Nikotiinin orjat, miten pysyä lopettaneena
Olitpa sitten nuuskaaja, niksapurkan jauhaja tai ihan rehti tupakoitsija, tervetuloa kertomaan kokemuksia.
Olen ollut yli puoli vuotta tupakoimatta, kun lopetin ennen raskaaksi tuloa. Helppoahan tässä on olla ilman nikotiinia kun samalla kasvattelee vauvamasua, mutta huolettaa loppuvuosi. Tupakka käy mielessä, ja se on mitä ilmeisimmin ihan riippuvuuden syytä, kun muuten en koe tarvitsevani sitä mihinkään.
En tarvitse listaa lopettamisen hyödyistä, kyllä minä ne tiedän, eikä ne poista riippuvuutta. Montako vuotta tämän mielihalun kanssa pitää tulla toimeen? Tulen hulluksi, jos vielä ensi joulunakin tekee mieli tupakkaa. Korviketta en ole keksinyt, mikä voisi toimia. En voi olla jatkuvasti raskaanakaan. Varsinkin alkoholi on minulle kompastuskivi, viinilasi ja savuke kuuluu yhteen. Onneksi taidan pitää raittiina olosta nykyään sen verran, ettei kovin säännöllisesti tulisi otettua, siis raskauden jälkeen(!) , mutta tuskin minusta absolutistia saa.
Kommentit (16)
Käytän nuuskaa nautintoaineena. Pikku kiksit esim. töissä piristää kummasti. Menee noin 1,5 purkkia viikossa. En koe itseäni orjaksi, ei ole pakottavaa tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle absolutismi on ainoa keino. Lähtee heti lapasesta. Ajattele lastasi myös raskauden jälkeen, hän varmasti haluaa äitinsä olevan terve ja elävän pitkään.
Tietenkin minä ajattelen. Se ei silti poista ongelmaa.
Itse en koe olevani nikotiinin orja, vaan tavan. En käytä mitään korvikkeita, koska nikotiini ei ole se juttu.
Absolutismi olis mullekin ainoa keino, mutta nykyään hyväksyn sen, että tietyissä illanistujaisissa poltan tupakkaa enkä märehdi sitä sen jälkeen.
Nikotiini purukumia tilalle, tupakoitia ei kannata aloittaa uudestaan, passiivinen tupakointi on lapsille haitallista, tupakan haju jää aina sinuun, vaikka poltaisit ulkona, lisäksi lukuiset terveyshaittat, lapsen tulee saada terve ja hyvinvoiva äiti, ei kurkkusyöpä potilasta.
Lopetin 5 vuotta sitten ja enää ei ikinä tee mieli, vaikka haistaa tupakan ja näkee jonkun polttavan. Vuosia oli vaikeaa olla ilman humalassa, nykyään ei.
Tupakka koukuttaa yhtä paljon kuin heroiini, joten ne oireet voi kestää kauan, riippuu myös siitä kauan olet polttanut, mulla meni pari vuotta, eikä enää tehnyt lainkaan mieli, en ottanut edes mitään korviketta. Opettele joku terveellinen tapa tilalle, juo vaikka lasillinen vettä tai käy juoksu lenkillä kun tekee mieli tupakkaa.
Itse en ole kokenut että tulisin riippuvaiseksi nikotiinista. Oikeastaan aamukahvin poisjääminen olisi pahempi asia kuin nikotiinin poisjättäminen.
Nytkin tupakointi loppui kuin itsestään, kylmänä talvena ei ole huvittanut lähteä ulos tupakoimaan. En siis edes yrittänyt lopettaa.
Mielestäni on myytti että kaikki tulisi jotenkin riippuvaiseksi nikotiinista. Ehkä suurempi osa kuin alkoholin käyttäjistä, mutta läheskään kaikki ei tule riippuvaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini purukumia tilalle, tupakoitia ei kannata aloittaa uudestaan, passiivinen tupakointi on lapsille haitallista, tupakan haju jää aina sinuun, vaikka poltaisit ulkona, lisäksi lukuiset terveyshaittat, lapsen tulee saada terve ja hyvinvoiva äiti, ei kurkkusyöpä potilasta.
Korvikkeista tulee vain vihaiseksi, kokeiltu on. Montako vuotta meni että nämä mielihalut menivät kokonaan pois?
Kun sinun on aika siirtyä "tupakkatauolle", menetkin tekemään jotain kivaa pikku puuhaa kuten sanaristikkoa tai pelamaan tetristä tai kutomaan sukkia kymmenisen minuuttia. Kuitenkin jotain sellaista, johon et voi kehittää uutta addiktiota. Älä siis korvaa suklaalla tai vauvafoorumin selailulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt missään nimessä nikotiinituotteita jos on ilman ollut jo puoli vuotta. Ajattelun muutos paikallaan. Itse vedin kuin korsteeni ja kun ajattelin vähentää niin tahti vain kiihtyi. Oli pakko lopettaa kerta rysäyksellä muuten ei olisi onnistunut. Vierotusoireita ei ollut jos ei lasketa käden toimettomuuden outoutta. Kaikki pikku tavarat hakeutuivat etu- ja keskisormen väliin.
Mielenlujuutta ja alkoholiakin pystyy juomaan ilman tupakkaa kun ei osta eikä kerjää muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvikkeista tulee vain vihaiseksi, kokeiltu on. Montako vuotta meni että nämä mielihalut menivät kokonaan pois?
Se apteekin nikotiini laastari on tosi tehokas, mutta tää pitää tosiaan tehdä vaiheittain, eli sen mukaan paljon poltat aloitus vahvuus, noin 1-2kk käytetään samaa vahvuutta ja sitten vaihto miedompaa. Tässä ideana on se että sitä nikotiinia on aina tasaisesti elimistössä.
Jos nää vapaat valmisteet ei riitä niin lääkäri voi kirjoittaa resepti lääkkeen champix, on kallis lääke, mutta kannattaa ottaa jos muu ei auta.
Lopetin tupakanpolton viime keväänä kun rajat meni kiinni. Aloin kiertämään sätkiä 😜
Vierailija kirjoitti:
Lopetin tupakanpolton viime keväänä kun rajat meni kiinni. Aloin kiertämään sätkiä 😜
😂 Haha. No sehän on ihan eri asia 😂😂
Lopetin kohta 20 v sitten. Olin halunnut lopettaa jo pitkään ja aikani asiaa hauduteltuani lopetin.
Mun neuvo on: Älä kiusaa itseäsi. Jos et halua polttaa, älä ajattele polttamista. Sama kuvio toimii kaikissa addiktioissa: ihminen piinaa itseään ajattelemalla että jos nyt kuitenkin yhdet savut tms., ja sitten kohta ollaankin kierteessä.
Opettele ajatusten hallintaa ja hyviä rutiineja. Tupakointi on pitkälle tapa. Opettele tapoja jotka suojelevat sinua.
Olen ollut savuton kohta 9 vuotta, ajoittain silti vielä tekee mieli tupakkaa. Ne mielihalut menee onneksi niin nopeasti ohi, etten edes ehdi lähteä kauppaan hakemaan tupakkaa. Jos sitä olisi kotona saatavilla niin varmasti polttaisin. Mun ohje on siis se, että himo menee äkkiä ohi, älä antaudu sille!
Mulle absolutismi on ainoa keino. Lähtee heti lapasesta. Ajattele lastasi myös raskauden jälkeen, hän varmasti haluaa äitinsä olevan terve ja elävän pitkään.