Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskustelupalstat mielipidevaikuttajina (pohdiskelua)

Kirstiina
15.03.2021 |

Keskustelupalstat ovat nouseet tärkeään rooliin mielipidevaikuttamisessa. Olipa asia mikä tahansa, keskustelupalstoilla saa nopeasti vastakaikua. Se on myös halpaa ja tuottaa tuloksia aika hyvin, kunhan toistoa jaksetaan tehdä.

Tässä pari viikkoa olen täällä viettänyt ja lukenut viestejänne, vastaillutkin joihinkin. Uusia aloituksia olen tehnyt vain 4, joista yhden mode poisti. Kirjoittamisen tarpeita on erilaisia, osalla on mieltä askarruttava ongelma, joku on vain kiukkuinen jostain, joku nälvii tahallaan saadakseen reagointeja. Sitten on näitä oman mielipiteen/ajatusmaailman /uskonnon tms tärkeänä pitämänsä asian tuputtajia. Varmasti joukossa on ns Putinin trollitehtaan syötteitäkin, joilla pyritään vain kylvämään yleistä levottomuutta kansaan.

Minä olen tottunut perustelemaan viestin, alle kolmikymppiset ovat taas niin ADHD-porukkaa, että eivät he jaksa lukea näitä pitkiä tekstejä, siksi olen pääsanoman yleensä pistänyt ensimmäiseen kappaleeseen. Kun ei jaksa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa, reaktio on yleensä "haista... ", "pää kii", "nuija" tai muuta vastaavaa.

Viestin muotoilu on muuttunut parissa vuodessa ja olen pudonnut vähän kyydistä tässä. Olette varmasti huomanneet, että jankuttaminen on lisääntynyt, Margitin siskosta ym asioista on luettu jo monta päivää. Mielipidevaikuttamiseen tähtäävät tekstit eivät edes odota vastausta, toki se on plussaa, nousee ylöspäin listauksessa.

Ennen haukuttiin suoraan jotain poliitikkoa / puoluetta / uskontoa. Nyt yritetään ujuttaa viestiä alitajunnan kautta, jolloin nopeasti tekstejä lukeva mode ei välttämättä hoksaa juonta. Esim äsken oli viesti "muistatteko sen murhaaja-kokoomuspoliitikon". Aika hieno, epäsuora ja sinänsä viaton viesti, joka jo otsikossa kylvää tiettyä asennetta. Facebookissa on näitä paljon, toki siellä tavis-persut möykkäävät sähköpostitse saamiensa ohjeiden mukaisesti pääministerin toiminnasta, vaikkei se kunnallisvaaleihin kuulukaan.

Perussuomalaiset ovat kuitenkin tavallaan edellä nettivaikuttamisessa, muut puolueet heräsivät siihen vasta vuosi sitten koronan alettua. Suurin osa kansasta halveksii perussuomalaisia, mutta oman kohderyhmänsä he kyllä tavoittavat todella hyvin ja esitystapa on sellainen että se saa nopeasti hyväksyviä kommentteja, joskus sovitusti. Perussuomalaisilla oli täysi souvi päällä jo viime eduskuntavaaleissa. Muut ryhmät pitivät vähän sivistymättömänä huutelua ja kilpalaulantaa keskustelupalstoilla, näkyvyyden puutteen perusteella taitavat olla aika kaukana takamatkalla.

Jännittää odottaa mitä nykyajan telkkari eli juutuupi taipuu vaalimarkkinointiin. Toistaiseksi youtubessa olevat ääriainekset ainakin on tehokkaasti ajettu toisen tuben puolelle. Uskonnolliset, varsinkin kristilliset, videot ovat saaneet jatkaa olemassaoloaan.

Kun luemme tai katselemme informaatiota, muistetaan aina lähdekritiikki, tämä koskee kyllä myös Ylen ja Sanoman uutisina välittämiä tietoja.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube ja TiKtoK on tätä päivää, täällä on vain kaavoihin kangistuneita, toki heilläkin on äänioikeus. Totta puhut kokonaisuutena, täällä on paljon viestejä jpissa kylvetään eripuraa ja epäilyn siemeniä.

Vierailija
2/6 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtube ja TiKtoK on tätä päivää, täällä on vain kaavoihin kangistuneita, toki heilläkin on äänioikeus. Totta puhut kokonaisuutena, täällä on paljon viestejä jpissa kylvetään eripuraa ja epäilyn siemeniä.

Totta, osalle on viihdettä kylvää riitelyä ja väittelyä. Ne yleensä mode siivoaa pois, mutta olen huolissani tästä mielipidevaikuttamisesta ulkomailta käsin, osaavatko suomalaiset erottaa ulkomailta tulevan propagandan keskustelupalstoilla ja yooutubessa. Katselin tuota thaimaasta youtubeen postailevaa miestä ja hänen sanomaansa, onneksi youtube sensuroi, aika paksua soopaa ameriikan äärioikeiston uutiskatsauksissa aamuisin tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki on juuri nyt tuolla toisessa ketjussa, jossa kyseenalaistetaan Nesteen päätös rakentaa jalostamo keski-eurooppaan. Kommentti kuuluu näin:

Päätös ei ollut epäisänmaallinen vaan täysin päinvastoin.

Kaikki suomeen maksetut verot ja luodut työpaikat suomen ollessa kommunististen pikkutyttöjen alaisessa diktatuurissa on maanpetosta, joilla ainoastaan edesautetaan maamme tuhoamista.

Tilanne olisi aivan toinen mikäli maalla olisi suomen ja suomalaisten etuja ajava hallitus.

Eli kaikkeen voidaan sotkea politiikka ja hallituksen arvostelu, tämäkin on vaikuttamista, vaikkakin on niin lapsellinen, että kiville karahtaa. Minä katselin myös lauseita, joilla pyritään vaikuttamaan. Vielä eivät ole keksineet iskostavaa lauserakennetta nämä copy-pastaajat.

Vierailija
4/6 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvin perustelluilla mielipiteillä voi muutamaan fiksuun lukijaan vaikuttaa, mutta siinäpä se. Valtamedian mahti on kuitenkin aivan toista luokkaa, kuten sinun horinoistasikin voi päätellä. Sössöt jostain pietarin trolleista, kun ajatus on sinun mieliin syötetty kuin ruumis kaloille. Jos on minkäänlaista älyä ja yleistietoa, niin ainakin yhdellä taholla on aivan ylivertaiset resurssit ja varmaan myös osaaminenkin tämmöiseen kansalaisvaikuttamiseen. Persuilusi sitten sinetöi tuon henkisen saalisasemasi vaikuttajiin nähden. Sinänsä osaat tuottaa järkevän näköistä ja näennäispohtivaa tekstiä, joten pointsit siitä.

Vierailija
5/6 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultima kirjoitti:

Varmaan hyvin perustelluilla mielipiteillä voi muutamaan fiksuun lukijaan vaikuttaa, mutta siinäpä se. Valtamedian mahti on kuitenkin aivan toista luokkaa, kuten sinun horinoistasikin voi päätellä. Sössöt jostain pietarin trolleista, kun ajatus on sinun mieliin syötetty kuin ruumis kaloille. Jos on minkäänlaista älyä ja yleistietoa, niin ainakin yhdellä taholla on aivan ylivertaiset resurssit ja varmaan myös osaaminenkin tämmöiseen kansalaisvaikuttamiseen. Persuilusi sitten sinetöi tuon henkisen saalisasemasi vaikuttajiin nähden. Sinänsä osaat tuottaa järkevän näköistä ja näennäispohtivaa tekstiä, joten pointsit siitä.

Well said, my friend!

Vierailija
6/6 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultima kirjoitti:

Varmaan hyvin perustelluilla mielipiteillä voi muutamaan fiksuun lukijaan vaikuttaa, mutta siinäpä se. Valtamedian mahti on kuitenkin aivan toista luokkaa, kuten sinun horinoistasikin voi päätellä. Sössöt jostain pietarin trolleista, kun aja....

Mietippäs vähän tekstiäsi. Selvästi olet kiihdyksissä ja nimittelet minua persuksi. Pieleen meni, pahasti. Kehuin persuja siksi, että he ovat kohderyhmänsä löytäneet tietyistä keskustelu-ja facebook-ryhmistä ja pystyvät vaikuttamaan ja kertomaan asioista valtamedioiden ulkopuoleltakin. Se vahvistaa vaalityötä. Minusta ei persua saa tekemälläkään, joihinkin asioihin olen tyytymätön, mutta en minä sentään natsivallankumousta toivo.

Pietarin trollitehdas oli alunperin ylen artikkeli vuodelta 2015, josta asian pongasin. Nyt alkuvuodestahan on ko. paikan omistajasta keskusteltu enemmänkin. En usko että suomalaiset ilmaisisivat tiettyjä asioita kuten täällä, IS:ssä ja Suoli24:ssä välillä näkyy tehtävän. Kuten mainitsin, parin vuoden aikana häirikköviestintä on muuttunut suorista haukkumisista epäsuoraksi vihjailuksi, jossa lukija itse tekee kirjoittaman haluamat päätelmät.

Olikohan Wikipedia, jossa mainittiin trollitehdas-sanan yhteydessä informaatiosodankäynti. Tietojenkäsittelyn perusteet-luennolla yliopistolla oli mainio toteamus, joka jäi mieleeni, eli "Ihminen pitää totena asiaa jonka hän hyväksyy, vaikkei hän siitä välttämättä pidä. Onko tieto oikeasti totta vai valhetta, on ihan eri juttu".

Kaikenlaista voi tiedon ympäriltä pohtia, se on kuitenkin yleensä ihmisen toiminnan perusta. Tietoa voidaan kertoa halutunlaisena jolloin voidaan siis vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen, esim äänestämiseen. Toki aivotonta eli suunnittelematonta toimintaa näkyy,myös varsinkin perjantai-iltaisin...