Onko sinulla lasta, joka ei halua leluja lahjaksi?
Kiinnostaa kuulla, onko muitakin.
Oma eskarilaiseni ei halua. Ei ole siis kyse siitä, ettei leikkisi, koska leikkii kyllä. Meillä ei myöskään osteta leluja koko ajan, vaan yleensä vain lahjaksi. Ei enää viime synttärinä tai jouluna toivonut (sai kyllä jotain isovanhemmilta), ja nyt sanoi isovanhemmillekin, että ei enää halua leluja. Ei siinä, että mua haittais asia, mutta kiinnostaa tietää, onko muitakin.
Kommentit (15)
On muitakin. Enkä tyrkytä heille lahjoja.
Oma äitini oli kusipäinen marttyyri. Osti aina lahjoja, vaikka lapset eivät niitä halunneet. Ja kun lapsi sanoi "Älä osta, en halua" niin äiti alkoi raivota ja syyttää lasta siitä, että lapsi oli pahoittanut äidin mielen. Äiti oli pahempi kakara kuin yksikään lapsista.
Vierailija kirjoitti:
mitä lapsesi tykkää tehdä
Leikkiä, lukea, ulkoilla, pelata (sekä lauta- että konsolipelejä)... ihan sellaista tavallista. Sanoin avauksessa, että lapseni leikkii kyllä. Legot ovat suosiossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaako hän sitten jotain muuta?
Ai lahjaksi? Hän ei ole kauhean kova haluamaan tavaraa, mutta toivoo synttärilahjaksi karkkia ja uutta peittoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On muitakin. Enkä tyrkytä heille lahjoja.
Oma äitini oli kusipäinen marttyyri. Osti aina lahjoja, vaikka lapset eivät niitä halunneet. Ja kun lapsi sanoi "Älä osta, en halua" niin äiti alkoi raivota ja syyttää lasta siitä, että lapsi oli pahoittanut äidin mielen. Äiti oli pahempi kakara kuin yksikään lapsista.
Ohhoh 😯
Mä oon kyllä ihan tyytyväinen, ettei tarvitse ostaa lisää muoviroinaa, että en ajatellut tyrkyttää!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkiä, lukea, ulkoilla, pelata (sekä lauta- että konsolipelejä)... ihan sellaista tavallista. Sanoin avauksessa, että lapseni leikkii kyllä. Legot ovat suosiossa.
Ap
Meidän lapsemme ovat 6-vuotiaina tehneet melko lailla tuota samaa, paitsi että konsolipelejä ei ole ollut.
Mutta kyllä heille ovat aina uudet Legot kelvanneet vähän turhankin hyvin. Legojunista ovat olleet tuossa iässä innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lahjaksi? Hän ei ole kauhean kova haluamaan tavaraa, mutta toivoo synttärilahjaksi karkkia ja uutta peittoa.
Ap
Ostakaa peitto ja se on siinä. Se, ettei halua leluja on normaalia. Jos taas lapsi ei koskaan haluaisi mitään, olisi se hieman outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOstakaa peitto ja se on siinä. Se, ettei halua leluja on normaalia. Jos taas lapsi ei koskaan haluaisi mitään, olisi se hieman outoa.
Niin siis en kysellyt neuvoja, miten toimia, vaan halusin kuulla muista lapsista, jotka tekevät saman linjanvedon. Mä oon viimeksi ostanut hänelle jonkun lelun ehkä viisvuotislahjaksi.
Ap
Minun 20-vuotiaallenikin saattaisivat vielä ns. lelut kelvata lahjaksi. Ja niin oikeastaan minullekin. Eihän niillä leikitä, mutta kivoja ne silti voivat olla.
Meidän kymmenen ikäinen tytär halusi joululahjaksi oman pölynimuriin. Toki joulupukki toi sellaisen pet Editionin, jossa on monenlaisia erityisesti karvojen poistoon eri pinnoilta sopivia sulakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kymmenen ikäinen tytär halusi joululahjaksi oman pölynimuriin. Toki joulupukki toi sellaisen pet Editionin, jossa on monenlaisia erityisesti karvojen poistoon eri pinnoilta sopivia sulakkeita.
Hauska 😄
Ap
Meillä on toivottu lahjaksi mm. pitkiä kalsareita, värikkäitä lakanoita ja imuria. Nämä ovat saaneet.
Miksi antaa lahjaksi jotain, mitä ei tarvita eikä haluta?
Yksikään lapsistani ei ole leikkinyt vaikka leluja ostettiin kuinka. Jotain ikävää olivat kerran tehneet ja sanoin että rangaistuksena lelut jätesäkkiin ja varastoon. No nehän innostui ne keräämään ja sinne meni. Unohtuivat sinne. Puoli vuotta myöhemmin kysyin että haetaanko takaisin niin toinen sanoi että jätä sinne ja toinen että heitä roskiin. Ovat autismin kirjolla kumpikin. Nuorimmalla ei ole mitään todettu ( vielä) mutta ei ole ikinä kiinnostanut lelut eikä tavarat.
Jos lapsella on hyvä mielikuvitus, hän kehittää leikin vaikka ilmankin leluja. Mutta jos kuusivuotiaalla ei ole juonileikkejä, on ehkä pikkuisen syytä olla huolissaan.