nokkosrokko kylmässä vedessä uimisesta?
Harrastan avantouintia. Tänä talvena minulla on ollut nokkosrokkoa, joka ilmenee yleensä iltaisin nukkumaan mentyä tai herään kutinaan yöllä. Voiko johtua talvisäästä/kylmässä vedessä uimisesta? Muita pakkasesta iho-oireita saavia?
Kommentit (15)
Jouduin lopettamaan avantouinnin tuosta syystä. Harmittaa, mulla oireet tulivat heti avannon jälkeen, jopa vedessä ollessa. Karkea pyyhe tms ei auttanut. Kysyin tutulta lekurilta, se sanoi että tuollaista on, histamiinireaktio, lääkekin kuulemma voisi löytyä, joku antihistamiini ilmeisesti. En alkanut sitä lääkitä, kuulosti niin raskaalta.
Testaa, maltat varmasti olla pari päivää ilman avantoa, ja sitten taas käydä pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Kylmän kyhmyjä ?
Ne lienevät pikemminkin paleltumista johtuvia.
Yleensä tulee heti altistumisen jälkeen.
Kylmäallergia eli kylmäurtikaria. Lääkitään kuten muitakin allergioita, mutta ensisijaisesti toki kannattaa välttää kohtauksen laukaisemista.
Mun tytölle tulee myös heti kylmäaltistuksen jälkeen. Kaupassa tulee kylmäaltaidenkin luona.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin lopettamaan avantouinnin tuosta syystä. Harmittaa, mulla oireet tulivat heti avannon jälkeen, jopa vedessä ollessa. Karkea pyyhe tms ei auttanut. Kysyin tutulta lekurilta, se sanoi että tuollaista on, histamiinireaktio, lääkekin kuulemma voisi löytyä, joku antihistamiini ilmeisesti. En alkanut sitä lääkitä, kuulosti niin raskaalta.
Testaa, maltat varmasti olla pari päivää ilman avantoa, ja sitten taas käydä pari päivää.
Antihistamiinin nappaaminen avantouinnin yhteydessä ei kuulosta raskaalta. Se on siis allergialääke, ja lisäksi halpaa käsikauppatavaraa.
Voiko olla tuo kylmäurtikaria, kun paukamat tulee vasta sisällä?
Mikä näihin näppyihin olisi paras voide tms? Vai kannattaako laittaa mitään?
Kellään muulla tätä vaivaa? Onneksi kevät on tulossa. 👍
Kylmän kyhmyjä ?