kiusaamisviettiä ja saat keskittyä opintoihisi.
Ap, sinulla on yksi elämä. Elä haaveesi todeksi, älä elä muiden odotusten tai mielipiteiden mukaan. Kuvittele itsesi valmustujaisissa, paperit kädessä. Luuletko, että sinä siinä hetkessä kadut enää?
Opiskeleminen kannattaa aina.
Jos aloittaja on vielä langoilla niin tässä vähän luettavaa ja mietittävää
Haitko opiskelemaan? Yhteishaku päättyy huomenna klo 15.
Mä aloitin YAMK-opinnot reilusti päälle nelikymppisenä. Olin iältäni siinä keskikastissa. Kaveri taas aloitti alemman tutkinnon opinnot lähemmäs viiskymppisenä