Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kaikki raudanpuutteeseen rautalisää syövät, onko teillä tullut sivuoireita? Mistä valmisteesta?

Vierailija
17.03.2021 |

Minulla on diagnosoitu hyvin matala ferritiini ja sen perusteella raudanpuute. Aloitin eilen rautalisän Spartofer 100 mg, jota on tarkoitus syödä kaksi kertaa päivässä. Otin ensimmäisen kapselin eilen illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tänä aamuna minua on erikoisella tavalla huimannut ja olen saanut jotenkin entistä voimakkaamman väsymyskohtauksen. Onko jollain muulla ollut tällaista?

Kysyn täältä, koska aiemmin terveysasemalta olen lääkkeiden sivuvaikutuksista kysyessäni saanut kuulla vain että ne oireet voivat johtua mistä vain, eivät välttämättä lääkkeestä...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Maltoferia ilman mitään oireita.

Vierailija
2/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään sivuvaikutuksia, olen aina ollut teräsvatsa, Nyt menee ihan kaupasta ostettu Vahva rauta.

Eli tämä:

https://www.puuilo.fi/vitabalans-extra-vahva-rauta-100mg-100tbl?gclid=C…

Otan 2 aamusin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vaikeuksia rautavalmisteiden kanssa. Olen pariin otteeseen ollut rautatiputuksessakin, koska en ole saanut syötyä rautavalmisteita. Minulla tosin rautavalmisteiden sivuvaikutukset ovat olleet pahoinvointia ja vatsavaivoja. Juuri vatsavaivat taitavat ollakin niitä rautavalmisteiden yleisimpiä haittoja.

Onnekseni tyttäreni on farmaseutti ja toi minulle SiderAl Fortea. Se on sopinut minulle mainiosti, mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut. Olin jo alkanut pelätä, että elän aneemisena loppuikäni.

Vierailija
4/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tiukkaa kakkaa spartoferistä, mutta ei muuta. No eka viikko maha tuntui oudolta, mutta meni ohi.

Vierailija
5/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin jonkun aikaa muistaakseni 50mg rautaa, piti olla "vatsaystävällinen" (Vida-vahva rauta tms.), mutta mulla on sen verran herkkä maha, että umpeenhan se veti. Muutenkin ärtyvä suoli, joka "ummessa ollessa" on aivan kamala, niin tuskaa oli. Lisäksi kun olin useampana päivänä syönyt, niin mulla tuli yhtäkkiä pariksi päiväksi ihan todella huono olo, sellainen etova ja kuvottava. Lopetin tuon valmisteen, niin olo normalisoitui.

Siinä mielessä olen onnekas, että mulla ei mikään älyttömän matala ferritiini ollut (kuitenkin päälle 50), mutta silti jonkun aikaa tuota Vidan rautaa söin. 

Joskus olen kuuriluontoisesti juonut Krautblauersaftia (se perinteinen kasvi-rohtovalmiste), mutta liekö vain sattumaa vai ei, mutta tuntuu että jopa se veti mun mahaa liikaa umpeen. Ja siinä on kuitenkin todella vähän rautaa verrattuna oikein rautakapseleihin.

Vierailija
6/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium potretabletti auttoi ummetukseen.

Vierailija
7/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo tulleista vastauksista. Odotin ennemmin vatsavaivoja kun olen ennemmin herkkä- kuin teräsvatsainen. Mitään tuntemuksia vatsassa ei ole ollut. Rautahoidon onnistuminen olisi tärkeää, koska minulla on jo kilpirauhasarvoissa hiukan häikkää ja olisi tärkeää nähdä, auttaako rautahoito arvojen normalisoitumiseen vai olenko sairastunut kaiken päälle kilpirauhasen vajaatoimintaan :(

Toivottavasti tämä olisi vain raudanpuutteen oireita edelleen ja olo helpottuisi tuolla rautalisällä pian. Muuten on kai vietettävä tulevat ajat makuuasennossa noiden tablettien kanssa kontrolliverikokeeseen asti...

-ap

Vierailija
8/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uloste muuttui tummaksi Obsidanista, mutta ei muita oireita.

Rautatiputuksesta tuli voimakas päänsärky, lihaskipuja ja 38,5 asteen kuume.

9/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 200mg rauta-annos päivässä on ihan järkyttävän iso. Minä olen oman ferritiinini saanut nousemaan nauttimalla nestemäisiä rauta-vitamiinivalmisteita .

Vierailija
10/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidan FE:tä antoivat aikoinaan mukaan verenluovutuksesta, otin yhden tabletin ja jokin aika sen jälkeen, en muista menikö puoli tuntia vai tunteja löi päälle armottoman "vatsataudin", ihan kuin joku norovirus ilman oksennusta. Ripuloin ja hikoilin vajaan tunnin ja sitten meni ohi. Sen jälkeen en ole Obsidania suuhuni laittanut. 

Vierailija
11/11 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää 20-50 mg joka pv tai joka toinen pv. Itse käytän maltofer tippoja tai ramavit rautatbl.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi