Mihin ottaa yhteyttä jos epäilee läheisellään paranoidista skitsofreniaa?
Ilman, että asianosainen saa tietää ilmoittajaa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Pelkurimaista nimettömänä ilmoittaminen. Mene suoraan juttelemaan henkilölle.
Vainoharhaista voi olla vaikea saada uskomaan että hänellä on mielenterveyden ongelmia, todennäköisesti alkaa vaan uskomaan että juttelija on häntä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen yhteys, sieltä niiden on pakko alkaa tutkia asiaa. Älä sanoa nimeäsi niin se ei päädy mihinkään kantatiedostoihin.
Hei haloo, ei terveyskeskus mitään tutki.
Kyllä ne nimenomaan tutkii ja tämä on ainoa reitti, jos potilas on itselleen tai toisille vaaraksi. Ilmoitus siis ko. ihmisen oleskelukunnan terkkariin, että heidän alueella on M1-arviota tarvitseva potilas. Samalla voit antaa lisätietoja tilanteesta ja psykoottisuudesta.
Jos taas ei ole akuutti tilanne, et voi muuta kuin motivoida ko. ihmistä itse menemään lääkäriin.
T. lääkäri
Miks pitää saada uskomaan? Kaikki ei ajattele samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen yhteys, sieltä niiden on pakko alkaa tutkia asiaa. Älä sanoa nimeäsi niin se ei päädy mihinkään kantatiedostoihin.
Kyllä ne nimenomaan tutkii ja tämä on ainoa reitti, jos potilas on itselleen tai toisille vaaraksi. Ilmoitus siis ko. ihmisen oleskelukunnan terkkariin, että heidän alueella on M1-arviota tarvitseva potilas. Samalla voit antaa lisätietoja tilanteesta ja psykoottisuudesta.
Jos taas ei ole akuutti tilanne, et voi muuta kuin motivoida ko. ihmistä itse menemään lääkäriin.
T. lääkäri
Itse jouduin soittamaan vastikään 112 läheiselle, joka uhkasi tappaa itsensä. Kävivät paikalla tarkistamassa tilanteen ja jättivät niin. Kerroin että tuo ihminen on itsetuhoinen ja mielestäni kuuluisi jo osastohoitoon. Sanoi myös itse että voi lähteä osastolle, mutta ambulanssi ei vienyt.
Mitä tässä voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. lääkäri
Itse jouduin soittamaan vastikään 112 läheiselle, joka uhkasi tappaa itsensä. Kävivät paikalla tarkistamassa tilanteen ja jättivät niin. Kerroin että tuo ihminen on itsetuhoinen ja mielestäni kuuluisi jo osastohoitoon. Sanoi myös itse että voi lähteä osastolle, mutta ambulanssi ei vienyt.
Mitä tässä voi tehdä?
Viedä hänet lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. lääkäri
Mitä tässä voi tehdä?
Viimeisin kirjoittaja on oikeassa. 112 jos on akuutti tilanne päällä. Ensihoito tsekkaa, mutta jos ei ole M1-perusteita, niin potilasta ei väkisin voi hoitoon viedä. Se, että on skitsofrenia, ei tarkoita että päällä on akuutti psykoosi. Terveyskeskus ei tähän tilanteeseen suoraan puutu. Taitaa kommentoinut lääkäri olla valelääkäri.
t. hätäkeskuksen työntekijä
Soita Seiskaan tai Iltalehteen ja lähetä niille kuvia.
Mielenterveysongelmia usein seuraa viina tai huumeongelmat ja sitä seuraa asunnottomuus.