Paras lukemasi historiallinen romaani?
Heittäkää vinkkejä ja perustelkaa! Kerään listalleni luettavia romaaneja.
Kommentit (38)
Isaac Bashevits Singerin kirjat, kertovat juutalaisista mm. Varsovassa.
Kaari Utrion Vaskilintu (ja sen jatko-osat Tuulihaukka ja Yksisarvinen)
Perustelut:
Pitkälti aitoa lähihistoriaa, vaikka tspahtumia väritetty.
Tarkkaan kuvaileva kerronta on toisaalta myös heikkous, joka toisille tekee tekstin pitkäpiimäiseksi, mutta toisille eläväksi.
Tunnelmia ja luontoa on hienosti kuvattu myös.
80 luvulla Mertzi. Ois vieny röökit mutta luin tilanteen kun alkoi lähestyä ja lähdin menee
Hovimäki sarjasta tykkäsin vaikka moni tuntuukin pitävän niitä roskaromaaneina ja tv-sarjaa roskana.
Kaari Utrion kirjat yleensä. Niissä on perehdytty aikakauteen, sairauksia myöten. Ei ole liian kiiltokuvamaisia juttuja.
Työkaverina maalarina oli romaani. Luetaanko se historiaan?
Vierailija kirjoitti:
Työkaverina maalarina oli romaani. Luetaanko se historiaan?
Se on romani
Paula Havasteen saarenmaa-sarja:
Antaa tietoa elämästä Saarenmaalla toisen maailmansodan jälkeen.
"A Higher Call"
Oon lukenut paljon eri kirjailijoiden historiallisia romaaneja, mutta Utrion kirjoihin palaan aina.
Artturi Leinonen: Johannes Jussoila.
En tätä itse olisi lainannut kuvauksen perusteella, mutta kun minulle aikoinaan lähetettiin se äänikirjana, aloin kuunnella ja kuuntelin loppuun saakka. Ihan mielenkiintoinen kirja, jonka aihepiiri oli sellainen, ettei minulla ollut siitä minkäänlaista tietoa tai käsitystä.
Saako suositella sarjaa? Enni Mustosen Järjen ja tunteen tarinoita. Kuvaa yhteiskunnan ja naisen aseman muuttumista 1800-luvun lopulta vuoteen 1918 kahden eri yhteiskuntaluokista olevan naisen kertomana. Ainakin minun mielestäni näissä historiallinen pohja on aidomman tuntuinen kuin Koskivuori-sarjassa, mutta ne eivät ole samanlaista puuduttavaa merkkihenkilövyöryä kuin Syrjästäkatsojan tarinoita. Viides osa sijoittuu 2000-luvulle, sen voi aivan hyvin jättää lukemattakin jos ei piittaa Mustosen maaseuturomantiikasta.
Uskallanko vastata kun ei ole romaanista kyse? No kumminkin:Aino sibeliuksen kirjeitä äidilleen ja sisaruksilleen, Erik (Ainon veli) ja Saimi Järnefeltin kirjeitä ym saman suvun kirjeitä. Näitä kirjoja on monta ja voi että kun niitä oli mikava lukea. Miten Suomessa elettiin yli sata vuotta sitten, Suomen elettyä historiaa.. Mukana suomen musiikki_ja taidemaailmaakin, Suomen taiteen kultakautta.
Merten Villikissa, en muista kirjoittajaa. Tositarina naismerirosvosta 1700-luvulla
Elizabeth Chadwickin kirjoja voin suositella jos sydänkeskiajan maailma kiinnostaa. Tämä kirjailija on todella perehtynyt aiheeseensa pieniä yksityiskohtia myöten. Hän todella tuntee kulttuurin josta kirjoittaa. Suosittelen häneltä eniten todellisista historiallisista henkilöistä kertovaa tuotantoa.
Kalle Päätalon Iijoki- sarja.