Minkäikäinen lapsi haluaa vielä iltasadun?
Vanhempien lasten äidit, minkäikäisille lapsillenne olette vielä lukeneet iltasatuja? Entä miten satujen lukeminen on jäänyt pois? Eikö lapsi ole enää halunnut, vai oletko itse lopettanut lukemisen? Mietin montako vuotta tässä vielä menee, poika on nyt 6-vuotias.
Kommentit (11)
Poika on jo siinä iässä, että voit valita sellaisia kirjoja, jotka kiinnostavat myös sinua itseäsi - siis ihan kokonaisia kirjoja, esim. Astrid Lindgrenin sadut. Kuulostaa kurjalta, että koet sadun lukemisen ikävänä velvollisuutena, jonka loppumista odotat. Lapselle se on kuitenkin tärkeä yhdessäolon ja rauhoittumisen hetki illalla ennen nukahtamista, tilaisuus saada vanhempi rauhassa lähelleen ja ehkä vielä jutella jostain mieltä painavasta asiasta. Voisin kuitenkin kuvitella, että kovin montaa vuotta eivät äidin iltasadut kelpaa, joten yritä tehdä lukemisesta mukavaa myös itsellesi sen lyhyen aikaa kun sitä vielä kestää!
kirjoja ja sarjakuvia tai kuunnellaan jotain kuunnelmaa.
Ei siis mitään varsinaisia satuja, vaan lapsille sopivia romaaneja.
Joskus pelataan lautapelejä sen sijaan.
On tosin välillä sanonut lukevansa mieluummin itse, ja mikäs sen mukavampaa :-)
oli mielestäni hyvät kommentit. :-)
Itsellänikin "vasta" 4-vuotias, joten asia ei ole ajankohtainen, mutta muistan itse kuinka kurjalta tuntui kun sadun lukeminen loppui siihen paikkaan kun opin itse lukemaan.
Ihan pienestä saakka on joka ilta luettu iltasatu, vielä kauan senkin jälkeen kun oppi itse lukemaan. Nykyään lukee hetken aikaa sängyssä itse, sitten vielä jutellaan hetki niitä näitä. Aina välillä luetaan satukin, tai pätkä jotain kirjaa.
Ihana yhteinen hetki, minusta on lahja saada lukea lapselle - lapsille, on meillä muitakin, mutta 9-v vanhin.
Ollaan nyt n. vuoden ajan luettu mm. Narnioita, Vihervaaran Anna sarjaa, Pikku naisia, Pieni talo preerialla sarjaa, Viisikoita ym. ym. "lastenkirjoja".
Lapsi itse tykkää kyllä myös lukea, lukee itse esim. Babysitters kirjoja, Neiti Etsiviä sun muita. Mutta tuo on meidän oma hetki, köllötellään meidän sängyssä ja lapsi köllöttelee kainalossa. Samalla voidaan jutella päivän tapahtumista. Tätä tapaa on tarkoitus jatkaa niin kauan, kunnes lapsi itse ei enää halua kuulla iltasatua.
Pienemmille lapsille (6v, 4v ja 2v) iltasatu kuuluu myöskin iltarutiineihin ja samalla tavalla köllötellää sängyllä kuin esikoisenkin kanssa. 6v "saa" aina oman iltasadun, luetaan yleensä jotain Astrid Lingrenin kirjoja (Eemeli on pop tällä hetkellä) + muita paksuja satukirjoja, joskus myös Disneyn kirjoja.
Pienemmille luetaan ihan lyhyt iltasatu, eivät jaksa yleensä kuunnella mitään pitkää satua.
Meille on myös tänä kesänä muodustunut sellainen ruutini, että iltaisin lapset tykkäävät myös kuunnella uuden veikan tai siskon melskaamista masussa. Meille on tulossa parin kuukauden päästä uusi vauva ja lapsista on mukava kuunnella ja jutella vauvalle iltasadun päätteeksi.
itse kuuntelin lapsena iltasatuja 10 v ikäänasti- nyt jo edesmennyt isä luki...joka ilta...meitä lapsia oli 4, olin vanhin
ja vieläkin luen lapsille iltasadun. Useimmiten menossa on joku paksumpi kirja, josta luen pari lukua illassa. Sadun jälkeen toisinaan jutellaan. Ja toisinaan esikoinen saa vielä hetken lukea omaa kirjaa sängyssään.
Iltasatu on päivän paras hetki! Ihanaa yhdessäoloa vierekkäin ja usein hyviä jutteluhetkiä myös. Luulen, että lapsille jää mukavia muistoja iltasatuhetkistä ja toivottavasti oppivat siinä sivussa arvostamaan kirjoja. Joka tapauksessa toivon himuisesti, että lapset jaksavat kuunnella iltasatuja vielä pitkään!
Toivottelen mukavia lukuhetkiä ap:llekin!
Luen joka ilta 2- ja 4-vuotiaillemme unisadun ja isommat tulevat yleensä aina kuuntelemaan, jos ovat meillä. Tykkäävät kai hekin tästä rauhallisesta yhteishetkestä.
Sitä ei pidä lopettaa siihen, kun lapsi oppii itse lukemaan!
Mutta mä oikein odotan, että voidaan lasten kanssa siirtyä lukemaan yhdessä iltaisin vaikka Narnian tarinoita, Hobbittia, Harry Pottereita, Sormusten herraa... :) Toivotaan vaan, että ne vielä siinä vaiheessa huolii mut lukutuokioihin mukaan, kun ovat noihin tarinoihin tarpeeksi vanhoja! :D