Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyö ottaa koville. En suosittele kenellekään.

Vierailija
15.03.2021 |

Luin hyvän artikkelin vuorotyöstä yhdestä lehdestä. Asia on omalla kohdallani ihan samoin, että hyvä uni on tärkeää palautumisessa, samoin liikunta. Kuitenkin se työvuorosuunnittelu olisi kaiken a ja o. Mutta kun ei osata, ainakaan hoitoalalla.

Sairaalassa minulla oli välillä 5-7 yövuoroa putkeen. Sen jälkeen saattoi olla viikon vapaat. Silloin lapset oli pieniä. Niille oli tosi outoa, että äiti on tyyliin viikon koko ajan töissä tai väsymyksestä sekaisin tai nukkumassa ja sitten taas vapaalla koko ajan kotona. Ei ollut vaihtoehtoja. Olin jo kerran vaihtanut alaa, kun olin maisterina vuoden työttömänä ja lähdin opiskelemaan hoitoalaa, jossa työtilanne on lähes 100%.

Vaihdoin työpaikkaa sairaalasta hoitokotiin, jossa yövuoroa oli harvoin. Mutta ne suunnitelmat: 3 aamua, 1 ilta ja 1 yö ja sen jälkeen 2 vapaata. Tai sitten oli ilta, aamu, ilta ja 2 yötä. Kun ei listantekijä ymmärtänyt, että ei koko ajan voi vaihtaa rytmiä! Ei koskaan pysynyt unirytmi hyvänä. Kun kritisoin sitä tyyliä tehdä listoja, sain pelkkää sontaa niskaan ja sellaisen maineen, että valitan aina vuoroista. En valittanut muusta kuin siitä, ettei samassa työputkessa koko ajan vaihdettaisi vuoroja, kun ei kenenkään elimistö sitä jaksa. Nyt teen eri paikassa pääasiassa 2-vuorotyötä ja vain kesällä myös yövuoroa, kun tuuraan vakkariyökköä. Mutta kyllä sen taas viime viikolla huomasi, kun jouduin hyppäämään yllättäen yökön sijaiseksi pariksi yöksi, että nuo vuoronvaihdokset syö ihmistä. Kun tulin to-aamuna kotiin, olin niin sekaisin väsymyksestä, että itkin ääneen. En jaksaisi enää nykyisin sellaista 3-vuorotyötä, jossa vuorot koko ajan vaihtuu. En tahdo jaksaa enää muutoinkaan esim. 6 päivää pidempää työputkea, jos siinä on yksikin vuoronvaihto illasta aamuun tai päin vastoin. Ihme, ettei noita hoitoalan vuoroja voida suunnitella niin, että jokaisella olisi vaikka 5-6 pv aamua, vapaat, muutama päivä iltaa, vapaat ja pari-kolme yövuoroa ja vapaat. Jaksaisi paljon paremmin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän teollisuudessa suunnitellaan juurikin noin, että ei vaihtele vuorot samassa työputkessa. Hankkikaa kunnon ay-väki räyhäämään aiheesta, niin alkaa tapahtua.

Vierailija
2/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta mä ymmärrän hyvin, mut on tuo myös alanvalintakysymys. Jos alkaa hoitajaksi tai poliisiksi tai palomieheksi, niin mitä muuta se vois ollakaan kuin epäsäännöllistä vuorotyötä. Siihen en pysty ottaa kantaa, voisko ne vuorot suunnitella paremmin. Työnantajan pitäis maksaa koulutus työvuorosuunnittelujoille, mut osaako ne kouluttajatkaan neuvoo paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pidän siitä, että vuorot vaihtuu lennosta, joskus tehnyt 3 vuoroa viikko-viikko-viikko ja se sekoitti minut täysin.

Tosin ei ole pieniä lapsia ja yövuoroja todella harvoin, jos on, otan ne täysin niin, että silloin nukun, syön ja käyn töissä.

Vierailija
4/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotiaana sanon ehdottomasti ei vuorotyölle. Nuorempana vielä jaksoi.

Vierailija
5/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän teollisuudessa suunnitellaan juurikin noin, että ei vaihtele vuorot samassa työputkessa. Hankkikaa kunnon ay-väki räyhäämään aiheesta, niin alkaa tapahtua.

Pah, teollisuudessa. Se on ihan eri juttu. Jos siellä on 10 äijää aamussa. 10 äijää illassa ja 10 äijää yössä, niin helppo kai ne vuorot on laittaa listaan tasan. Hoitoalalla voi olla osastolla 7 hoitsua aamussa, 6 illassa ja 2 yössä ja aina siellä on joukossa muutama, joilla on vaikka rintasyöpä, sydämen rytmihäiriöt, unihäiriöitä tai migreeni, joiden takia ei saa tehdä yötyötä. Ei ihan mene tasan vuorojen määrä. Meilläkin oli yhdessä entisessä työpaikassa 5 tai 6 hoitsua, joilla oli yötyökielto.

T: ex-hoitsu

Vierailija
6/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte opiskelleet. Mä herään klo 9 ja avaan koneen, keitän kahvit ja sitten menen 20e arvoiselle pskareissulle vessaan, eli vartiksi. Välillä vastailen muutamaan sähköpostiin. Juon konjakkia ja poltan sikaria nojatuolissa.

Vierailija
7/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitte opiskelleet. Mä herään klo 9 ja avaan koneen, keitän kahvit ja sitten menen 20e arvoiselle pskareissulle vessaan, eli vartiksi. Välillä vastailen muutamaan sähköpostiin. Juon konjakkia ja poltan sikaria nojatuolissa.

Opiskelleet mitä? Mulla on jo 3 ammattia ja sairaanhoitajana tuon elannon pöytään. Ammatillisen opettajan pätevyyskin löytyy, muttei löytynyt työpaikkaa. Voihan sitä ihminen opiskella mitä vaan, mutta se on ihan eri juttu, mistä saa töitä.

Vierailija
8/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelleet mitä? Mulla on jo 3 ammattia ja sairaanhoitajana tuon elannon pöytään. Ammatillisen opettajan pätevyyskin löytyy, muttei löytynyt työpaikkaa. Voihan sitä ihminen opiskella mitä vaan, mutta se on ihan eri juttu, mistä saa töitä.

Esimerkiksi ekonomiksi niinkuin minä.

Vierailija
9/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi ekonomiksi niinkuin minä.

Eihän niitä opiskelumahdollisuuksia ole kaikille. Jestas jos ihminen on ekonomi, niin pitäisi kai tuolla koulutuksella ymmärtää, että ekonomin koulutus on harvinainen. Jos vertaat koulutusmahdollisuuksia eri asteilla, niin varmasti huomaat, että esim. sairaanhoitajien aloituspaikkojen määrä on kärpäsenp*skan luokkaa verrattuna esim. lähihoitajiin. En tahdo edes ajatella, mikä suhdeluku on esim. lähihoitajien ja taloustieteen aloituspaikkojen määrässä.

Vierailija
10/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että noin kolmannes työelämässä olevista naisista tekee vuorotyötä ja vain alle viidennes miehistä.

Vierailija
11/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkkyä. Tämä olisi hyvä.--AAYY------AAYY------vuorot siis 12 tuntisia. Aamuvuorot aamu seiskasta iltaseiskaan ja yöt iltaseiskasta aamuseiskaan.

mies53v

Vierailija
12/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli leipomossa aamuvuoroon tulo klo 04 joka arkiaamu. Onneksi meni olkapää tuusan nuuskaksi, niin pääsi siitä kurjuudesta pois. En tiedä, mitä lie leipomoalan työajat nykypäivänä, kun pääsin oloneuvokseksi jo yli 15 vuotta sitten.

Vierailija
13/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järkkyä. Tämä olisi hyvä.--AAYY------AAYY------vuorot siis 12 tuntisia. Aamuvuorot aamu seiskasta iltaseiskaan ja yöt iltaseiskasta aamuseiskaan.

mies53v

Ei sinne yövuoroon tarvita kuin 1-2 ihmistä kerrallaan. Ihmiset nukkuu yöllä, siis ne hoidettavat ihmiset. Niiden ihmisten pääasiallinen hoidon tarve on klo 7-22 välillä.

Vierailija
14/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi alanvaihtaja joka odottaa kauhulla tuota hirvitystä kun muuta vaihtoehtoa työksi ei ole. En edes tehnyt öitä mutta elimistö sekaisin kuin seinäkello, sitä edellisessä paikassa oli yöt mutta nelipäiväinen viikko eikä pitkä ilta-aamua eikä mitään ongelmia. Välivuoro toimi myös.

Vierailija
15/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mies53v

Jaa. Pitäis olla aika paljon rahaa vissiin, että kalliiseen yötyöhön palkattais sama määrä vuoroon kuin aamuun. Ei poliisejakaan yöllä tarvii yhtä monta kuin päivällä, ei hoitajia, ei lääkäreitä...

Vierailija
16/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta mä ymmärrän hyvin, mut on tuo myös alanvalintakysymys. Jos alkaa hoitajaksi tai poliisiksi tai palomieheksi, niin mitä muuta se vois ollakaan kuin epäsäännöllistä vuorotyötä. Siihen en pysty ottaa kantaa, voisko ne vuorot suunnitella paremmin. Työnantajan pitäis maksaa koulutus työvuorosuunnittelujoille, mut osaako ne kouluttajatkaan neuvoo paremmin?

No älä sitten ota kantaa jos et tiedä että on sellainen termi kuin työaikaergonomia. Eikä ole suunnittelijoista kiinni vaan siitä riittääkö työvoimaa vuoroihin.

Vierailija
17/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tuplavuorot sitten? Meillä on niitäkin ja ne on tuskaa!!!

Vierailija
18/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo em. tuplavuorot on kyllä minullekin pahimmat. Työvuoro voi olla pitkä aamu klo 7-19, eli ensin aamuvuoro ja siihen perään lyhyt ilta. Tai sitten on pitkä ilta klo 9-21. Tunteja tulee vain 12, eli ei saa ylim. vp. Viikonlopun toinen vuoro on pääsääntöisesti pitkä, joskus on molemmat. Mieluummin tekisin klo 7-22, jolloin saa on ylim. vapaapäivän. Meillå on kauhean tarkkaa vapaapäivistä: 6 per lista. Sit on lyhyt aamu esim. klo 7-11 jonakin arkiaamuna. Asukkaat lähtee aamulla töihin, niin ei tarvita kaikkia vuoroon koko päiväksi. Oma työmatkani kesäkeleillä on 45 min./suunta, huonolla kelillä melkein tuplat. Ei viitsisi lähteä lyhyeen aamuun, kun työmatkoihin menee 1,5-2,5 tuntia. Vaan minkäs teet.

Vierailija
19/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy raskaaksi, unet sekaisin, lopulta mt ongelma?

Sadistinen vuorolistasuunnittelija kiusaa tahallaan vai osaamattomuutta.

En ymmärrä miksi on niin vaikeaa ,vaikka 5aamua, 2 vapaata. Jne malli aamu, ilta tai yövuoroa x putkeen ja vapaat ennen vaihtoa. Tai tämä kuukausi aamua , seuraava iltaa.

Vierailija
20/24 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies53v

Ei sinne yövuoroon tarvita kuin 1-2 ihmistä kerrallaan. Ihmiset nukkuu yöllä, siis ne hoidettavat ihmiset. Niiden ihmisten pääasiallinen hoidon tarve on klo 7-22 välillä.

En epäile. Tehtaissa mennä täyttä vauhtia yölläkin.Ei eroa päivästä. Toki hyvä huomio sinulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän